یک خانه برای تمام کانونی‌ها

اشاره: محمدحسین دیزجی، سردبیر نشریه الکترونیکی «پلاک 44» است که به تازگی کار خود را آغاز کرده. وی که از اهالی مطبوعات است، بیش از 11 سال است که در کانون مشغول به فعالیت است. تاکنون چندین کتاب در حوزه‌های فرهنگی تالیف و گردآوری کرده است و مطالب متعددی برای نشریات فرهنگی به رشته تحریر درآورده. این کارشناس ارشد روابط عمومی کانون که مسوول سایت مسابقات کانون نیز هست، در این گفت‌وگوی کوتاه درباره فعالیت نشریه اینترنتی و نوپای «پلاک 44» نکاتی را برشمرده است که با هم می‌خوانیم.<BR> ×××××<BR>

• در ابتدا درباره "پلاک 44" بگویید؛ چرا این اسم؟ و کلیاتی هم درباره فعالیت این نشریه برای دوستان ما بفرمایید.
 کانون 1344 تاسیس شده از عدد 44 استفاده شده برای معرفی نشریه. کلمه پلاک 44 وقتی به کسی آدرس می‌دهیم مثلاً در شهری بعد از گذشتن از میدان و کوچه و ... بعد از عبور از میدان باید پلاک را استفاده کند. به دلیل کوتاه بودن اسم چون در ذهن مخاطب جای گیرد و همه کانونی‌ها را در برگیرد (صرفا برای مربیان و کارشناسان نیست) پیشنهاد تاسیس را آقای گنج کریمی داد و چیزی بود که از سال‌های اولیه ورود به کانون در ذهن من بود ولی الان طرح آن اجرا شد.

• مخاطب هدف این سایت چه کسانی هستند؟ صرفا مربیان و کارکنان کانون؟
 پلاک 44 نشریه‌ای که متعلق به کانونی‌هاست از بالاترین رده تا پایین‌ترین همه در آن حضور دارند. نشریه خبرنامه کانون به خاطر محدودیت صفحه و با فاصله زمانی طولانی‌تری که منتشر می‌شود این امکان را نمی‌دهد که بچه‌های کانون همه‌چیز را انتشار بدهند. مثلا اگر کسی یک‌بار شعرش چاپ شود دفعه بعد مشخص نیست کی چاپ شود به همین دلیل این نشریه را راه‌اندازی کردیم.
دلیل دیگر این‌که بچه‌های کانون معمولا بخش ناشناخته‌ای از وجودشون هست که دیده نمی‌شود به خاطر نشناختن لایه‌های پنهان اشخاص و معرفی بیش‌تر همکاران برای دیگر همکاران. همه کانونی‌ها مخاطب این هدف هستند حتی بازنشسته‌ها و اعضای مراکز کانون.

• پلاک 44 قرار است کدام نیاز روابط عمومی کانون را پاسخ‌گو باشد؟ برای مثال، کانون سایت‌های متعدد خبری و غیره دارد. چیزی حدود 50 سایت استانی و ستادی، که هر کدام وظایفی دارند. در این بین، پلاک 44 پاسخ به کدام نیاز روابط عمومی کانون است؟
 این نشریه صرفا نیاز روابط عمومی را برطرف نمی‌کند بلکه نیازهای دیگر کانون را قرار است برطرف کند. خبرنامه در استان‌ها همه‌چیز را نمی‌تواند ارائه کند و از طرفی سایت کانون را داریم و آن‌ها امکان ارائه همه مطالب را ندارند و ما تعداد مطالب بیش‌تری را پوشش می‌دهیم. ما از سایت خبری فراتریم؛ 11-12 آیتم دیگر مثل شعر داستان و مقاله و چیزهای دیگر هم داریم.

• بخش‌های مختلف این نشریه بر چه اساس تقسیم‌بندی شده‌اند؟
 بخش‌های مختلف نشریه در اینترنت خاطره، خبر، خواندنی‌ها، داستان، دل‌نوشته‌ها، شعر، طنز، عکس و تصویر، مصاحبه، معرفی کتاب، معرفی وبلاگ و مقاله هستند.

• در جایی گفته بودید که این سایت با گروه دبیران فعالیت‌ می‌کند. می‌شود در این‌باره توضیحاتی بفرمایید.
 ما برای هر بخشی دبیری داریم که مطالب ارسالی را ابتدا ببیند و بررسی کند. اگر مفید ارزیابی کرد آن را برای سردبیر ارسال کند. اگر مطلوب بود استفاده شود. اگر شعر بود در بخش شعر، داستان در بخش داستان و ...

