اجرای ویژه ‌برنامه‌ هفته کتاب کانون‌ در خوزستان،گلستان و همدان

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، 47 طرح ترویج کتاب‌خوانی در کانون خوزستان، 80 برنامه فرهنگی و هنری در گلستان و 135 برنامه در همدان اجرا می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بیست و سومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران طی روزهای 24 تا 30 آبان 1394 در سراسر کشور برگزار می‌شو و مراکز کانون نیز ویژه‌برنامه‌هایی را به این بهانه برای ترویج فرهنگ کتاب‌و کتاب‌خوانی تدارک دیده‌اند.

چرخش کیسه‌های کتاب در مدارس خوزستان
غلامرضا شنبدی مدیرکل کانون خوزستان گفت: مربیان کانون در 25 شهر استان خوزستان 47 طرح ترویج کتاب‌خوانی را برای کودکان و نوجوانان با همراهی والدین آن‌ها اجرا خواهند کرد.
مدیرکل کانون خوزستان افزود: طرح‌های ترویجی از کتیبه تا کتاب، ترنم دانایی، ریسمان کتاب‌خوان، کتاب برای همه، چرخش کیسه‌های کتاب در مدرسه، بال‌های کاغذی، به ترتیب در شهرهای هفتکل، ملاثانی، لالی، باغملک، ایذه و رامهرمز و در شهرستان مسجدسلیمان نیز سه طرح باغ کتاب، درخت کتاب‌خوان و باغچه قصه‌ها برگزار خواهد شد.
شنبدی، ستاره‌های دانایی، نردبان کتاب، رنگین‌کمان دانش، یار مهربان و بادبادک کتاب‌خوان را طرح‌های اجرا شده چهار مرکز کانون در شهرستان خرمشهر معرفی کرد و ادامه داد: در مراکز کانون شهرستان آبادان و شادگان نیز در ایام هفته کتاب و کتاب‌خوانی طرح‌های، پله‌های جادویی، سفیران دانایی، نردبان کتاب و کتاب‌خوانان کوچک اجرا می‌شود.
وی همچنین «ستاره‌ها به همراه کتاب دنباله‌دار می‌شوند» و «پروانه‌های دوستی» را نام طرح‌های دو مرکز کانون در اروندکنار و منیوحی اعلام کرد و یادآور شد: طرح‌های فانوس کاغذی در آغاجاری، جزیره دانایی و کتابچه درختی در امیدیه، چتر دانش 2، شیرین مثل کتاب و ک مثل کتاب ک مثل کاردستی در بهبهان، گل دانایی در بندرامام، همای دانش در هندیجان، سرای دانش در رامشیر و طعم واژه‌ها در ماهشهر کودکان و نوجوانان را به مطالعه کتاب تشویق خواهند کرد.
این مدیرکل فرهنگی همچنین در ادامه به برنامه‌های تدارک دیده شده در شهرستان اهواز اشاره کرد و گفت: طرح‌های، گره گره رنگ‌رنگ کتاب‌های رنگارنگ، پررنگ‌تر از دیروز، بازی با کتاب، دوباره نگاه کن و به سمت دانایی به ترتیب در مراکز کانون شماره یک،2،3، مجتمع و 5 اهواز تدارک دیده شده ‌است.
شنبدی طرح‌های چرتکه کتاب، گلپی کتاب و کتاب، زندگی و قاصدک دانایی در دزفول، رنگین‌کمان کتاب و بر بال‌های کاغذی در شوشتر را دیگر برنامه‌های کانون در شهرهای ذکر شده به مناسبت هفته کتاب عنوان کرد و یادآور شد: دو طرح سیمرغ سی کتاب تا رسیدن به قله دانایی و طلوع دانایی در شهرستان اندیمشک، صندوقچه دانایی در شهرستان شوش و مسیر دانایی در شهرستان گتوند به اجرا در خواهد آمد.
مدیرکل کانون استان خوزستان همچنین از اجرای برنامه‌هایی، هم‌چون برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه کتاب با حضور والدین و اولیای تربیتی، معرفی و اهدا کتاب به اعضا و دانش آموزان مدارس، فضاسازی مراکز متناسب با این موضوع، تقدیر از اعضا برتر کتاب‌خوان در مراکز و تقدیر از کتاب‌خوان‌ترین اعضا در مرحله‌ی استانی و ... خبر داد.

 گشایش مرکز فراگیر گلستان
عبدالرحیم سیفی مدیرکل کانون گلستان گفت: 24 الی 30 آبان ماه فرصت مناسبی است تا کودکان و نوجوانان را به سمت کتاب و کتاب‌خوانی هدایت کرده و اهمیت مطالعه و سواد خواندن را به خانواده‌ها و آحاد جامعه یادآوری کنیم.
وی از راه‌اندازی مرکز فراگیر ویژه کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه در مجتمع فرهنگی هنری گرگان خبر داد و افزود: با افتتاح این مرکز کودکان استثنایی در کنار سایر اعضای کانونی می‌توانند از فعالیت‌های 42 گانه کانون بهره‌مند شوند.
مدیر کل کانون گلستان از برگزاری جشنواره پارک دانش با حضور اعضای برگزیده مراکز فرهنگی هنری استان - که با استفاده از تلفن همراه اقدام به تولید فیلم کوتاه در زمینه معرفی کتاب کرده‌اند - «همایش من یار پند دانم» و تجلیل از برگزیدگان طرح‌های کتاب‌خوانی کشوری و مروجان کتاب و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان خبر داد.
وی افزود: در این هفته هم‌چنین برنامه دو پنجره و نقد کتاب را با حضور عباس تربن نویسنده، نمایشگاه کتاب‌های کم خواننده با عنوان گنج‌های پنهان، پرده‌خوانی عاشورایی، نشست با شاعران و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان، قصه‌گویی شبانه و قصه‌نویسی اعضا، فستیوال کتاب فیلم، جشنواره کتاب‌های خوراکی و خوشمزه، و... را برگزار می‌کنیم.

 تجلیل از خادمان کتاب در همدان
‌گرامی‌داشت هفته‌ی کتاب عنوان ویژه‌برنامه‌ای است که با حضور کودکان، نوجوانان و مسوولان استانی روز 28 آبان در سینما کانون شهر همدان  برگزار می‌شود.
به گفته‌ی محمدتقی توکلی دبیر اجرایی هفته کتاب کانون استان همدان، در این ویژه‌برنامه که با حضور بیش از 250  عضو کودک و نوجوان مراکز کانون همدان برگزار خواهد شد، از خادمان کتاب و قصه‌گویان برگزیده مرحله استانی و برگزیدگان مسابقه غدیر تجلیل می‌شود.
توکلی افزود: نمایش کلیپ ویژه هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی و اجرای سرود و قصه‌گویی مربیان کانون از دیگر برنامه‌های آیین گرامی‌داشت هفته‌کتاب در کانون همدان خواهد بود.
وی هم‌چنین یادآور شد: به منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در میان کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها، هم‌زمان با هفته کتاب‌خوانی بیش از 135 عنوان برنامه‌ی متنوع‌ فرهنگی، هنری و ادبی در تمامی مراکز کانون در سراسر استان همدان اجرا می‌شود.
بیست و سومین هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی از 24 تا 30 آبان در سراسر کشور برگزار می‌شود.