داوری آثار رسیده به دبیرخانه کارگروه کودک و نوجوان جشنواره رضوی آغاز شد

داوران مسابقه‌های «خوشنویسی و نقاشی» جشنواره رضوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال داوری آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره هستند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، با پایان یافتن زمان ارسال آثار جشنواره رضوی کانون، داوران مسابقه‌های «خوشنویسی و نقاشی» جشنواره رضوی، در حال بررسی و داوری آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره هستند.
بر این اساس، پریس تنظیمی داور مسابقه نقاشی با بیان این که کودکان، قدرت خیال‌پردازی و داستان‌پردازی بالایی دارند افزود: همه آثار با موضوع داستان‌های شناخته شده، خلق شده یا بر اثر معصومیت، پاکی و قداست کودکان ایجاد شده است.
تنظیمی افزود: جشنواره رضوی باعث شده تا باور دینی در جان کودکان نشسته و بیشتر روایت‌ها یا گفت‌و‌گوها در کارها روشن و آشکار شده است.
وی گفت: قطع کار از پیش تعیین شده، خلاقیت کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد باید برای قطع آثار حداقل و حداکثر قرار دهیم و یک قطع مشخص را از پیش تعیین نکنیم زیرا کودکان دوست دارند در ابعاد بزرگ 50 در 70 کار کنند.
این داور افزود: به اعتقاد من در کنار برداشت آزاد از موضوع امام رضا(ع) می‌توانیم موضوع‌های این مسابقه را  محدود نکنیم و به عنوان مثال، نقاشی را در کنار مقاله‌ای که کودک می‌نویسد، قرار دهیم یا مربی یک سوال طرح کند و کودک راجع به آن سوال تحقیق و پژوهش کرده و اثری را خلق کند.
رضا عبدلی دیگر داور مسابقه نقاشی رضوی کانون در ارزیابی آثار گفت: در جشنواره سیزدهم، نگاه نو به موضوع امام رضا(ع)، تکنیک جدید آثار، کلیشه‌ای فکر نکردن کودکان و نوجوانان به موضوع در آثار دیده می‌شود.
نادر فاطمی دیگر داور مسابقه نقاشی نیز تصریح کرد: باید دقت کنیم و ببینیم کودکان و نوجوانان در این گروه سنی چه ویژگی‌هایی از نظر تفکر دارند و با در نظر گرفتن قدرت و خلاقیت هنری آنان به داوری آثار بپردازیم.

آثار خوشنویسی رضوی کیفیت بسیار خوبی دارند
پیمان پیروی داور مسابقه خوشنویسی رضوی، با بیان این مطلب گفت: معیارهای ارزیابی برای 2 گروه سنی 10 تا 12 سال و 13 تا 17 سال را متناسب با سن کودکان، انجام می‌دهیم.
این داور نحوه بررسی آثار را تفکیک کردن خط تحریری از خط درشت بیان کرد و خط درشت را اولویت برای اعضای شرکت کننده اعلام کرد.
پیروی معتقد است آثار رسیده به این مسابقه، کیفیت خوبی دارند کارها به قدری خوب است که ما را در داوری و انتخاب آثار دچار مشکل کرده است.
این داور تاکید کرد: بهتر است مربیان کانون در حوزه خوشنویسی برای تخصصی‌تر شدن خط درشت وقت بیشتری را برای آموزش دادن به اعضا بگذارند تا هنرمندان آینده کشف شوند که به‌طور یقین نتیجه‌بخش خواهد بود.
بر اساس این گزارش، نادر فاطمی مدرس دانشگاه، پریس تنظیمی پژوهش‌گر و رضا عبدلی مدرس هنر و نقاشی کودک، داوران مسابقه نقاشی رضوی کانون هستند.
مجید حسینی، پیمان پیروی و رضا عمادی از مدرسان انجمن خوشنویسان ایران نیز، از داوران بخش خوش‌نویسی رضوی کانون‌اند.
در عین حال، با پایان کار داوری آثار رسیده به دبیرخانه رضوی، نفرات برگزیده در هر مسابقه همزمان با دهه کرامت اعلام خواهد شد.
دبیرخانه کارگروه کودک و نوجوان جشنواره رضوی که در اداره‌کل آفرینش‌های فرهنگی کانون واقع در خیابان حجاب تهران مستقر شده است؛
کارگروه کودک و نوجوان این جشنواره در سال 1394 برگزار کننده 8 موضوع «نقاشی»، «خوش‌نویسی»، «داستان کوتاه»، «شعرخوانی و مشاعره»، «معرفی شخصیت»، «نشریه‌نگاری (کاغذی)»، «قصه‌گویی بین‌المللی» و «معرفی کتاب» (کتاب‌سازی) است.