بررسی شخصیت قهرمان در انیمیشن «بِن‌تِن»

در دومین نشست تخصصی پایان‌نامه‌های برتر، پایان‌نامه «حسن بهشتی‌وایقان» از دانشگاه صدا‌ و ‌سیما با موضوع «بررسی شخصیت قهرمان در انیمیشن بن‌تن» نقد و بررسی شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ این نشست با حضور اساتیدی نظیر دکتر فاطمه شکیب، دکتر سعید توکلیان، دکتر ناصرگل‌محمدی و دکتر محمدعلی صفورا و همچنین دانشجویان و علاقه‌مندان این هنر برگزار شد.
بر اساس این خبر، در این نشست که روز دوم جشنواره بین‌المللی برگزار شد، به بررسی ویژگی‌های شخصیت بن‌تن که در سبک علمی و تخیلی ساخته شده و دلایل جذابیت این شخصیت برای کودکان، پرداخته شد.
در شروع این نشست، بهشتی قطعه‌ای از انیمیشن بن‌تن را برای حاضران نمایش‌داد و به ارایه توضیح‌هایی در خصوص پایان‌نامه‌ خود پرداخت.
دکتر صفورا در این نشست گفت: امروزه در خلق شخصیت‌ها باید به سلیقه و زیباشناسی روز مخاطب توجه شود و از قالب‌های کلیشه‌ای صرف‌‌نظر کرد. عموماً داستان به این صورت است که یک انسان عادی سفر قهرمانانه را طی می‌کند و می‌تواند کارهای خارق‌العاده انجام دهد.
دکتر توکلیان نیز افزود: ما در انیمیشن به قهرمان‌پروری نیاز داریم. شخصیت‌های قدیمی و سنتی نظیر «مبارک» و «بابا‌ نوروز» رفته‌رفته فراموش می‌شود. این بحث‌هایی که در قالب پایان‌نامه انجام می‌شود بسیار حایز اهمیت است و بهتر است دسترسی به آن‌ها برای همگان فراهم ‌شود.
دکتر گل‌محمدی نیز در ادامه گفت: توجه به توسعه مبانی نظری انیمیشن می‌تواند به توسعه انیمیشن کمک کند. غرب پیشینه زیادی در زمینه کمیک استریپ داشته است. در این آثار قهرمان تک بعدی نیست. در جامعه حضور دارد. این چنین است که غرب شخصیت میکی ماوس را تبدیل به یک شخصیت جهانی می‌کند و به انتقال فرهنگ می‌پردازد. کودکان ظرفیت بالایی در شناسایی و دنبال‌کردن قهرمانان دارند. مانند 180 شخصیت در انیمیشن دیجیمون و پوکمون که کودکان تک‌تک آنان را می‌شناسد.
هم‌چنین دکتر شکیب گفت: در تمام جشنواره‌های کلاسیک جهان در حوزه انیمیشن، بحث‌های تئوریک صورت می‌گیرد. خوشحالم از این‌که در ایران و در جشنواره پویانمایی این اتفاق می‌افتد. ولی چیزی که به آن دقت نمی‌شود اقتصاد تولید انیمیشن در کشور است.
نشست‌های بررسی تخصصی پایان‌نامه‌های حوزه انیمیشن، همه روزه در روزهای برگزاری جشنواره از ساعت 10 تا 12 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون برگزار می‌شود.
گفتنی است؛ نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز 17 اسفند آغاز شده است و روز 21 اسفند به کار خود پایان می‌دهد.