قصه‌گویان میراث‌دار افسانه‌های کهن ایرانی هستند

قصه‌های محلی مخاطب را به سفری دعوت می‌کند که سرشار از خاطرات گذشتگان و آداب و رسوم زیباست، قصه‌گویان مراقب این میراث کهن باشند تا افسانه‌ها به دست فراموشی سپرده نشود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،این بخشی از دیدگاه‌های چند تن از راه‌یافتگان به مرحله‌ی نهایی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی است که در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای در تبریز عنوان شد.
نرجس شمس‌آبادی قصه‌گوی اصفهانی در این زمینه گفت: متون کهن فارسی سرشار از نکات اخلاقی و عرفانی است که البته نمی‌توان آن‌ها را برای کودکان و نوجوانان در قالب کتاب‌های تاریخ مدارس بیان کرد و استفاده از زبان قصه، مؤثرترین روش برای حلاوت بخشیدن به این قصه‌ها به ویژه قصه‌های پهلوانان ایرانی است.
وی افزود: یک قصه‌گوی خوب می‌تواند با تصویر سازی مناسب، شنونده را با قصه‌ها همراه سازد و به آسانی تجربه‌های اقوام گذشته و حتی پهلوانان ایرانی را بازگو کند.
این قصه‌گو که در بخش مربیان کانون با قصه‌ی «دزدان در مسجد جامع» در این جشنواره شرکت کرده است، تأکید کرد: قصه‌گویی روشی برای انتقال مفاهیم تربیتی و اخلاقی است که به کودکان و نوجوانان  شخصیت می‌دهد.
شمس‌آبادی نقش جشنواره‌های قصه‌گویی را در انتقال تجربیات بین مربیان، به ویژه در جشنواره‌های بین‌المللی بین قصه‌گویان داخلی و خارجی بسیار با ارزش خواند و در عین حال پیشنهاد کرد: داوران در پایان جشنواره‌های منطقه‌ای طی نشستی با قصه‌گویان راه یافته به مرحله کشوری، نقاط ضعف و قوت قصه‌ها را به قصه‌گویان یاد‌آور شوند.
در همین حال معصومه محمدی قصه‌گوی بخش آزاد از استان کرمانشاه معتقد است: استفاده از متون کهن سبب می‌شود قصه‌ها به دست فراموشی سپرده نشود و احیای این قصه‌ها حاصل تلاش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که با برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی به انتقال فرهنگ‌ها از نسل‌های گذشته به جامعه امروز و نسل فردا کمک می‌کند.
محمدی که در این جشنواره قصه‌ی «پاسداران کعبه» را روایت می‌کند در عین حال اضافه کرد: هنر قصه‌گویی با جمع کردن افراد خانواده و یا دوستان در کنار یکدیگر صمیمیت و دوستی را به ارمغان آورده است و همین نکته باعث محبوبیت هنر قصه‌گویی در جامعه می‌شود.
وحید خسروی دیگر قصه‌گوی این جشنواره است که از استان کرمانشاه با قصه «فرنگیس»، میهمان تبریزی‌ها است می‌گوید: بسیاری از قصه‌های قهرمانان ملی ایران به صورت مکتوب موجود است که اعجاز قصه‌گویی، شنیدن آن را برای هر مخاطبی دلنشین می‌کند.
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به میزبانی تبریز طی روزهای 29 بهمن تا 1 اسفند 91 با رقابت قصه‌گویان داخلی و خارجی در استان آذربایجان شرقی برگزار می شود.