معرفی نقاشان، خوشنویسان و کتاب‌سازان برتر رضوی

داوران مسابقه نقاشی کودک و نوجوان رضوی با اعلام اسامی برگزیدگان از وجود آثاری خبر داده‌اند که به اعتقاد آن‌ها نمونه‌های شاخص فعالیت خلاقانه کودکان و آموزش صحیح هنر تلقی می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پردیس تنظیفی، رضا عبدلی و نادر موسوی فاطمی با صدور بیانیه‌ای برگزیدگان این رقابت هنری ر در چهارچوب سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) معرفی کرده‌اند.
 بر این اساس در گروه سنی 7 تا 9 سال این مسابقه به ترتیب فاطمه عزتی از قزوین، علی خسروی از کرمان، محمدعلی ابراهیمی از کرمانشاه، زهرا نوروزی از خراسان رضوی، عسل شادپور از گیلان، سوسن وفایی از خراسان رضوی،  نیوشا جمالی از اردبیل و حنانه قنبری از خراسان شمالی عنوان‌های اول تا هشتم را به دست آوردند.
در گروه سنی 10 تا 12 سال نیز از مریم عبدی از همدان، زهرا آقایی از قزوین، پارمیدا هادیان قهنفرخی از خوزستان، راضیه علیزاده از هرمزگان، شقایق فرزانه از آذربایجان غربی، ثنا طاهرخانی از قزوین، مائده زینالی از آذربایجان غربی و مرتضی آصف از قزوین به عنوان برگزیدگان این بخش نام برده شده است.
در گروه سنی 13 تا 15 سال نیز، زهرا غفوریان محدث از خراسان رضوی، رضا سربازی از اردبیل، افسانه ظریفیان از خراسان رضوی، حمیده شمشاد از خراسان رضوی، فائزه امانی از قروه، فاطمه مردانی از چهارمحال بختیاری، کوثر کیایی از گلستان و نسرین امینی از چهارمحال بختیاری به عنوان برگزیده انتخاب شده‌اند.
 گروه داوری این مسابقه در بیانیه خود نقاشی کودک و نوجوان را یکی از مهم‌ترین را‌ه‌های پرورش خلاقیت و تربیت نسل آینده جامعه عنوان کرده‌اند که باعث می‌‌شود کودکان و نوجوانان در روند خلاقانه نقاشی فرا بگیرند که چگونه مسایل مختلفی که پیش‌روی دارند را با تفکر و ابتکار به شیوه‌های نوین حل کنند.
هیات داوران اظهار امیدواری کرده است که در دوره‌های آینده با تأکید بر روند نقاشی کودکان به عنوان یک فعالیت گسترده فکری شامل طرح پرسش، مطالعه و ارایه پاسخ تصویری خلاقانه، شاهد گسترش نمونه‌های بارز نقاشی کودکان و نوجوانان باشیم و در انتخاب آثار، شاخص‌های نوآوری، خلاقیت و اجتناب از کلیشه‌های آموزشی و همچنین خلوص کودکانه و طرح مسأله از زوایای گوناگون و نوین مورد نظر قرار داده شود.
 
نسل پویای خوش‌نویسی در راه است
گروه داوری مسابقه خوشنویسی جشنواره رضوی متشکل از مجید حسینی، رضا عمادی‌ پیمان پیروی نیز با بیان اهمیت این هنر ارجمند اظهار امیدواری کرده با پرورش و شکوفایی استعداد‌های آموزش هنری، شاهد نسلی پویا، با نشاط هنرمند و متعهد باشیم.
 بر این اساس در گروه سنی 10 تا 12 سال به ترتیب ساجده رحمتی و مهسا عباسپور هر دو از خراسان رضوی، آیدا دادوند از اردبیل، عرفان محمد‌بیگی و محمدرضا کریمی هر دو از قزوین، کیانا نیک‌زاده از چهارمحال و بختیاری، فاطمه قهاری از تهران و  بهاره آیینه‌چی از خراسان رضوی عنوان‌ةای اول تا هشتم را به دست آوردند.
 در گروه سنی 13 تا 17 سال نیز به ترتیب مریم سادات حسینی آزاد از قم، مریم طاهری از خراسان رضوی، سید عرفان ابراهیمی از قزوین، روزبه پسنده از اصفهان، عالیه علی‌مرادی از  مشهد، محمدباقر آرزه از تهران، الهام چمن از چهارمحال و بختیاری و الهام بندرگز از گلستان موفق به کسب عنوان‌های اول تا هشتم شدند.
 
