جشنواره‌های منطقه‌ای نمایش عروسکی کانون؛ چهارم تیر از بیرجند

در حالی که نخستین مرحله‌ی منطقه‌ای پانزدهمین جشنواره‌ی منطقه‌ای نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از روز 4 تیر در بیرجند آغاز می‌شود دبیر این جشنواره با سفر به این شهر در جریان فعالیت‌ها و آمادگی استان خراسان جنوبی برای برگزاری این جشنواره قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، با حضور حسین مؤذن در بیرجند برنامه‌های پانزدهمین جشنواره منطقه یک نمایش‌عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار گرفت.
دبیر پانزدهمین جشنواره دوسالانه نمایش عروسکی، طی نشستی با حضور عبدالرضا صمدی مدیر اجرایی جشنواره منطقه 1 نمایش عروسکی و مسوولان کمیته‌های تعیین شده، برنامه‌های پیش‌بینی شده جشنواره را مورد بررسی قرار دادند.
پانزدهمین جشنواره منطقه یک نمایش‌عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور گروه‌های نمایشی استان‌های آذربایجان شرقی، خوزستان، چهارمحال‌بختیاری، قزوین، قم، مازندران و خراسان‌جنوبی طی روزهای چهارم تا ششم تیرماه 92 در بیرجند برگزار می‌شود.
در همین حال استان‌های اردبیل، کهگیلویه و بویر احمد و فارس سه میزبان دیگر رقابت‌های منطقه‌ای این جشنواره هستند که طی روزهای 7 تا 12 تیر برگزار می‌شود.
در جشنواره منطقه‌ی 2 نمایش عروسکی به میزبانی استان کهگیلویه و بویراحمد در مجموع 11 نمایش از استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، تهران، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، یزد  و هرمزگان طی روزهای دوازدهم تا سیزدهم تیرماه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
همچنین هفده نمایش از استان‌های اردبیل، اصفهان، بوشهر، خراسان شمالی، سمنان، کرمان، گلستان و همدان در جشنواره منطقه 3 میهمان استان اردبیل طی روزهای هشتم تا دهم تیر خواهند شد.
در استان فارس نیز به عنوان میزبان جشنواره منطقه 4 طی روزهای نهم تا یازدهم تیر، دوازده نمایش از استان‌های البرز، خراسان رضوی، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، کردستان، گیلان و لرستان بر روی صحنه خواهد رفت.
بر اساس این گزارش حسین مؤذن دبیر پانزدهمین جشنواره نمایش‌عروسکی کانون در بیرجند با اعلام قدردانی خود از استقبال استان خراسان جنوبی در میزبانی این جشنواره اضافه کرد: کانون خراسان‌جنوبی مربیان با استعداد و توانمندی دارد که گواه آن برگزاری موفق جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی در سال 90 است.
وی در همین حال خاطر نشان کرد: خراسان‌جنوبی صاحب پیشینه فرهنگی با ارزشی است که سابقه‌ی آن به عمر تاریخ برمی‌گردد، تاریخی که وجود انسان‌های فرهنگی این خطّه را درشکل گیری حرکت‌های عظیم فرهنگی کشور بیان می‌کند.
مؤذن توجه به ابعاد تربیتی فعالیت نمایش‌عروسکی را از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره در سطح مراکز فرهنگی هنری کانون کشور دانست و گفت : در سال‌های گذشته انتظار‌های تربیتی ما از اجرای فعالیت نمایش عروسکی  تربیتی چندان محقق نمی‌شد، بنابراین پس از برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور اساتید مطرح نمایش‌عروسکی، شیوه‌نامه جشنواره پانزدهم نوشته شد با این امید که نمایش‌عروسکی در کانون به سمت فرآیندمحوری حرکت کند.
دبیر جشنواره نمایش‌عروسکی کانون تأکید کرد: وظیفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تربیت هنرمند نیست، هنر و ادبیات ابزاری تأثیرگذار برای پرورش استعدادهای ذاتی کودکان و نوجوانان است.
وی همچنین گفت:هم‌زمان با برگزاری مراسم پایانی پانزدهمین جشنواره کشوری نمایش عروسکی در دهه نخست شهریور، شیوه‌نامه شانزدهمین جشنواره نمایش‌عروسکی در اختیار مربیان و اعضا قرار خواهد گرفت.
به گفته‌ی موذن این شیوه‌نامه به منظور استمرار خلق آثار نمایشی مبتنی بر ظرفیت‌های تربیتی هم‌زمان با برگزاری مراسم پایانی پانزدهمین جشنواره کشوری نمایش عروسکی در دهه نخست شهریور 92 در اختیار مربیان و اعضا قرار می‌گیرد.
دبیر پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون در عین حال گفت: شیوه‌نامه جشنواره شانزدهم تفاوتی در اصول اولیّه ندارد و همانند جشنواره پانزدهم بر فرایند محوری نمایش عروسکی درسطح مراکز فرهنگی هنری کانون کشور تأکید دارد.
وی اضافه کرد: خلق آثار نمایشی با توجه به ظرفیت‌های تربیتی و توانمندسازی مربیان در زمینه رشد کمی و کیفی نمایش‌های کودک و نوجوان، همواره از شاخص‌ترین اهداف برگزاری جشنواره‌های نمایش عروسکی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواهد بود.
مؤذن در بخش پایانی سخنانش برای برگزاری کارگاه نقد در حین برگزاری جشنواره تأکید کرد.
مدیر کل کانون استان خراسان جنوبی نیز در ابتدای این نشست به ارایه‌ی توضیح درباره‌ی آمادگی این استان برای برگزاری پانزدهمین جشنواره منطقه‌ای نمایش‌عروسکی در استان پرداخت.
عبدالرضا صمدی تشکیل کمیته‌های فرهنگی، هنری، تبلیغات و اطلاع رسانی و پشتیبانی را از نخستین گام‌های برپایی جشنواره دانست و افزود: با برقراری ارتباط با دیگر دستگاه‌های اجرایی استان و برگزاری جلسات متعدد فرهنگی با حضور کارشناسان و مربیان ستادی، خوشبختانه امروز شاهد پیشرفت 80 درصدی روند برگزاری جشنواره هستیم.
در ادامه مسوولان کمیته‌های پانزدهمین جشنواره منطقه‌ای نمایش‌عروسکی هرکدام به صورت جداگانه به تشریح برنامه‌های خود پرداختند.
بازدید از مکان‌های تعیین شده اسکان و برگزاری جشنواره از دیگر بخش‌های سفر دبیر جشنواره نمایش‌عروسکی کانون کشور به بیرجند بود.
مرحله کشوری جشنواره نمایش عروسکی پیشتر قرار بود در نیمه اول شهریور ماه در کرمانشاه برگزار شود که با انصراف این شهر، میزبان جشنواره طی روزهای آینده اعلام خواهد شد.