اسدالله شعبانی: ادبیات کودک از فقر پژوهش رنج می‌برد

شاعر کودکان و نوجوانان گفت: ادبیات کودک ما از فقر آثار پژوهشی و کتاب‌های نظری رنج می‌برد و کانون می‌تواند به این موضوع بیشتر توجه کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اسدالله شعبانی به نقش انتشارات کانون در انتشار کتاب‌های پژوهشی اشاره و بیان کرد: ناشران خصوصی کم‌تر به انتشار این‌گونه آثار می‌پردازند. از این‌رو کانون با توجه به دغدغه‌هایش می‌تواند به این موضوع توجه و کتاب‌های پژوهشی در زمینه ادبیات کودک و نوجوان منتشر کند.
این شاعر و نویسنده، ضمن بازدید از غرفه کانون در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران به کتاب‌های تازه خود اشاره کرد و گفت: «جستاری پیرامون شعر کودک در ایران»، به طرح مباحث نظری در زمینه شعر کودک می‌پردازد و مخاطب آن پدر و مادرها و مربیان کانون پرورش فکری و همه کسانی هستند که دلشان می‌خواهد با شعر کودک و ویژگی‌های آن آشنا شوند.
به گفته این شاعر و نویسنده کودک و نوجوان، این کتاب، یک اثر صرفاً تحقیقی و دانشگاهی نیست، بلکه جنبه کاربردی هم دارد و به خانواده‌ها این امکان را می‌دهد تا با ویژگی‌های یک شعر خوب آشنا شوند و تفاوت شعر خردسال و کودک را دریابند. همچنین از خانواده‌ها می‌خواهد این فرصت را در اختیار نوجوانان بگذارند که خود انتخاب کنند و گزینش شعرهای خوب را برای نوجوان‌ها آسان‌تر می‌کند.
شاعر مجموعه «ای میهن ای ایران» که به تازگی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری منتشر شده با اشاره به نقش قصه‌ها گفت: قصه‌ها با زبانی نمادین از نیازها و خواسته‌های درونی انسان‌ سخن می‌گویند و با آشکارکردن آرزوهای پنهان آدمیان، تخیل آنها را برمی‌انگیزند. از این‌روست که قصه‌ها کهنه نمی‌شوند و همواره طرفداران خاص خود را دارند.
شعبانی به توجه جهان امروز به قصه‌ها و افسانه‌ها اشاره و بیان کرد: اگرچه امروز، همه‌چیز تغییر کرده و کودکان، آن‌چنان که باید و شاید‌ قصه را نمی‌شناسند و وسایل دیگری چون تلویزیون، ماهواره و بازی‌های نرم‌افزاری، جایگزین قصه و کتاب شده‌ است و دیگر کمتر مادری است که برای بچه‌های خود قصه بگوید، اما هنوز قصه‌گویی، بهترین روش برای برقراری ارتباط با کودکان و آموزش دادن به آن‌هاست و به این خاطر است که جهان امروز به افسانه‌ها روی آورده و توجهی ویژه به ادبیات شرق، چون هزارویک‌شب و داستان‌های مثنوی داشته است.
شاعر مجموعه «پرچم سبز درخت» با اشاره به نقش کانون پرورش در ترویج قصه‌گویی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، طی چند دهه در مراکز فرهنگی خود به قصه‌گویی برای بچه‌ها و همچنین آموزش آن پرداخته حتی جشنواره‌هایی را در این زمینه برگزار کرده است. همه این‌ها موجب تقویت و ترویج قصه‌گویی شده است.