تدریس خلاق با هدف پرورش ذهن خلاق

مدیر آکادمی لگوی آموزشی تاکید کرد در تدریس خلاق، نقش دانش‌آموزان و کودکان جدی است و از این روی حلقه‌ی اتصال بین بازی و آموزش برقرار می‌شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، در چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی که پنج‌شنبه 21 مرداد برگزار شد، سیدمحمد صالح پورتاک‌دوست، قایم مقام مدیر عامل و مدیر آکادمی لگوی آموزشی با موضوع «نگرش آموزشی لگو و ویژگی لگو برای تحقق این نگرش» صحبت کرد.
وی توضیح داد: در تعریف قدیمی مدارس زمانی به‌صورت جداگانه برای بازی و درس در نظر گرفته می‌شود. حتی این تقسیم‌بندی در خانه هم وجود داشت. گویی نمی‌شود وقت درس و بازی با هم باشد. اما بشر تصمیم به تغییر این نگرش گرفته است. دلیل این امر کوتاهی عمر دانش‌ها است. امروزه حجم داده‌هایی که بشر به دست آورده به اندازه‌ای زیاد شده است که حتی در یک رشته‌ی تحصیلی هم نمی‌توان همه‌ی این داده‌ها را منتقل کرد.
مدیر آکادمی لگوی آموزشی ادامه داد: از همین روی بشر تصمیم گرفت به جای تولید حافظان دانش به تولیدکنندگان دانش بپردازد و کودکان را درگیر فعالیت کند؛ دانش‌آموزان و کودکان یاد می‌گیرند با استفاده از یک دانش ابتدایی مسایل جدید را حل و راه‌حل را خلق کنند. این امر به معنی داشتن ذهن خلاق است.
وی با تاکید بر اهمیت نقش تدریس خلاق با هدف پرورش ذهن خلاق افزود: در تدریس خلاق نقش دانش‌آموزان و کودکان جدی است و از این روی حلقه اتصال بین بازی و آموزش برقرار می‌شود.
پورتاک‌دوست به شیوه‌های مختلف در دنیا برای تحقق این نگرش اشاره کرد و گفت: بسیاری از مکاتب آموزشی در پی پروش ذهن خلاق هستند. تئوری Hand on به معنی درگیر شدن دست‌ها، یکی از این مکاتب است؛ دست، استعاره‌ای از فعالیت است. همچنین متدهای خلاقیت سیستمی از شیوه‌های اجرای این نگرش هستند.
وی تاکید کرد: یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه، شرکت لگو است که با سابقه‌ی طولانی در تولید اسباب‌بازی از حدود 20 سال پیش در بخش آموزشی با لگوهای آموزشی اهداف آموزشی‌اش را دنبال می‌کند.
به گفته‌ی او شرکت لگو با هدف تربیت افراد خلاق و ابزار آموزشی، بچه‌ها را با دوره‌های آموزشی درگیر می‌کند تا مفاهیم را بهتر درک کنند. این ابزار راه‌های مختلفی پیش روی هرکدام از بچه‌ها با هر سطح یادگیری ایجاد می‌کند.
پورتاک‌دوست معتقد است، لگو مفاهیم زیادی را به کودکان آموزش می‌دهد، مانند مفاهیم اساسی علم فیزیک و فراتر از آن مفاهیم انتزاعی مانند مفاهیم حقوق شهروندی، محیط زیست و ادبیات فارسی.
وی در پایان تاکید کرد که بازی برای کودکان جدی‌تر از آن چیزی است که می‌اندیشیم؛ چراکه شغل بچه‌ها بازی کردن است و بچه‌ها در دل بازی رشد می‌کنند و زندگی کردن را می‌آموزند.
جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی از 18 تا 22 مرداد به میزبانی مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در تهران برگزار شد که ده نشست تخصصی و کارگاه آموزشی در بخش جنبی آن برپا شد.