نمایش‌های عروسکی برای کودکان باید خیال‌انگیز باشد

خیال‌انگیزی و فانتزی یکی از معیارهای اصلی برای انتخاب متن نمایش‌های عروسکی است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یک کارشناس عرصه‌ی تئاتر و تئاتر عروسکی به کودکان و نوجوانان گفت که برای انتخاب شیوه اجرای نمایش از میان شیوه‌های زنده یا عروسکی باید به خیال انگیزی سوژه داستان توجه کنند و این، مرز انتخاب این شیوه‌هاست.
سهراب خواجه‌نژاد در نشستی که با هدف نقد و بررسی آثار شرکت داده شده در پانزدهمین جشنواره منطقه‌ای نمایش عروسکی در بیرجند برپا شده بود، کودکان و نوجوانان را با مراحل ساخت یک نمایش عروسکی از تهیه متن تا اجرا آشنا کرد.
به گفته‌ی وی کارگردان یک نمایش باید به متنی که انتخاب می‌کند علاقه داشته باشد و پس از ارتباط با آن، دست به انتخاب عوامل، بازی‌گران و طراحی و ساخت عروسک‌ها بزند و در عین حال شیوه‌ی اجرای نمایش را برگزیند.
 کارشناس هنری کانون استان خراسان رضوی در ادامه تاکید کرد که یک نمایش عروسکی زمانی موفق است که قصه آن از فرهنگ بومی و ملی دست‌اندرکاران آن برخاسته باشد.
کارشناس و کارگردان تئاتر کاغذی در عین حال به کودکان توصیه کرد آن قدر قصه بخوانند تا قصه خودشان را در میان این داستان‌ها بیابند و نمایش آن‌ها در واقع بازتابی از قصه زندگی آنان باشد.
توصیه‌ی دیگر این کارشناس هنری به کودکان این بود که متن‌های نمایشی انتخابی آنان دارای مضامین اخلاقی و پیام‌های تربیتی باشد و قهرمان اصلی داستان نباید بدون کوشش فراوان به موفقیت دست پیدا کند.
مناسب سازی فیزیکی عروسک برای بازیگران کودک و نوجوان توسط خود یا مربیان آن‌ها از دیگر نکاتی بود که خواجه‌نژاد در این نشست بر آن تاکید کرد و یادآور شد که اندازه و قد و قواره‌ی عروسک باید به اندازه‌ی باشد که کودکان بتوانند آن را در دست بگیرند.
این نشست بعد ازظهر روز 5 تیر1392 و در حاشیه‌ی پانزدهمین جشنواره منطقه‌ای نمایش عروسکی مراکز کانون در بیرجند برگزار شد.
سه جشنواره منطقه‌ای دیگر قرار است در شهرهای شیراز، اردبیل و یاسوج برگزار شود و در نهایت برگزیدگان این رقابت‌ها در دو سطح اعضا و مربیان کانون به رقابت‌های کشوری راه پیدا کنند.