انتشار مجموعه نظرات فرمانداران، ائمه جمعه و شهرداران خراسان جنوبی درباره کودکان

مدیرکل کانون خراسان جنوبی از انتشار مجموعه نظرات، ائمه جمعه، فرمانداران و شهرداران استان در هفته ملی کودک خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی، عبدالرضا صمدی در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی کودک برگزار شد گفت: نگاه مؤثر مسوولان به حوزه کودک و نوجوان در جامعه تأثیرگذار است و توجه به نیازها و خواسته‌های کودکان و آن‌چه منجر به پرورش استعدادهای آن‌ها می‌شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی اضافه کرد: در همین زمینه دیدگاه‌های نظری و تربیتی مسوولان در ارتباط با کودکان جمع‌آوری شده و هم‌زمان با هفته ملی کودک این نظرات در قالب یک مجموعه ارایه خواهد شد.
صمدی نقش کودکان را در اداره جامعه بسیار موثر دانست و تأکید کرد: اگر سازمان‌ها در فعالیت‌های اجتماعی خود به این مهم توجه نکنند و برنامه‌ریزی لازم برای حقوق و نیازهای آن‌ها نداشته باشند به طور حتم در آینده زیان می‌بینیم.
مدیرکل کانون خراسان جنوبی گفت: با توجه به دستورات مؤکد اسلام و یافته‌های علمی متخصصان، دیگر کودکان و نوجوانان به عنوان یک مداخله‌گر در امور زندگی محسوب نمی‌شوند بلکه قشر تاثیرگذارند و نقش مهمی در تمام امور دارند.
وی خاطر نشان کرد : کودکان سرمایه‌های جامعه هستند و مسوولان باید امروز از این سرمایه استفاده کنند، باید به همه‌ی خواسته‌ها و نیازهای کودکان و نوجوانان توجه کرد، اما متاسفانه هنوز باور برخی مسوولان بر این قرار نگرفته که کودکان عنصر مهم جامعه هستند.
 
تجمیع‌ فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی برای کودکان
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان خراسان جنوبی با بیان این‌که امروزه دستگاه‌های اجرایی زیادی برای رفع نیازهای کودکان فعالیت می‌کنند، افزود: جمع‌گرایی و تجمیع‌ فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی برای کودکان بسیار با اهمیت است و دستگاه‌ها نیز به این تفاهم رسیده‌اند که به تنهایی نمی‌توانند برای کودکان کاری بکنند.
 وی با بیان این‌که اگر مسوولان نگاه خوبی به کودکان داشته باشند در برنامه‌ریزی برای کودکان و نوجوانان بسیار موثر است، یادآور شد: در این راستا کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی با ائمه جمعه، فرمانداران و شهرداران دیدار می‌کنند و در این دیدار نیازها و خواسته‌های خود را مطرح می‌کنند.
 
رونمایی از مجموعه ادبی مشق باران در هفته کودک
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان خراسان جنوبی راهپیمایی روز جهانی کودک، اجرای نمایش عروسکی در مراکز فرهنگی هنری شهرستان‌ها، اجرای نمایش عروسکی "دوستی باور نکردنی"، که در جشنواره کشوری نمایش عروسکی رتبه نخست را از آن خود کرده بود، نمایش فیلم‌های ویژه کودکان در استان، رونمایی از مجموعه ادبی مشق باران، تقدیر از اعضای فعال را از برنامه‌های دیگر این هفته عنوان کرد.
صمدی در عین حال یادآور شد: طی این هفته، عصر پویانمایی در بیرجند برگزار می‌شود و انیمیشن‌های تولید شده توسط کودکان در آن به نمایش درمی‌آید.
وی ادامه داد: طی این هفته در مراکز فرهنگی هنری کارگاه‌های مختلف خوشنویسی، نقاشی، قصه‌گویی و کتاب‌خوانی برگزار می‌شود و همه مدارس می‌توانند از آن استفاده کنند.
 
گستردگی جغرافیای و سازمانی برنامه‌های هفته کودک
 در ادامه این نشست خبری صمدی با اشاره به ویژگی‌های برنامه‌های هفته کودک در سال جاری گفت: گستردگی در سطوح جغرافیایی از جمله ویژگی‌های شاخص این برنامه‌ها است که در این راستا برنامه‌های هفته کودک در روستاها برگزار می‌شود.
صمدی با بیان این‌که در این راستا جشنی به مناسبت هفته کودک در روستای حسین‌آباد برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: همچنین گستردگی در سطح سازمان‌ها از جمله شاخصه‌های دیگر برنامه‌های امسال است.
 
 درخواست تشکیل گروه مشاوران کودک و نوجوان در شهرداری‌ها
صمدی با بیان این‌که نقش شهرداری در جهت برنامه‌ریزی برای کودکان و نوجوانان از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت‌: تشکیل گروه مشاوران کودک و نوجوان در شهرداری‌ها و نامگذاری یکی از بوستان‌های شهر با داشتن امکاناتی هم‌چون کارگاه‌های فرهنگی‌هنری، نجوم و ستاره‌شناسی و تئاتر از جمله خواسته‌های به حق کودکان است.
 
اعلام برنامه‌های سازمان‌های مختلف خراسان جنوبی در هفته ملی کودک
در ادامه‌ی نشست خبری هفته ملی کودک، علی رضازاده به عنوان مسوول برگزاری هفته ملی کودک در استان خراسان جنوبی گفت: هفته ملی کودک با همکاری مشترک بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای فعال در عرصه کودک و با شعار «زنده باد کودکی»، «زنده باد زندگی» طی روزهای 15 تا 21 مهر در سراسر کشور برگزار می‌شود.
رضا زاده با اشاره به برنامه‌های بهزیستی در این هفته گفت: هم‌زمان با 16 مهر روز جهانی کودک کودکان استان خراسان جنوبی در تمامی شهرستان‌های استان در راهپیمایی روز جهانی کودک شرکت می‌کنند، تا خواسته‌های خود را به گوش بزرگترها برسانند.
 به گفته‌ی رضازاده برگزاری دوره‌های آموزشی احیای خانواده، اجرای جشن‌های روز جهانی کودک، اجرای مسابقات فرهنگی با موضوع نامه‌ای به خدا را برای کودکان، حضور دانش‌آموزان معلول در مدارس استان، تهیه مطالب آموزشی برای کودکان، مشاوره با مادران در ارتباط با تغذیه کودکان و ارسال مطالب آموزشی از طریق پیامک را از جمله برنامه‌های بهزیستی در این هفته است.
وی انیمیشن‌هایی با موضوعات هشداردهنده به کودکان، پخش تهیه و توزیع بروشور در مدارس و همکاری در برپایی راهپیمایی روز جهانی کودک را از جمله برنامه‌های نیروی انتظامی در این هفته دانست.
رضا زاده در پایان سخنانش به برنامه‌های هلال احمر اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره‌های امداد و نجات برای کودکان و نوجوانان و برگزاری مانور در مهد کودک‌ها با همکاری بهزیستی از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده هلال احمر در هفته ملی کودک به شمار می‌رود.