قصه‌ها ضامن حفظ هویت ملی و تبادل فرهنگی میان ملت‌ها

تنها قصه‌گوی کرمانی شرکت کننده در مرحله‌ی نهایی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، قصه را مهمترین رکن تجربیات بشری و ابزار مناسبی برای انتقال فرهنگ‌های مختلف عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، زهره منتظری در حاشیه‌ی برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تبریز با بیان این‌که از طریق قصه‌گویی می‌توان تجربیات بشری و گنجینه‌های فرهنگی سرزمین‌های مختلف را به دیگران انتقال داد افزود: اندیشه‌ها، عواطف و تجربیات اقوام و ملت‌های مختلف از طریق قصه‌ها و افسانه‌ها منتقل می‌شود.
وی که پیشتر عنوان قصه‌گوی برگزیده کشوری در سال 1383 را نیز کسب کرده است، رمز موفقیت هر جامعه را پرداختن به مسایل فرهنگی برشمرد و تصریح کرد: کنکاش در فرهنگ سنتی و بومی‌ در عین حال پالایش زبان‌ها و گویش‌ها، ضامن احیای فرهنگ است.
وی که نزدیک شانزده سال است در بخش فرهنگی کانون پرورش فکری مشغول به خدمت است با تاکید بر تاثیر غیرقابل انکار قصه‌گویی در رشد فرهنگ می‌گوید: نقل داستان‌های بومی و محلی به مخاطب نسبت به فرهنگ‌‌ غنی و باارزش مناطق مختلف وسعت بیشتری می‌بخشد.
منتظری - که در جشنواره قصه‌گویی داستان «مرد جوراب باف» را برگرفته از کتاب مرزبان‌نامه بازگو می‌کند - در خصوص تاثیر قصه‌ها در روی آوردن مخاطبان به متون کهن فارسی گفت: تمدن ریشه‌دار و طولانی ایران با سابقه‌ای دیرین در فرهنگ، ادب و هنر یکی از مدعیان ادبیات فاخر درجهان است بنابراین از طریق قصه‌گویی می‌توان قدم‌های مؤثری در جهت حفظ و انتقال این متون برداشت.
این قصه‌گوی کرمانی با اشاره به این‌که کودکان و نوجوانان به واسطه‌ی ویِژگی‌های خاص روحی به قصه‌‌ی زندگی پهلوانان و قهرمانان ایرانی علاقه دارند و تحت تاثیر شخصیت‌های آن‌ها قرار می‌گیرند اضافه کرد: بیان جنبه‌های مختلف زندگی اسطوره‌های ایرانی با زبان قصه مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و راه و رسم زندگی را به آن‌ها می‌آموزد.
زهره منتظری تصریح کرد: قصه‌ها به عنوان زبان مشترک بین اقوام مختلف نقش پیوندی میان اندیشه‌ها را ایفا می‌کند و قصه‌گو با بیان قصه‌های مختلف در واقع پل ارتباطی بین اقوام و ملت‌ها برای ایجاد صلح و دوستی است.
وی با تاکید بر این‌که جشنواره‌ها فرصت مناسبی برای ترویج هنر اصیل و تاثیرگذار قصه‌‌گویی است اظهار امیدواری کرد‌: روزی فرارسد که کانون تنها نهاد متولی ترویج هنر قصه‌گویی نباشد و قصه‌گویی به عنوان یکی از برنامه‌های جذاب و همیشگی در رسانه‌ها باشد.
مرحله‌ی نهایی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی طی روزهای 29 بهمن تا اول اسفندماه سال‌جاری با حضور 40 قصه‌گوی ایرانی و 11 قصه‌گوی خارجی به میزبانی تبریز برگزار می‌شود.