معاون فرهنگی کانون: جشنواره، زوایای ناشناخته فرهنگ قصه‌گویی را آشکار می‌کند

شانزدهمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی با حضور 40 قصه‌گوی ایرانی و 11 قصه‌گو از دیگر کشورهای جهان با روایت 18 قصه در روز نخست شروع به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در آیین گشایش این جشنواره محمدباقرآدوسی معاون فرهنگی کانون جشنواره قصه‌گویی را یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور برشمرد و گفت این جریان فرهنگی به صورت پرخروشی در حال هویدا کردن زوایای ناشناخته فرهنگ قصه‌گویی است و قصه‌کاوی و قصه‌نویسی، رونمایی از کتاب‌های قصه و کارگاه‌های توانمندسازی مادران برای قصه‌گویی را از اثرات مثبت این جریان فرهنگی عنوان کرد.
آدوسی با بیان این‌که قصه، بازخوانی زندگی و بازگویی سرنوشت انسان‌ها است که در فرهنگ‌های مختلف رنگ‌های خاصی به خود گرفته‌ است خاطرنشان کرد: همه‌ی قصه‌ها یک هدف مشترک را - که در واقع همان انسان‌سازی است - دنبال می‌کنند.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اذعان داشت: قصه‌ها تنها ابزار سرگرمی نیست و نتیجه‌ی تمام قصه‌ها ایجاد جامعه سالم است که این امر می‌تواند برای قصه‌گویان و قصه‌پژوهان راه‌گشا باشد.
معاون فرهنگی کانون ادامه داد: کانون با ماموریت پرورش فکر کودکان و نوجوانان تلاش می‌کند از قصه‌ها در پرورش فکر و تغییر نگرش، گفتار و رفتار آن‌ها بهره ببرد و آینده‌ای بهتر از امروز را رقم بزند.
وی در این مراسم با ارایه‌ی گزارشی از روند برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت:جشنواره شانزدهم در 3 بخش قصه‌گویان ملی، منطقه‌ای، استانی در سه گروه کانونی، آزاد و خارجی با سه موضوع ادبیات کهن، قهرمانان ایرانی و آزاد آغاز به کار کرده است.
رییس جشنواره در خصوص تعداد شرکت کنندگان این جشنواره افزود: بیش از 2300 قصه‌گوی ایرانی در بخش‌های مختلف قصه‌گویی صحنه‌ای، صوتی، بازنویسی و بازآفرینی متون کهن شرکت کرده‌اند که از این میان 40 قصه‌گو در مرحله‌ی نهایی به رقابت می‌پردازند.
آدوسی گفت: در بخش بین‌المللی این جشنواره 50 قصه‌گو از 30 کشور مختلف جهان شرکت داشته‌اند که در نهایت 11 قصه‌گو از کشورهای سنگاپور، اسپانیا ، کنیا، فرانسه، ژاپن، کانادا، مالزی، پرو، استرالیا و پرتغال در این جشنواره قصه‌گویی خواهند کرد.
حجت الاسلام و المسلمین الیاس ابراهیمی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی و مدیر اجرایی جشنواره، قصه‌گویی را هنری والا و واسطه‌ای نافذ در تربیت کودکان و نوجوانان دانست وبا استناد به بیانات مقام معظم رهبری تصریح کرد: قصه‌گویی هنر خوبی است و قصه‌های خوب سازنده شخصیت کودکان هستند.
وی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به عنوان پایتخت قصه‌گویی جهان معرف کرد و افزود:جشنواره‌ها با هدف ترویج هنر ارزشمند قصه‌گویی در ایران و جهان برگزار می‌شود.
دبیر اجرایی شانزدهمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی تصریح کرد: در روزی که به‌نام سالروز قیام تاریخی مردم شریف و همیشه بیدار تبریز در 29 بهمن سال 1356 نام‌گذاری شده است امید داریم که بتوانیم گامی موثر را در مسیر رشد و تعالی فکر و اندیشه فرزندان ایران زمین برداریم.