کتاب‌های الکترونیکی کانون افزایش می‌یابد

کارشناس کتاب‌های الکترونیکی از تغییر محتوا و کیفیت کتاب‌های الکترونیکی کانون پرورش فکری و افزایش تعداد آن‌ها خبر داد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جلال وزیری کارشناس کتاب‌های الکترونیکی گفت: کارگروهی برای انتخاب و تولید کتاب‌های الکترونیکی در حال فعالیت است. یکی از ملاک‌های انتخاب کتاب الکترونیکی در سال جدید، این است که متن کم‌تر و تصویر بیشتری داشته باشد و خود کتاب امکان بازی و سرگرمی داشته باشد که بتوانیم همان بخش را تقویت و در بخش کتاب الکترونیک استفاده کنیم.
وی گفت: اولین کتاب الکترونیکی که تولید کرده‌ایم «کاغذبازی» است که فکر می‌کنم فروش دوم نمایشگاه کتاب در اولین سال حضورش را به خود اختصاص داد. بعد از کاغذبازی، 10 سری کتاب الکترونیک داشتیم، گزیده‌ی آثار غلام‌علی مکتبی را کار کردیم و 10 عنوان کتاب دیگر. مجموعا 22 عنوان برای کانون کار کردیم، 10 عنوان هم که خانم شجره کار کرده بودند و روی هم می‌شود 32 عنوان. امسال هم ممکن است 5 تا 10 عنوان دیگر کار شود.
این طراح کتاب گفت: به عنوان یک طراح کتاب الکترونیکی، دوست دارم تعداد کتاب‌ها کم‌تر شود و کیفیت بازی، سرگرمی و تعاملی بودن کتاب‌ها با مخاطب بیشتر شود.
او در مورد اهمیت کتاب الکترونیک گفت:‌ امروزه با توجه به پیشرفت فن‌آوری و فراگیر شدن تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند موج جدیدی ایجاد شده است. کانون همیشه در بخش‌های کارشناسی و بازرگانی بازار، مخاطبان و شرایط کتاب‌خانه‌هایش را بررسی می‌کند. کانون موسسه‌ای نیست که فقط اهداف خودش را دنبال کند و به دنبال مسایل و فن‌آوری جدید نباشد.
او درباره‌ی همراهی کردن یا نکردن با موج فن‌آوری گفت: ما می‌توانیم سوار این موج شویم یا صبر کنیم موج از روی ما رد شود. می‌شود از همین موج استفاده کنیم و کارهای بسیار ارزنده، شاخص و مطابق با اهداف کانون تولید کنیم. رفتن به سمت فن‌آوری روز از سال‌های قبل در کانون شروع شده است.
وی در ادامه تشریح کرد: پروژه‌ی اولی که من برای کانون در سال 86 یا 87 کار کردم در واقع یک پروژه‌ی تحقیقاتی بود ولی با استقبال ویژه‌ای مواجه شد و در روزهای اولیه‌ی نمایشگاه کتاب آن سال چندهزار نسخه‌اش فروش رفت.
این کارشناس کتاب الکترونیک تعریف این کتاب‌ها را خیلی گسترده می‌داند، او در این باره گفت: یک پی‌دی‌اف اینتراکتیو(تعاملی) هم کتاب الکترونیک است و گاهی به بعضی از بازی‌ها هم کتاب الکترونیک می‌گویند. در اولین سری کتابی که کار کردیم بیشتر بحث این بود که هم کتاب‌خوانی داشته باشد و هم بازی. نگاهی که الان به کتاب الکترونیک داریم این است که کتاب مورد نظر را بازنویسی کنیم، داستان جذابی تعریف کنیم، انیمیشن زیبایی درست کنیم و محیطی سرگرم‌کننده بسازیم. به همه‌ی این‌ها در کنار هم می‌گوییم «کتاب الکترونیک کانون».
وی در عین حال تصریح دارد که تعریفی که از کتاب الکترونیک می‌کنیم می‌تواند متفاوت‌تر از این هم باشد: ما می‌خواهیم مجموعه‌ی اجرای صوتی، انیمیشن، و سرگرمی و بازی را با هم در یک قالب مشترک داشته باشیم. اگر سرگرمی است از خود کتاب گرفته شده باشد، اگر بازی است در خود کتاب باشد نه این‌که همه‌ی این‌ها را جداجدا کنار هم بگذاریم و بشود کتاب الکترونیک.
وزیری در بخش دیگری از سخنانش گفت: به جرات می‌توانم بگویم کتاب الکترونیک کانون با کتاب‌های موجود در بازار کمی فرق دارد. ما اول کتاب را کارشناسی می‌کنیم که چه بازی‌‌ای می‌تواند داشته باشد، چه سرگرمی‌ای دارد، چه‌طور می‌توانیم رابطه‌ی مخاطب را با کتاب ایجاد کنیم و اسم این را می‌گذاریم کتاب الکترونیک کانون. علاوه بر این چون اپلیکیشنش هم کار می‌شود کتاب الکترونیک ما کمی به سمت بازی (Game) هم می‌رود، همه‌ی این‌ها هم بازی است و هم کتاب الکترونیک.
وزیری کتاب الکترونیک را در مسیر اهداف اصلی کانون خواند و گفت: چون مهم‌ترین هدف، مراکز و کتاب‌خانه‌های کانون کتاب و کتاب‌خوانی است هدف از تولید کتاب الکترونیک هم دقیقا در همان مسیر است، یعنی ما در زمینه‌ی غنی‌سازی اوقات فراغت بچه‌ها و پیوندشان با کتاب عمل می‌کنیم.
در این دوره از نمایشگاه کتاب، بیش از سی کتاب الکترونیکی و گویا در غرفه‌های کانون پرورش فکری عرضه شده است. این کتاب‌ها، در سال جدید به گفته‌ی مسوولان تولید، افزایش تعداد و عنوان نیز خواهد داشت.
غرفه‌ی کانون در سالن 24 کودک و نوجوان و بخش جنبی نمایشگاه کتاب تهران، تا روز شنبه 26 اردیبهشت پذیرای خانواده‌ها و فرزندان است.