یادآوری خاطرات روزهای پیروزی انقلاب برای کودکان

وقایع و خاطرات دهه فجر و روزهای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، در مراکز فرهنگی‌هنری کانون، برای کودکان و نوجوانان بازگو می‌شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مراکز فرهنگی‌هنری کانون در سراسر کشور با اجرای فعالیت‌ها و برپایی کارگاه‌های فرهنگی، هنری و ادبی، وقایع و خاطرات دهه فجر را برای کودکان و نوجوانان روایت می‌کنند.

عصر «داستان، امام و انقلاب» در بیرجند
اعضای کارگاه ادبی مرکز فرهنگی‌هنری شماره 3 کانون بیرجند در خراسان‌جنوبی، با برگزاری عصر «داستان، امام و انقلاب» به خوانش داستان‌ها و بازخوانی خاطرات امام خمینی‌(ره) پرداختند.
این برنامه با هدف معرفی شخصیت والای بنیان‌گذار انقلاب اسلامی امام راحل(ره) و یادآوری خاطرات روزهای فجر و پیروزی انقلاب در سال 57 به مرحله اجرا در آمد.
خوانش تعدادی از داستان‌های اعضای کارگاه ادبی با موضوع انقلاب، رونمایی از تابلوی عکس‌های «امام و کودکان»،خوانش خاطرات انقلابی، اجرای سرود «بوی گل و سوسن و یاسمن آید» با نواختن موسیقی خلاق توسط اعضا، اجرای نمایش «وقتی تلویزیون به خانه ما آمد» با استفاده از کتاب خاطرات انقلاب توسط اعضای پسر و... از دیگر برنامه‌های مرکز فرهنگی‌هنری شماره سه بیرجند کانون خراسان‌جنوبی، در آغاز دهه مبارک فجر بود.

«روزهای روشن» در کانون کهگیلویه و بویراحمد
مسابقه‌ای ادبی با عنوان «روزهای روشن» در یک مرحله استانی در کهگیلویه و بویراحمد انجام می‌شود. فراخوان این مسابقه نیز در تاریخ 23 دی‌ماه منتشر شده و آخرین مهلت ارسال آثار 17 بهمن‌ماه سال جاری است.
این مسابقه، ویژه گروه‌های سنی «ب، ج، د، ه» است. اهدای لوح تقدیر، تولیدات کانون، جوایز نقدی، شرکت برگزیدگان در اردوهای منطقه‌ای و عضویت رایگان در بخش مکاتبه‌ای کانون از جوایز این مسابقه است.

اجرای برنامه‌های متنوع در کانون استان تهران
ساخت نماهنگ «پروانه‌های تپه پر نور» در مرکز فرهنگی‌هنری شماره 30 کانون تهران، هم‌زمان با روزهای دهه فجر، کلید خورد.
هدف از ساخت این نماهنگ، ارتقای فرهنگ عمومی محیط زیست، از طریق هنر است.
این نماهنگ به کارگردانی حسین ستوده‌نیا با مجوز کانون استان تهران از 8 بهمن با همکاری مرکز فرهنگی‌هنری شماره 30 کانون آغاز شده است.
برای ساخت این نماهنگ چند جلسه آزمون از اعضا گرفته شد و در نهایت 16 نفرانتخاب شدند.
اجرای مسابقه حلقه‌های تلاش، فضاسازی کلی مرکز با سه نماد پرچم، گل لاله، پرنده، پخش کلیپ و سرودهای انقلابی، برگزاری کارگاه ادبی، برگزاری نقاشی، نمایش فیلم عمار و پخش کلیپ ورود امام خمینی‌(ره)، معرفی وقایع و رویدادهای انقلابی، اجرای نمایش عروسکی به صورت نمایش خلاق با موضوع پیروزی، برگزاری مسابقه شعرنویسی و شعرخوانی و اهدای جوایز از جمله برنامه‌های کانون استان تهران، محسوب می‌شود.

همکاری کانون البرز با صدا و سیما
واحد کودک صداو سیمای استان البرز با حضور در مراکز فرهنگی و هنری کانون البرز ویژه برنامه‌های دهه‌ی فجر مراکز را در قالب برنامه‌ی ویژه‌ای ارایه می‌دهد.
تاکنون برخی برنامه‌های دهه‌ی فجر و فعالیت‌های کانون مانند: قصه‌گویی، سرود و مسابقات از طریق شبکه‌ی البرز به مخاطبان سراسر استان، اطلاع‌رسانی شده است.

