کودکان با نیازهای ویژه، کودکان بدون اسباب‌بازی و سرگرمی

به عقیده‌ یک مسوول بهزیستی، تولید ابزارهای کمک آموزشی برای کودکان دارای معلولیت‌های جسمی‌حرکتی در ایران نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری جدی است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در حاشیه‌ی دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی کشور، به ضرورت استانداردسازی ابزارهای کمک آموزشی و اسباب‌بازی اشاره کرد. دکتر حسین نحوی‌نژاد ضعف بحث‌های تئوریک و دانشی را در عدم تولید محصولات ویژه‌ی معلولان موثر دانست و خواهان توجه مسوولان شد.
او درباره‌ی نیازمندی‌های این بخش از حوزه‌ی اسباب‌بازی و سرگرمی گفت: در بخش تولید اسباب‌بازی یا وسایلی که صرفا برای گذران اوقات فراغت مورد استفاده قرار می‌گیرند تولیداتی داشته‌ایم. اما این روزها ضروری است که به کودکان مبتلا به اوتیسم یا معلولان جسمی‌حرکتی توجه بیشتری نشان دهیم.
وی تصریح کرد که این افراد در بهره‌ی هوشی دچار مشکل نیستند، اما اسباب‌بازی‌های آموزشی برای آنان ساخته و عرضه نمی‌شود که مناسب شرایط و علایق آن‌ها باشد.
این مسوول گفت: اگرچه تعدادی در بخش خصوصی اقدام‌هایی را در این زمینه آغاز کرده‌اند، اما استانداردسازی این ابزارها و توزیع آن‌ها ضرورتی قابل تامل است.
نحوی‌نژاد با اشاره به تولیدات محدود مراکز بهزیستی در این زمینه، جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی را فضایی مناسب جهت پرداختن به این امر دانست و خواستار آگاهی‌بخشی به تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران این صنعت درباره‌ی کودکان دارای نیازهای ویژه، از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد.
او با اشاره به این‌که سازمان بهزیستی هم می‌بایست درمورد بحث‌های تئوری گام بردارد، در مورد دستورالعمل‌های مسکوت سخن گفت: در این زمینه لازم است که نهادهای مختلف درکنار هم به سیاست‌گذاری و استانداردسازی بپردازند. اگر تولیدکنندگان بااین عرصه آشنا شوند و بهزیستی نیز بتواند نیازمندی‌ها را در اختیار آن‌ها قراردهد قطعا می‌تواند به تولید و یا واردات محصولات مورد نیاز پرداخت.
دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی درحالی تا جمعه 22 مرداد برگزار می‌شود که خانواده‌ها خواستار توجه بیشتر اهالی این حوزه برای کودکان دارای نیازهای خاص هستند.