پیشرفت خوبی داشتیم اما هنوز از آمریکا و ژاپن عقب هستیم

کارگردان فیلم پویانمایی «هفت پیکر» گفت: انیمیشن ما در این سال‌ها پیشرفت خوبی داشته است، اما هنوز نسبت به کشورهای صاحب سبک مثل آمریکا و ژاپن از لحاظ ساختاری خیلی عقب هستیم.

کیاوش جاهد پارسا کارگردان فیلم پویانمایی «هفت پیکر» در گفت‌وگو با اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در مورد کیفیت و سطح برگزاری این دوره از جشنواره خاطرنشان کرد: «در جشنواره امسال کارها از نظر کیفی بهتر شده است و کارهای خارجی خیلی خوبی هم به جشنواره آمده است. این کارهای خارجی که وارد جشنواره می‌شود سطح کیفی و کمی جشنواره را خیلی بالا برده و باعث شده که کارگردان‌های داخلی که کارهای خودشان را  با آن‌ها مقایسه کند و پی می‌برند که در چه سطحی قرار دارند و چه پیشرفتی از لحاظ کیفی و کمی داشته‌اند.»
وی ادامه داد: «در مورد جشنواره باید بگویم که مثل هر دوره، خوب و عالی است و با یک نظم و انضباط خاصی برگزار می‌شود. تنها ایرادی که از نظر من وجود دارد این است که ای کاش فیلم‌هایی که در این سالن پخش می‌شود، در سالن‌های دیگر تکرار می‌شد. معمولاً در سال‌های گذشته به این صورت بود که امسال این اتفاق رخ نداد.»
وی در بررسی نقاط ضعف و قوت انیمیشن در ایران اظهار کرد: «باید بیشتر سرمایه‌گذاری و تلاش کنیم، اما اگر بخواهم به صورت کلی در مورد انیمیشن صحبت کنم، باید بگویم که به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده‌ایم.»
این کارگردان جوان در مورد مشکلاتی که پیش روی انیماتورهای جوان قرار دارد بیان کرد: «یکی از مشکلات ما این است که به دلیل این‌که از گذشته دست‌نوشته‌ای برای ما نبوده است و حتی ما دسترسی به مطالب کارگردان‌های ماقبل خودمان - که در ایران کار می‌کردند - نداریم، به اجبار با دیدن کارهای خارجی و سیر در اینترنت به اطلاعات لازم برای ساخت انیمیشن دست پیدا کرده‌ایم.»
وی افزود: «اگر حوزه هنری و صدا و سیما بتوانند به جوانان اعتماد کنند و سرمایه بیشتری به انیمیشن اختصاص دهند، می‌توانیم دست‌آورد بهتر و بیشتری در این حوزه داشته باشیم.»
جاهد پارسا در مورد فیلمش با عنوان «هفت پیکر» توضیح داد: «فیلم من یک برداشت آزاد از قصه هفت پیکر و حدود 10 دقیقه است. برای ساخت این فیلم هیچ سرمایه‌گذاری نداشتم و کاملاً مستقل آن را ساختم. این فیلم یک فضای شرقی هزار و یک شبی دارد و باید بگویم بیشتر برایم در حکم یک تجربه بود که بتوانم تکنیک‌های مختلف را ارزیابی کنم.»
نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز 17 اسفند آغاز شده است و روز 21 اسفند به کار خود پایان می‌دهد.