آن شب که ماه در اهواز به زمین افتاد
نمایش «آن شب که ماه به زمین افتاد» همزمان با سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مرکز فرهنگی هنری شماره یک اهواز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، بر روی صحنه رفت.
این نمایش به نویسندگی و کارگردانی مریم فهیم‌پور اولین اجرای خود را هم‌زمان با آغاز روزهای مبارک دهه‌ فجر انقلاب اسلامی در سالن آمفی‌تئاتر مرکز فرهنگی و ‌هنری کانون شماره یک اهواز بر روی صحنه برد.
بر اساس این گزارش، این نمایش داستان دو دوست را روایت می‌کند که به دنبال افتادن ماه به خانه یکی از آن‌ها، برای تصاحب ماه، دوستی‌شان از بین می‌رود و در جریان حوادثی که در طول نمایش رخ می‌دهد به ارزش دوستی پی می‌برند.
این نمایش اقتباسی از کتاب «رویای ماه» به نویسندگی مریم کاظمی از انتشارات نمایش است.
ابوالفضل پاپهن به‌عنوان مسئول نور و صدا با این نمایش همکاری می‌کند و رؤیا بهادری، ماندانا فهیم پور، پریسا دهقانی و سکینه کشمیری به‌عنوان بازیگر در نمایش «آن شب که ماه به زمین افتاد» به ایفای نقش می‌پردازند.
این نمایش ساعت 8 صبح تا 15 بعدازظهر روزهای 12 تا 28 بهمن به‌جز پنج‌شنبه و جمعه در 4 نوبت در سالن آمفی‌تئاتر مرکز فرهنگی و هنری کانون شماره یک اهواز واقع در پیچ استادیوم جنب پارک حجاب اجرا می‌شود.

نمایشگاه مشترک روشنای آفتاب در 10 مرکز کانون اصفهان
نمایشگاه روشنای آفتاب با هدف آشنایی هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان با انقلاب اسلامی در ده مرکز کانون اصفهان برپا شده و تا 22 بهمن ماه 1394 پذیرای مخاطبان است.
هدف از برپایی نمایشگاه‌های مشترک روشنای آفتاب، آشنایی مخاطبان با ارزش‌های انقلاب اسلامی و شناخت بیشتر کودکان و نوجوانان با الگوهای ارزشمند انقلاب، شهدا و جانبازان است.
در این مراکز، فضا سازی متناسب با روزهای پرشکوه انقلاب درسال 57 شکل گرفته است و نوجوانان به وسیله مربیان خود با وقایع مهم انقلاب و همچنین شخصیت حضرت امام خمینی(ره) آشنا می‌شوند.
بیان روز شمار انقلاب بر اساس مستندات و منابع موجود، اجرای برنامه‌های شاد و جذاب با مشارکت اعضا، برگزاری کارگاه‌های هنری نقاشی، سفال و خوش‌نویسی، حضور فعال اعضا و قصه‌گویی با محور قرار دادن خاطرات انقلاب و... از جمله برنامه‌هایی است که در این نمایشگاه‌ها از سوی مربیان برگزار می‌شود.

افتتاح نمایشگاه آثار تجسمی اعضا کانون زاهدان
نمایشگاهی از آثار تجسمی اعضای مراکز فرهنگی‌هنری حوزه‌ی زاهدان در کانون سیستان و بلوچستان، برپا شد.
این آثار شامل نقاشی، خوش‌نویسی، سفالگری و پویانمایی با موضوع پیروزی انقلاب است. در پایان نمایشگاه، به 10 نفر از برگزیدگان بخش‌های گوناگون جوایزی اهدا خواهد شد.
این نمایشگاه تا پایان دهه‌ی فجر در کانون، برپا خواهد بود و علاقه‌مندان هر روز از ساعت 8:00 تا 12:00 می‌توانند از این نمایشگاه دیدن کنند.

گلباران تصویر امام در مرکز شماره سه نیشابور
در آستانه سی و هفتمین بهار انقلاب و فرا رسیدن روزهای دهه فجر، اعضای مرکز فرهنگی‌هنری شماره سه نیشابور کانون خراسان رضوی، در اقدامی نمادین تصویر حضرت امام خمینی(ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی را گلباران کردند.
اعضای این مرکز، در اقدامی نمادین، ضمن آشنایی با سخنان و خاطراتی از زندگی امام خمینی(ره) در پانلی با عنوان «مهربان مثل نسیم»، به گلباران تصویر ایشان پرداختند تا بدین ترتیب آغازگر ویژه برنامه‌ها و جشن‌های مرکز در روزهای خجسته دهه فجر باشند.
همچنین نمایشگاه نقاشی و سفال آثار اعضا با عنوان «فصل نو شدن» از دیگر برنامه‌های این مرکز در روزهای دهه فجر است.

«یک راه بهتر» در کانون فارس به روی صحنه رفت
اعضای گروه نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در دهه‌ی مبارک فجر نمایش عروسکی «یک راه بهتر» را اجرا می‌کنند.
این نمایش کاری از کارکنان و کارشناسان ستادی کانون فارس با 3 اجرا است. نمایش عروسکی «یک راه بهتر» داستان پروانه‌ای است که در زیرزمینی نمور و تاریک سر از پیله به در می‌آورد و از بودن در آن محیط اظهار نارضایتی می‌کند؛ پروانه با همکاری سایر حشرات و با از بین بردن عنکبوتی که بر زیرزمین سیطره دارد تارهای عنکبوت را پاره کرده و به آباد کردن زیر زمین می‌پردازند.
این نمایش تا پایان دهه‌ی مبارک فجر در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مدارس شیراز و مناطق محروم حاشیه‌ی شهر اجرا می‌شود.