قصه نجات‌دهنده انسان‌ها است

قصه‌گوی شرکت‌کننده بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی در یزد گفت: این قصه است که ما را نجات می‌دهد و حتی خداوند نیز با قصه ما را نجات داد، تنها راه پیدا کردن مسیر زندگی ما قصه است.

به گزارش اداره‌کل روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، فاطمه محمودی با اشاره به مدت زمان فعالیت خود در زمینه قصه و قصه‌گویی اظهار کرد: به مدت ۲۰ سال است که برای کودکان و نوجوانان قصه می‌گویم و هر ساله در جشنواره‌های مرتبط با این حوزه شرکت کردم و تاکنون ۳ بار به مرحله ملی راه یافتم و چندین مرتبه موفق به کسب رتبه‌های استانی و منطقه‌ای شدم.

وی از حضور خود در بخش ملی و شاخه قصه‌های غزه در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خبر داد و گفت: داستان من در مورد کودکان غزه است و در این داستان به جنگ اشاره‌ای نشد و تنها در مورد نیاز کودکان به صلح با شیوه ابزار پرداخته شد.

این شرکت‌کننده بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با بیان اینکه تعادل در بین عناصر قصه‌گویی در داستان مورد نظر رعایت شده است، تصریح کرد: تلاش کردم تا به انتقال مفاهیمی همچون صلح و نیاز کودکان به خانواده در هر شرایطی بپردازم و این مهم با ایجاد تعادل در بین عناصر قصه‌گویی محقق شد.

وی با اشاره به منبع الهام قصه خود عنوان کرد: داستان من از بازآفرینی کتاب «آزاده» نوشته مازیار تهرانی برگرفته شده است و تلاش کردم تا این داستان زیبا را روز اول اجرا بر روی صحنه اجرا به زیبایی برای کودکان اجرا کنم.

محمودی با اشاره به اهمیت قصه‌گویی برای کودکان تصریح کرد: کودکان باید تمام قصه‌ها را بشنوند، زیرا هر قصه‌ای دارای نکته‌ای است و اگر بتوانیم به این نکات دست یابیم می‌توانیم زندگی خوبی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم تفکر خود را برای استخراج معانی پرورش دهیم و راه‌های تربیتی را از دل قصه‌ها کشف کنیم، ناخودآگاه این روند در ما درونی‌سازی شده و اثر مثبتی در روند زندگی‌مان خواهد داشت.

محمودی تصریح کرد: زمانی که آموزش و پرورش از طریق قصه‌گویی انجام شود، هم آموزش و هم مسائل تربیتی از طریق قصه پیش می‌رود و درس و تکلیف با قصه انجام می‌شود بدون اینکه کودک در مقابل این درس و تکلیف مقاومتی داشته باشد.

قصه نجات‌دهنده انسان‌ها است

وی ادامه داد: زمانی که این اتفاق رخ دهد جامعه کودک را با این روش برای ورود به مرحله بزرگ‌سالی آماده می‌کند و به نوعی کودک از سوی جامعه و مدرسه تربیت می‌شود.

محمودی با اشاره به فضای قصه‌گویی در شهرستان میانه گفت: در جشنواره‌های قصه‌گویی فرهنگ و آداب و رسوم هر استان به نمایش گذاشته می‌شود و این بیانگر این است که قصه‌گویی در اقصی نقاط کشور به نوعی اهمیت دارد، در شهرستان میانه نیز قصه‌گویی با زبان ترکی و فارسی رواج دارد و حفظ ارزش و فرهنگ در آن به چشم می‌خورد.

وی آموزش تفکر را مهم‌ترین نکته آموزنده داستان‌های خود دانست و گفت: انتقال فرهنگ و رسوم منطقه خود و آذربایجان و همچنین آموزش تفکر دو عنصر مهم در داستان‌های من است که تلاش کردم همواره در داستان‌های من وجود داشته باشد.

محمودی به بیان خاطره‌ای از اجراهای خود پرداخت و بیان کرد: در یکی از اجراهای من از کودکان خواستم تا چوب جادوی خود را تکان دهند و فرشته را ظاهر کنند، پس از این کار رو به بچه‌ها گفتم که آیا شما هم مثل من فرشته‌های زیبا را می‌بینید؟، کنجکاوی بچه‌ها بیشتر شد و زمانی که متوجه شدند منظور من از فرشته خود آنهاست، برق چشمانشان بسیار برای من ارزشمند بود.

وی در پایان گفت: تا می‌توانید قصه بگویید زیرا این قصه است که ما را نجات می‌دهد و حتی خداوند نیز با قصه ما را نجات داد، تنها راه پیدا کردن مسیر زندگی ما قصه است.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور ۵۶ قصه‌گو از ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ در یزد برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =