17 نمایش عروسکی به بیرجند می‌رسند

17 گروه نمایشی از 7 استان کشور راهی خراسان جنوبی می‌شوند تا نخستین مرحله از پانزدهمین جشنواره منطقه‌ای نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بیرجند کلید زده شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عبدالرضا صمدی مدیرکل کانون استان خراسان جنوبی با حضور در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه با اعلام این خبر گفت: برگزاری جشنواره منطقه‌ای نمایش عروسکی با حضور اعضای منتخب مراکز فرهنگی هنری 7 استان کشور در بیرجند، فرصتی برای شناخت و تقویت استعدادهای نمایشی کودکان و نوجوانان و آشکار شدن ظرفیت‌های نهفته نمایش در استان است.
وی در ادامه بیان داشت: در این جشنواره که مراسم افتتاحیه آن صبح 4 تیرماه در سالن سینما بهمن بیرجند برگزار خواهد شد، 17 گروه نمایشی از استان‌های آذربایجان شرقی، خوزستان، چهارمحال بختیاری، قم، مازندران، قزوین و خراسان جنوبی حضور دارند.
مدیر اجرایی جشنواره بیان داشت: 14 گروه نمایشی در بخش اعضا و سه گروه در بخش مربیان برای حضور در پانزدهمین جشنواره منطقه‌ای نمایش عروسکی به میزبانی بیرجند اعلام آمادگی کردند.
وی در پاسخ به سوالی در باره‌ی تعداد گروه‌های نمایشی هریک از استان‌های میهمان توضیح داد: سه گروه نمایش از استان آذربایجان‌شرقی، چهار گروه استان خوزستان، چهارگروه استان چهارمحال بختیاری ، یک گروه استان قزوین، 2 گروه استان مازندران، یک گروه استان قم و 2 گروه از استان خراسان‌جنوبی طی روزهای 4 الی 6 تیرماه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
مدیرکل کانون ادامه داد: داوری این جشنواره در دو بخش اعضا و مربیان بر عهده کارشناس مجرب تئاتر کانون و کارگردانان حرفه‌ای نمایش‌عروسکی گذاشته شده است در حالی که فرایند محوری فعالیت نمایش و انجام آن در قالب گروه، استفاده ار دکورها و عروسک‌های خلاق از ملاک‌های داوری خواهد بود.
مدیرکل کانون در ادامه گفت: از مجموع نمایش‌های اجرا شده 2 گروه در بخش اعضا و یک گروه در بخش مربیان به مرحله کشوری معرفی می‌شوند.
وی همچنین اظهار داشت: در حاشیه برگزاری پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی، کارگاه نقد و بررسی نمایش‌ها به همراه نمایشگاهی از عروسک‌های بومی ومحلی برگزار خواهد شد.
3 جشنواره دیگر منطقه‌ای نمایش عروسکی نیز در استان‌های اردبیل، کهگیلویه و بویر احمد و فارس برگزار می‌شود.
مرحله کشوری جشنواره نمایش عروسکی پیشتر قرار بود در نیمه اول شهریور ماه در کرمانشاه برگزار شود که با انصراف این شهر، میزبان جشنواره طی روزهای آینده اعلام خواهد شد.
در بخش دیگری از این نشست خبری، مدیر کل کانون به سوال‌های خبرنگاران در زمینه کلاس‌های تابستانی پاسخ داد و با بیان ‌این‌که در حال حاضر 16 هزار و 700 نفر عضو مراکز فرهنگی هنری هستند به برگزاری 16 جشنواره موضوعی رضوی اشاره کرد و گفت: کودکان و نوجوانان با حضور در 12 مرکز فرهنگی هنری ثابت، 4 کتاب‌خانه سیار روستایی، 2 کتاب‌خانه پستی و یک کتاب‌خانه سیار شهری با زندگی امام رضا علیه‌السلام و سیره عملی آن بزرگوار آشنا می‌شوند.
وی درادامه یاد آور شد: تابستان 92 در 10 مرکز فرهنگی هنری استان خراسان جنوبی، 160 کلاس تابستانی برگزار می‌شود تا کودکان و نوجوانان با حضور در کلاس‌هایی هم‌چون: نقاشی، سفال‌گری، پویانمایی، خوشنویسی، عکاسی، هنرهای دستی و اوریگامی(کاغذ و تا) تابستان پرباری را طی کنند.
 
راه اندازی وبلاگ اَتِلّو ویژه  جشنواره
وبلاگی با عنوان اَتِلّو به منظور انعکاس دیدگاه‌ها و نظرات هنرمندان نمایش و برقراری ارتباط بهتر با شرکت کنندگان جشنواره منطقه‌ای نمایش‌عروسکی به بیرجند راه‌اندازی شد.
اَ‌‌‌‌‌‌‌‌تـِلّو نام یکی از عروسک‌های تمنای باران در خراسان جنوبی است و با راه‌اندازی وبلاگ اتلّو گروه‌های نمایشی پانزدهمین جشنواره منطقه‌ای نمایش عروسکی می‌توانند قبل و بعد از حضور در این جشنواره با مراجعه به آدرس www.attelo.blogfa.com با آثار تاریخی خراسان جنوبی بیشترآشنا شوند و ضمن دریافت اطلاعات مربوط به جشنواره، نظرات و دیدگاه‌های خود را در ارتباط با این جشنواره مطرح کنند.
راه‌اندازی این وبلاگ و مسوولیت آن در ایام جشنواره بر عهده سه نفر از اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بیرجند به نامهای مهدی طالبی، زهرابراتی و زهراسپاهی قرار گرفته است.