بن‌مایه فعالیت‌های کانون پرورش فکری دینی و مذهبی است

علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال دومین سالی است که مسوولیت کارگروه کودک و نوجوان جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) را بر عهده گرفته است.

مدیریت جدید کانون سال گذشته تغییراتی را در برگزاری جشنواره به وجود آوردند و شیوه برگزاری این رویداد از 16 جشنواره به یک جشنواره با 8 موضع تغییر کرد. او البته می‌گوید این تغییر برای توجه بیشتر به اهداف اصلی جشنواره است و درعین حال بن‌مایه تمامی فعالیت‌های کانون به صورت مستقیم و غیرمستقیم دینی و مذهبی است.
این گفت‌وگو در آستانه برگزاری جشنواره پیش روی شماست:
فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در چارچوب جشنواره رضوی با چه اهدافی دنبال می‌شود؟
ما در کانون به دو شکل عمده رویکردهای دینی و مذهبی را در فعالیت‌ها مورد توجه قرار می‌دهیم یکی شکل عمومی که تمامی فعالیت‌های فرهنگی ادبی و هنری ما باید دارای بن‌مایه‌ وجهت‌گیری دینی باشد. نوع دیگر فعالیت‌های ما فعالیت‌های مستقیم است یعنی مانوس شدن بچه‌ها با قرآن و مفاهیم قرآنی، ائمه اطهار و مقید شدن بچه‌ها به انجام فرایض دینی و رعایت اخلاق اسلامی که به شکل مستقیم دنبال می‌کنیم.
هدف ما ازبرگزاری بخش کودک و نوجوان جشنواره رضوی به واقع مانوس کردن بچه‌ها با امامت و ولایت از راه مأنوس شدن آنها با امام رضا(ع)است. البته این مساله طبیعی است که بچه‌ها با بعضی از ائمه اطهار بیشتر مانوسند از جمله ما ایرانیان که به دلیل وجود مضجع شریف و نورانی ایشان در مشهد مقدس با امام رضا(ع) انس بیشتری داریم. یا این که ما با امام علی(ع) به عنوان مظهرآغاز ولایت و امامت، امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورایی و امام زمان(عج) به خاطر حی و زنده بودن ایشان مانوس‌تریم اگرچه تمامی ائمه نور واحد و دارای جایگاه مشترکی هستند.
حال که مردم با بعضی از امامان بیشترمانوسند باید از این فرصت استفاده و آن فرهنگ امامت و ولایت را از این طریق برای بچه‌ها تبیین کنیم. درعین حال هدف جشنواره رضوی بیشتر ترویج فرهنگ رضوی و سیره امام رضا (ع) است.

سال گذشته تغییراتی در نحوه برگزاریبرنامه‌های کارگروه کودک و نوجوان جشنواره رضوی انجام شد ارزیابی شما از این تغییرات چیست؟
تغییر ما بیشتر تغییر در روش بود. روش‌ها گاهی این‌قدر پیچیده می‌شود که ما را از اصل هدف دور می‌کند، همان هدفی که عنوان کردم برای ما مهم است و باید به بهترین و اثرگذارترین شیوه دنبال شود. در گذشته این روش بسیار گسترده بود و 16 جشنواره در 16 نقطه کشور و همه استان‌ها برگزار می‌شد. حجم رفت‌وآمدها، اسکان و پذیرایی‌ها در واقع بسیار زیاد می‌شد به همین دلیل تصمیم گرفتیم روش را تسهیل کنیم تا عوامل ما این قدر درگیر مسایل اجرایی‌ نشود. درعین حال به مربیان ما هم، فشار بیش از حد وارد نشود.
ما در حال حاضر یک جشنواره اجرا می‌کنیم با 8 موضوع. سال گذشته ارزیابی‌ها نشان داد که تعداد نفرات شرکت‌کننده نسبت به دوره پیش از آن هیچ تغییری نکرد در عین حال مربیان ما توانستند بدون حاشیه‌های خسته‌کننده به اصل موضوع بپردازند.

امسال تغییری دربرگزاری جشنواره ایجاد نشده است؟
نه امسال هم همان تجربه خوب سال گذشته را با تغییرات مختصری دنبال می‌کنیم تا بتوانیم فرهنگ رضوی را بیش از گذشته تعمیم بدهیم.

آیا تغییر جدیدی هم قرار است در سال‌های آینده در این بخش از جشنواره رضوی انجام شود؟
در حال حاضر باید همین تغییر را چند سالی تجربه کنیم و البته باز هم به تلاش‌مان ادامه می‌دهیم تا بتوانیم روش های بهتر و تاثیرگذارتری را تدریجا اعمال کنیم.

چرا خروجی‌های جشنواره رضوی آن‌چنان دیده نمی‌شود؟ آیا کانون تمهیدی اندیشیده است که آثار تولیدی بچه‌ها به‌نحو بهتری دیده شود و در معرض دید افکار عمومی قرار گیرد؟
بله البته ما در برگزاری جشنواره متمرکزی که برگزار شد می‌توانستیم جشنواره را همراه با تبلیغات بیشتری برگزار کنیم. به همین دلیل سال گذشته برگزاری نمایشگاه آثار را موکول کردیم به هفته ملی کودک اما می‌توانیم در دوره‌های بعد هنگام برگزاری جشنواره‌، روی نمایشگاه آثار، مانور بهتری ارایه دهیم و از رسانه‌ها استفاده کنیم. این‌ها کارهایی است که تجربه هم شده در این مدتی هم که من در کانون هستم، بعضی از فعالیت‌ها را گره زدیم به نمایشگاه و رسانه و از این طریق فعالیت‌های عمیق کتاب‌خانه‌ای ما به عموم معرفی شده است.

نظر کلی شما درباره‌ی جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)چیست؟
این جشنواره اتفاق خیلی خوبی است که در کشور افتاده و به دلیل هم‌جوار بودن مردم ما با امام رضا (ع) وظیفه بیشتری را روی دوش‌مان احساس می‌کنیم تا بتوانیم موضوع معارف رضوی را ترویج کنیم. مردم ایران در عمل با حضورشان در زیارت‌ها و حتی در بعد از نمازهای‌شان با ایستادن رو به امام رضا (ع) و بیان سلامی جداگانه عشق و محبت‌شان را به امام رضا (ع) نشان داده‌اند.
ما وقتی سفر می‌کنیم به کشورهای دیگر اسلامی به ما می‌گویند: «سلام ما را به امام رضا (ع)برسانید» خدا را شکر که بنیاد امام رضا (ع) این حرکت را آغاز و دنبال کرده‌اند و ما این را باعث افتخار خود می‌دانیم که مسوولیت بخش کودک و نوجوان جشنواره را به عهده گرفته‌ایم.

گفت وگو از کیان جوادی