داوری نشریه‌‌های دیواری رضوی پایان یافت

بیش از 140 عنوان نشریه دیواری کودکان و نوجوانان ایرانی در چهارچوب سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) مورد داوری قرار گرفت.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزیدگان 8 بخش مسابقه کارگروه کودک و نوجوان این جشنواره طی روزهای آینده هم‌زمان با دهه کرامت از سوی اداره‌کل آفرینش‌های فرهنگی کانون معرفی می‌شوند.
در این میان و در بخش نشریه‌نگاری رضوی به گفته‌ی فرزانه رحمانی یکی از اعضای گروه داوری، از میان آثار ارسال شده از استان‌ها - که 20 درصد کل آثار را شامل می‌شود - 140 اثر به تهران ارسال شد و گروه داوری در مرحله نخست در مجموع 76 اثر را برای داوری نهایی برگزید.
وی توضیح داد که این آثار در سه گروه سنی 10 تا 12 سال، 13 تا 15 سال و 16 تا 17 سال مورد داوری قرار گرفت تا از بین آن‌ها در هر گروه سنی 8 نشریه دیواری به عنوان برگزیدگان نهایی این مسابقه انتخاب شود.
این نویسنده کتاب کودک تاکید کرد که توجه به عناصر بومی، غیر حرفه‌ای بودن آثار به معنی این که رد پای مربی در اثر دیده نشود و تمامی کار را خود بچه‌ها بر عهده گرفته باشند، در این داوری اهمیت بیشتری داشت.
او تهیه نشریه دیواری را فعالیتی گروهی عنوان کرد که باعث تمرین بیشتر مسوولیت پذیری و افزایش میزان گفت‌و‌گو بین بچه‌ها می‌شود و در عین حال به دلیل جاذبه‌های دیداری و عناصر تصویری، بسیار در تشویق کودکان و نوجوانان به کتاب‌خوانی موثر است.
نرگس شیخ سفلی پژوهش‌گر و مدرس دانشگاه، دیگر داور این مسابقه نیز در کنار این معیارها تناسب محتوای نشریه با گروه سنی تهیه‌کنندگان، ساده‌نویسی و بهره‌گیری از خلاقیت در شیوه‌ی ارایه مطالب، مرتبط بودن با موضوع جشنواره رضوی، رعایت اصول نگارش، توجه به عناصر دیداری مانند تعادل، توازن، تقارن و سفید‌خوانی را از دیگر معیارهای داوری عنوان کرد.
به اعتقاد وی نشریه‌ی دیواری رسانه ‌و قالبی است که با استفاده از آن موضوعی انتخاب و مورد توجه قرار می‌گیرد و از این راه کودکان و نوجوانان به تمرین تفکر، خرد جمعی و مهارت جمع‌آوری اطلاعات و کارِ گروهی می‌پردازند چرا که رسالت اصلی کانون، پرورش تفکر است.
مریم حسینیان سومین داور این مسابقه نیز به ارزیابی آثار راه‌یافته به مرحله نهایی پرداخت و گفت: انتظار بیشتری از آثار اعضای کانون به ویژه در بین گروه‌های سنی «د» و «ه» وجود داشت اگرچه در یک سوم آثار به لحاظ محتوایی و تصویرسازی خلاقیت‌هایی مشاهده می‌شد.
این نویسنده و داور مسابقات داستان نویسی البته یادآور شد که در میان این آثار نشریه‌های درخشان و خوبی هم به چشم می‌خورد اما یک معیار مهم ما برای امتیاز دهی به آثار وجود رد پای اعضا به جای رد پای مربیان و توجه به نکات خاص مرتبط با موضوع رضوی بود.
این داور جشنواره رضوی نیز به اهمیت تهیه نشریه دیواری در مراکز کانون اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به ساختار سنتی مراکز کانون، نشریه دیواری هم‌چنان جزیی جدانشدنی از دیوار این کتاب‌خانه‌ها را به خود اختصاص داده است و مرکز بدون نشریه دارای هویت نیست.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با برپایی 8 مسابقه مختلف با موضوع‌های «نقاشی»، «خوش‌نویسی»، «داستان کوتاه»، «شعرخوانی و مشاعره»، «معرفی شخصیت»، «نشریه‌نگاری (کاغذی)»، «قصه‌گویی بین‌المللی» و «معرفی کتاب» (کتاب‌سازی)، مسوولیت کارگروه کودک و نوجوان این جشنواره را بر عهده دارد.