قصه‌گویی فرصتی برای انتقال مفاهیم رضوی به مخاطبان

داوران مسابقه قصه‌گویی رضوی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، در بیانیه خود قصه‌گویی را یکی از ابزارهای موثر برای پرداختن به موضوعات دینی و مذهبی دانستند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بیانیه هیات داوران جشنواره مبتنی بر تجربه‌های این داوران و سابقه‌ی دیرین قصه‌گویی در کانون، حاوی نکاتی است که تمامی قصه‌گویان مذهبی در سراسر کشور نیز می‌توانند این توصیه‌ها را در بهبود قصه‌گویی خود مورد توجه قرار دهند.
بر همین اساس در بخشی از این بیانیه آمده است: مربی می‌تواند با استفاده از خلاقیت خود، لحظه‌های نشاط‌آور و احساسات شور‌انگیز را در هم آمیزد تا مفاهیم دینی و آیات هستی را به بهترین نحو به متربی عرضه کند.
در ادامه هیات داوران ضمن تشکر از تلاش تمام قصه‌گویانی که با بیان قصه‌های شیرین از زندگی سراسر درس این امام مهربان زمینه توسعه و ترویج فرهنگ رضوی را در کودکان و نوجوان این سرزمین رقم زدند، مواردی را در کیفیت بخشی فعالیت قصه‌گویی رضوی قابل توجه دانستند.
بر این اساس، هیات داوران تاکید کردند: با خلاقیت و نوآوری در متون و شیوه‌های اجرایی (پرده‌خوانی، قصه‌گویی با ابزار و...) می‌توان تنوع ایجاد کرد. بیشتر مضامین و قصه‌های رضوی برای مخاطبان آشنا و ملموس است، ضروری است که قصه‌گو با دقت در متون و مطالعه عمیق و دقیق آن‌ها قصه‌هایی را انتخاب کند که احتمال تکراری بودن موضوع آن به حداقل رسیده باشد.
در ادامه این بیانه می‌خوانیم: بهتر است نیاز مخاطب را شناسایی و تناسب گروه سنی را در فضاسازی شروع و پایان قصه در نظر داشت و با بهره‌گیری از زبان، گویش، لحن و بیان به شکلی مناسب و خلاق می‌توان به جذابیت کار و انتقال پیام داستان پرداخت.
بر اساس این گزارش، فاطمه بحرانی از یزد با قصه‌ی «رفاقت» بدون ابزار، مهتاب شهیدی از تهران با قصه‌ی «زیارت» بدون ابزار، خدیجه میرزایی از البرز با قصه‌ی «عشق تنها» بدون ابزار، پروین حمیلی از ایلام با قصه‌ی «خانه امن» بدون ابزار، محسن وظیفه از اردبیل با قصه‌ی «بال طلا» بدون ابزار، وحید خسروی از کرمانشاه با قصه‌ی «شیخ خراسانی» بدون ابزار، سمیه امیری از لرستان با قصه‌ی «دختر به کول» بدون ابزار، سیداحمد مصطفوی از خراسان رضوی در بخش آزاد با قصه‌ی «نماز باران» با ابزار، به ترتیب به عنوان برگزیدگان مسابقه قصه‌گویی رضوی معرفی شدند.
بر همین اساس فریبا حبیبی، مژگان خلیل‌پور و طاهره گرمسیری از داوران مسابقه قصه‌گویی رضوی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، هستند.
سه برگزیده اصلی این مسابقه قصه‌های رضوی خود را در هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون که پاییز امسال برگزار می‌شود، روایت خواهند کرد.

 اسامی برگزیدگان بخش کودک و نوجوان سیزدهمین جشنواره رضوی