معرفی کتاب‌سازان رضوی
در همین حال گروه دیگری از کارشناسان شامل مهرنوش قربانعلی، ویدا ملکی  و پروانه انصار مسوولیت داوری مسابقه کتاب‌سازی رضوی را بر عهده داشتند که با معرفی برگزیدگان کار داوری آن‌ها نیز پایان یافت.
 برگزیدگان مسابقه کتاب‌سازی رضوی کارگروه کودک و نوجوان سیزدهمین جشنواره‌‌ی بین‌المللی امام رضا(ع)در سه گروه سنی معرفی شدند.
بر این اساس در گروه سنی 8 تا 12 سال اثر «زیارت آخر» کار معین شامانیان با مربی‌گری محبوبه صرفی از سمنان، اثر «شوق زیارت» کار نیلوفر ثمودی، هانیه نجف نژاد و زهرا جباری با مربی‌گری زهرا فرج‌زاده از اردبیل، اثر «خاطرات زیارت» کار زینب کیانی‌نژاد، یاسمین تقوی‌فرد و فرانک پورعلی با مربی‌گری منصوره تقوی‌فرد از فارس، «زیارت شیرین» کار ابوالفضل ایزدپناه از فارس، «تولد دوباره پدر» کار محنا و مبینا حبیبی از مازندران، «گل آرزوها» کار ایلیا مشفقی، امیر کیارش آرمان و امیر سیاوش آرمان با مربی‌گری فاطمه غفاری سروستانی از هرمزگان، «اردو» کار پوریا برموز  با مربی‌گری مریم قنبری از هرمزگان و «درخت بهشتی» کار حدیث نورانیان و دنیا پارسا با مربی‌گری مریم کاشانی‌فرد از سمنان به عنوان برگزیدگان این بخش معرفی شدند.
در گروه سنی 13 تا 15 سال هم هشت اثر: « کوه با برکت» کار حدیث تاج‌آبادی، مهدیه قانع و اعظم نصرت‌آبادی با مربی‌گری فاطمه رجبی‌پور از یزد، «هشتمین گزیده احادیث امام رضا(ع)» کار محدثه اسدی،  سارا پرخید،  مارال حدادی و  مهدیه علیزاده با مربی‌گری فهمیه کهتر از تهران، «نگاه مهربان» کار فاطمه صادق احمدی با مربی‌گری بی‌بی فاطمه علی اکبری از خراسان رضوی، «بی‌نام» کار فائزه محسنی، مهسا محرمی،  الناز حیدری  و مبینا استاد از زنجان، «کبوترحرم» کار فاطمه سلطانی، هانیه خدابنده‌لو، فاطمه اوصانلو و زینب عزیزی با مربی‌گری سیده کبری حسینی از زنجان، «آقای مهربان» کار زینب قانعی با مربی‌گری نعیمه بیدمشکی از یزد، «باران عشق» کار الهه بیگی و الهه محمد هاشمی با مربی‌گری اعظم بخشیان از اصفهان و «دیگ پربرکت» کار غلامعلی شاهی، ملیکا باقری و  یگانه احمدی با مربی‌گری رقیه خاکزاد از اصفهان موفق به کسب عنوان‌های اول تا هشتم این بخش از مسابقه کتاب‌سازی رضوی شدند.
داوران مسابقه در گروه سنی 16 و 17 سال اثر «آن‌که پسندیده شد» کار مبینا محترم از استان یزد را با مربی‌گری آسیه اردانی، اثر «عطر رضوان» کار مشترک سارا بگ‌زاده،  فاطمه دلشاد و زهرا حسین‌زاده‌ چادری از تهران را با مربی‌گری مهین وزیری و اثر «آسمان هشتم» کار جلال کامیاب‌فر، بنیامین کاظمی و سید حسام الدین رضایی از قزوین را با مربی‌گری لیلا عیوض‌زاده به عنوان سه اثر برگزیده معرفی کردند.
 همچنین در میان آثار برگزیده این مسابقه اثر «زائرانه» کار عاطفه‌السادات محسن‌زاده فاطمه بیدکی با مربی‌گری اکرم محسن الحسینی از یزد، «جیک جیک» کار زهرا عرب  با مربی‌گری زهره منتظری خادم از کرمان و «سوغات حرم» کار شقایق عزیزی زنجانی،  مهنا مرصعی و الهه رفیعی با مربی‌گری فاطمه محمدی از زنجان عنوان‌های چهارم تا ششم را به دست آوردند.
 داوران این بخش نیز در بیانیه خود تاکید کرده‌اند در سیزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) فضایی فراهم آمد تا کودکان و نوجوانان به واسطه‌ی معرفی کتاب (کتابسازی) و پرداخت محتوایی و ساختاری آن، با فرهنگ تأثیر‌گذار رضوی بیش از پیش مأنوس شوند.
 حرکت‌های نو و خلاق اعضا در شیوه‌های ارایه‌ی کتاب،  خلق متون تألیفی با رعایت درست ساختار نوشتاری، توجه به فرهنگ و آداب و رسوم بومی و محلی در تصویر‌گری و نگارش، پیوند فرهنگ رضوی با تجربه‌های زندگی اعضا و تبلور آن در ارائه‌ی آثار در این بیانیه مورد تاکید قرار گرفته است.
 کانون طی چند سال گذشته مسوولیت کارگروه کودک ونوجوان جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) را بر عهده داشته است و امسال نیز در چهارچوب سیزدهمین دوره این جشنواره هشت محور مختلف را به مسابقه گذاشته است.
«نقاشی»، «خوش‌نویسی»، «داستان کوتاه»، «شعرخوانی و مشاعره»، «معرفی شخصیت»، «نشریه‌نگاری (کاغذی)»، «قصه‌گویی» و «معرفی کتاب» (کتاب‌سازی) هشت محور برنامه‌های این کارگروه است.

 اسامی برگزیدگان بخش کودک و نوجوان سیزدهمین جشنواره رضوی