• رابطه این نشریه با همکاران روابط عمومی استان‌ها چه‌گونه است؟
 رابطه خوب است. نشریه در جلسه گردهمایی روابط عمومی‌ها که در مشهد برگزار شده بود معرفی شد و همه آشنایی اولیه را دارند و انتظار داریم با ما بیش‌تر از بقیه همکاران روابط عمومی ارتباط داشته باشند. البته بستگی به حجم کارشان ارتباط دارند. ما انتظار داریم از خبر تا سایت مطالب در استان‌ها، ما را معرفی کنند و مطالبی را که آن‌ها دادند بگیرند و ارسال کنند. در واقع با وجود این نشریه باید بی‌انصافی باشد که گله‌گذاری کنند که مطالبی داشته‌اند که کانون جایی را برای آن مشخص نکرده.
البته این‌جا هم نوبت و انتظار برای انتشار وجود دارد اما فاصله کم‌تری از چاپ در نشریات دارد. و هرکسی که دسترسی به اینترنت دارد می‌تواند از مطالب استفاده کند.

• در مدتی که از فعالیت این سایت می‌گذرد، یک نکته توجه جلب می‌کند: این سایت بیش‌تر در حوزه‌های ادبی و فرهنگی فعال است. برنامه‌ای ندارید برای گسترش موضوعات به حیطه‌های علمی و آموزشی؟ مثلا مقالات و یادداشت‌هایی از مربیان کانون که در زمینه‌های علمی فعال‌اند.
 موضوعات دیگر هم داریم. صرفا فرهنگی ادبی و هنری نیستیم. این‌ها مطالبی است که بیش‌تر برای همکاران آشناست و در واقع با این حوزه‌ها شروع کردیم. بخش علمی هم خواهیم داشت. در قدم اول در حوزه کامپیوتر کار می‌کنیم.
بخش مقالات هم داریم و همکارانی که مقاله دارند و دوست دارند می‌توانند مقالات خود را برای ما ارسال کنند. از طرف ما استقبال می‌شود.
اما بخش معرفی کتاب؛ بخش معرفی کتاب بنا دارد کتاب‌های انتشارات کانون و تولیدات کانون را منتشر کند. چون کانون سایتی به اسم سایت تولید دارد و تازه‌ترین تولیدات ثبت می‌شود و ما نمی‌خواهیم کار موازی با آن‌ها انجام بدهیم، بنا داریم کتاب‌هایی را معرفی کنیم که مولف آن یکی از همکاران کانون باشد. پس از همکاران دعوت می‌شود اگر اثری یا کتابی دارند 2 نسخه برای ما ارسال کنند. ما کتاب را به اسم خودشان معرفی می‌کنیم.

• بازخورد فعالیت یک‌ماهه این سایت چه‌طور بوده؟ مثلا چه پیشنهاداتی برای افزون یا کاستن بخش یا بخش‌هایی به شما رسیده.
 بازخورد آن خوب بوده. یا مستقیم با من و مدیر روابط عمومی، یا با دبیران بخش‌ها. بازخورد خیلی خوب بوده و استقبال کرده‌اند. اما معتقدند که سایت را همه بچه‌ها نمی‌شناسند. در این فرصت از همه همکاران می‌خواهیم که نشریه را با نشانی اینترنتی www.ekanoon.com به بقیه معرفی کنند که آن‌ها هم آثارشان را ارسال کنند. مربیان کتابخانه‌ها آثار خوب بچه‌ها را ارسال کنند و ما از آن‌ها استقبال می‌کنیم.
بخشی داریم به اسم بخش خواندنی‌ها که مطالب خواندنی به انتخاب همکاران از منابع مختلف را در آن قرار می‌دهیم. همکاران اگر مطلبی را با ذکر منبع ارسال کنند، در این بخش در خدمت آن‌ها هستیم. مثلا قصد داریم در این بخش جاذبه‌های گردش‌گری و آثار تاریخی استان‌های کشور را به همکاران معرفی کنیم و چه بهتر این‌که این کار با قلم یکی از همکاران آن استان معرفی شود. و صد در صد اگر همراه با عکس باشد، بهتر است.

• مانند هر سایت اینترنتی‌ای، لابد شما نیز برنامه‌هایی برای گسترش فعالیت این نشریه دارید. الان امکان دارد به بخشی از این گسترش برنامه‌ها اشاره کنید؟
 برنامه خواهیم داشت اما الان همان‌طور که در سایت مشخص است کار ما «آزمایشی» است. گاهی عنوان‌هایی حذف و اضافه می‌شود، گاهی خطا داریم. البته ادعایی هم نداریم. داریم تلاش می‌کنیم فضایی تازه را ایجاد کنیم.