«بردیا و ملکه‌ی سرزمین عاج» به غرفه کانون آمدند

«بردیا و ملکه‌ی سرزمین عاج»، عنوان رمانی از سیامک گلشیری است که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر و هم‌زمان با بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این رمان را انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر کرده و داستان، ماجرای دو پسر است که نسخه عجیب و غریبی از «هزار و یکشب» را پیدا می‌کنند و با خواندن آن از دنیای واقعی به سرزمین قصه‌ها و افسانه‌ها می‌روند.
نویسنده «بردیا و ملکه سرزمین عاج » در پاسخ به این‌که آیا در این داستان به بازآفرینی قصه‌های هزار و یکشب پرداخته است گفت: داستان من یک داستان تخیلی و فانتزی است اما ربط چندانی به هزار و یکشب و داستان‌های آن ندارد. درست است که نوجوانان قصه، نسخه‌ای از هزار و یک‌شب را پیدا می‌کنند اما رمان من مستقل است و ارتباطی به این کتاب ندارد.
گلشیری، گرایش نوجوانان و جوانان به فانتزی را راهی برای گریز از واقعیت‌های موجود دانست و افزود: انسان صنعت‌زده امروز، دنبال راه فرار از دنیای صنعتی و جهان روزمره است و فانتزی، این امکان را در اختیار او می‌گذارد. امروز نه تنها در ایران که در همه جهان از فانتزی استقبال می‌شود و یکی از دلایل این است که آدم‌ها به دنبال گریز از روزمرگی هستند.
 به گفته این نویسنده نوجوان، یکی دیگر از دلایل گرایش به فانتزی، این است که جهان موجود، ناخوشایند است. بنابراین با خواندن داستان‌های فانتزی می‌داند از دنیای واقعیات که تلخ و گزنده است بگریزد و در تخیل خود، جهانی دلخواه بیافریند. البته این به آن معنا نیست که داستان‌های رئال و واقع‌گرایانه جذابیت ندارند.
گلشیری در صفحه نخستین کتاب آورده:«خواننده‌ی عزیز، چیزی که پیش‌رو داری داستان شاهزاده‌ای است از سرزمین هزارافسان. داستانی که آن‌طور که شهرزاد می‌خواست پیش نرفت؛ داستان شاهزاده‌ای که سال‌های سال به اسارت ملکه لاب درمی‌آید، تا این‌که روزی قهرمانی او را از بند رها می‌کند. اما این را بدان که راه تو بس دشوار است. راهی است که ممکن است در آن هیچ برگشتی در کار نباشد. پس همین حالا تصمیم بگیر. همین حالا کتاب را ببند و تا می‌توانی از آن دور شو و بعد سعی کن فراموشش کنی، برای همیشه.اما اگر تصمیم گرفته‌ای ادامه بدهی، این آغاز داستان توست.»
«بردیا و ملکه‌ی سرزمین عاج»، از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در 10هزار نسخه، برای گروه سنی«د» و«ه»  (10 تا 16 سال) و به قیمت 8هزار و 500 تومان منتشر شده است.