قصه‌گویان مطرح جهان در راه ایران

ورود 11 قصه‌گوی مطرح جهان به ایران از صبح روز 24 بهمن از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تهران آغاز شده است تا این روایت‌گران قصه‌های 5 قاره‌ در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شرکت کنند.

محسن حموله مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این باره گفت: دکتر آلبرتو سزار ویلگاس قصه‌گوی مطرح "پرو"یی نخستین میهمان این جشنواره است که برای شرکت در این رویداد فرهنگی که از روز 29 بهمن در تبریز آغاز می‌شود وارد ایران شده است و پس از وی نیز حسنیه حسنیه قصه‌گویی از مالزی و آنه استوارت قصه‌گوی استرالیایی به تهران آمده‌اند.
به گفته‌ی وی این قصه‌گویان مطرح از اعتبار بین‌المللی بالایی برخوردار اند و در این حوزه صاحب سبک و تالیفات متعددی هستند و برخی از آنان قصه‌گویی را در دانشگاه‌های مختلف جهان تدریس کرده‌اند حضور این چهره‌های مطرح در ایران فرصت مناسبی را برای تبادل تجربیات میان قصه‌گویان ایرانی و خارجی فراهم می کند.
حموله در عین حال از اعتبار و جایگاه بالای قصه‌گویی در ایران سخن گفت و تاکید کرد که این قصه‌گویان در پی ارسال بیش از 700 رایانامه از طرف مسوول کمیته بین‌الملل جشنواره و از بین 50 متقاضی شرکت در این رویداد فرهنگی انتخاب شده‌اند.
به گفته‌ی وی یکی از شاخص‌ترین میهمانان جشنواره خانم رکسانا خان قصه‌گوی مسلمان و مطرح کانادایی است که دارای اصلیت پاکستانی است و در این جشنواره به عنوان داور حضور یافته است.
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون از نیکلاس بناونتورا از فرانسه و الکسنادر کایماناکف قصه‌گوی کشور روسیه، راجر جنکینز از سنگاپور، محمدحمو حمو قصه‌گوی مسلمان اسپانیایی و ساچیو آزوما از ژاپن و آناصوفیا پایوا از پرتغال و آلومله هلن نامایی از کنیا به عنوان دیگر میهمانان خارجی این جشنواره نام برد.
وی افزود این قصه‌گویان خارجی طی روزهای 29 بهمن تا 1 اسفند با قصه‌گویان ایرانی به رقابت می‌پردازند و توانایی‌های خود را در کنار مربیان مطرح و باسابقه‌ی کانون مورد ارزیابی قرار می‌دهند.
عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در عین حال به فعالیت‌های بخش روابط عمومی کانون نیز در این جشنواره اشاره کرد و گفت: از ابتدای انتشار فراخوان جشنواره در اردیبهشت امسال بخش رسانه‌ای کانون تلاش کرد تا گام‌هایی را برای تحقق اهداف جشنواره که اصلی‌ترین آن ترویج فرهنگ قصه‌گویی در جامعه است بردارد.
او یادآور شد که کارشناسان رسانه‌ای کانون در ستاد مرکزی و استان‌ها طی این ماه‌ها با تشکیل گروه های خبری مراحل قبلی این جشنواره‌ را شامل مراحل ناحیه‌ای، استانی و منطقه‌ای را تحت پوشش خبری قرار دادند و تاکنون بیش از 300 عنوان خبر از این جشنواره در تهران و استان‌ها در اختیار رسانه‌های جمعی قرار داده‌اند که این اخبار بر روی سایت‌های خبری کانون نیز منعکس شده است.
حموله با قدردانی از رسانه‌های جمعی کشور در پوشش گسترده ی خبری این رویداد بین‌المللی تاکید کرد که جشنواره کانون یک جشنواره بین‌المللی و کاملا فرهنگی است و برای رسیدن به اهدفش که همان ایجاد انگیزه در افراد و نهادهای فرهنگی برای کمک به احیا و توسعه‌ی سنت رو به فراموشی قصه‌گویی است نیاز به همراهی رسانه‌های جمعی کشور دارد.
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون خاطر نشان کرد که پدرها و مادرها، معلمان مدارس، مربیان مهدکودک، روحانیان و قصه‌گویان مذهبی، قصه‌گویان رادیو تلویزیونی و همه‌ی‌ کسانی که می‌توانند کام کودکان ونوجوانان را با قصه‌های‌شان شیرین کنند در دایره‌ی مخاطبان هدف این جشنواره قرار می‌گیرند به باور ما با همکاری رسانه‌ها تاکنون وضعیت بهتری در حوزه‌ی قصه‌گویی در ایران به وجود آمده اما احیا و ترویج این سنت با اهمیت و کهن در جامعه بی‌تردید بدون همکاری رسانه‌های جمعی میسر نخواهد شد.
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی طی روزهای 29 بهمن تا 1 اسفند به میزبانی تبریز و با حضور 40 قصه‌گوی ایرانی و 10 قصه‌گوی خارجی برگزار می‌شود.