زنده نگه داشتن نام مرشد ولی‌الله ترابی به مکتب شاهنامه گره خورده است

قصه‌گوی شرکت‌کننده بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در یزد گفت: مکتب شاهنامه‌خوانی به نام مرشد ولی‌الله ترابی گره خورده است و باید نام این بزرگوار را کودکان امروز زنده نگه دارند.

به گزارش اداره‌کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، فاطمه نوذری با اشاره به مدت زمان فعالیت خود در زمینه قصه و قصه‌گویی اظهار کرد: از شهرستان کنگان استان بوشهر به همراه مربی عزیزم مژگان صفری در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حضور یافتم و به مدت چهار سال در رشته نقالی فعالیت دارم.

وی افزود: علاقه من به رشته نقالی از زمانی آغاز شد که دوستان من شاهنامه را به شیوه نقالی اجرا کردند و به دلیل علاقه زمنیه‌ای من به شعر، من نیز به مکتب نقالی علاقه‌مند شدم و باعث شد تا در سال جاری در بخش آیینی‌سنتی حضور پیدا کنم.

این شرکت‌کننده بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در یزد با اشاره به بیان داستان «رزم رستم و برزو» از شاهنامه عنوان کرد: مباحث دلاوری، شجاعت، فداکاری و پهلوانی نکته‌های آموزنده‌ای است که از این داستان زیبای شاهنامه می‌توان یاد گرفت.

وی با اشاره به اینکه مکتب شاهنامه یک مکتب زیبا است، گفت: شاهنامه کتابی است که در دنیا شناخته شده است و امیدوارم فرزندان ایران زمین نیز به این کتاب زیبا اهمیت بدهند و این مکتب را نیز در میان خود حفظ کنند.

نوذری پاسداری از شاهنامه را همانند آبادی ایران دانست و گفت: خانواده‌ها و بزرگان نیز باید به شاهنامه اهمیت دهند و آن را پاس بدارند، زیرا پاسداری از شاهنامه به منظور حفظ تاریخ و فرهنگ ایران و در پایان آبادی فرهنگی و تاریخی ایران است و مادران نیز باید به نقش پررنگ زنان در شاهنامه برای دختران خود بپردازند.

وی با اشاره به اینکه در جشنواره سال گذشته به دلیل ۱۱ ساله بودن نتواستم به مرحله بعد بروم، گفت: به دلیل کم بودن سن نتوانستم به مرحله بعد بروم اما مربی من در این رویداد متوجه توانایی من شد و همین موضوع باعث شد تا جشنواره سال گذشته برای من زیبا شود.

نوذری در پایان با تاکید بر زنده نگه داشتن نام مرشد ولی‌الله ترابی گفت: از کودکان و بزرگسالان می‌خواهم که شاهنامه‌خوانی را امتحان کنند و مطمئن باشند که جذب این مکتب زیبا خواهند شد.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در یزد پایتخت قصه‌گویی ایران از ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =