معرفی 11 میهمان خارجی شانزدهمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی

حضور یازده قصه‌گوی خارجی از چهره‌های مطرح و صاحب‌نظر در هنر ‌قصه‌گویی در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تبریز، به این جشنواره رونق خاصی بخشیده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هم‌زمان با برگزاری این جشنواره بین‌المللی در تبریز، یازده قصه‌گوی خارجی از کشورهای روسیه، استرالیا، کانادا، مالزی، فرانسه، پرو، پرتقال، سنگاپور، ژاپن و اسپانیا به ایران آمده‌اند تا همان قصه‌هایی را روایت کنند که کودکان دیگر کشور‌های جهان از آن لذت برده‌اند و پای این قصه‌ها نشسته‌اند.
"الکساندر کایمانوف" یکی از این میهمانان قصه‌گوی بین‌المللی کشور روسیه، عضو اتحادیه هنرمندان و فلکلور این کشور و از داوران جشنواره‌های قصه‌های «شاه پریان» روسیه است.
 خانم "آلومبه هلن" از کنیا نیز قصه‌گو، نویسنده، مدیر و دبیر جشنواره قصه‌گویی در سازمان فرهنگی هنرهای معاصر آفریقایی است سازمانی که برگزاری جشنواره بین المللی قصه گویی" سیوانا " را از سال 2009 بر عهده دارد.
"آنه‌استوارت" از کشور استرالیا دیگر شرکت‌کننده خارجی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، در کارنامه‌ی خود عنوان‌هایی مانند قصه‌گو، پژوهش‌گر و محقق بین‌المللی را ثبت کرده است.
 وی صاحب چندین مقاله با موضوع قصه‌گویی و عضو فعال انجمن زنان استرالیا است.
 "رکساناخان" قصه‌گوی بین‌المللی مسلمان از کانادا و نویسنده مشهور با اصالت پاکستانی است که در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تبریز داوری قصه‌های خارجی بر عهده او گذاشته شده است.
وی در سن سه سالگی به کانادا مهاجرت کرده و کتاب‌های او در کشورهای استرالیا، نیوزلند، ژاپن و ایتالیا به چاپ رسیده است.
"بدون مورد"، "آب نبات بزرگ قرمز رنگ است"، "بسیار خب"  از جمله آثار  رکساناخان است که تاکنون  جوایز متعددی را در سطوح بین‌المللی به خود اختصاص داده است.
حضور در جشنواره آسیایی «مطالب کودکان 2012»، «جشنواره قصه‌گویی همیلتون ON 2010»، «جشنواره قصه‌گویی لاتیتود»، «کیچنرON 2009، 2010»، «کنوانسیون انجمن کتاب‌داران کانادا»، «ادمونتون AB 2010» و دریافت جایزه نویسندگان از جمله افتخاراتی است که رکساناخان در کارنامه خود دارد.
«حسنیه ماماتو» دیگر قصه‌گو و نویسنده مسلمان 63 ساله است که از کشور مالزی برای شرکت در این جشنواره به ایران سفر کرده است.
خانم «ماماتو» قصه‌گویی بین‌المللی و مدرس کارگاه‌های آموزشی در کتاب‌خانه‌ها و مدارس است، در حالی که به نمایش نیز علاقه‌مند است و جایزه بهترین کارگردان را در مسابقه "نمایش ملی" سال 1974 از آن خود کرده است.
در همین حال " نیکلاس بناونتورا ویدال"  قصه‌گوی بین‌المللی، فیلم‌ساز و نمایش‌نامه‌نویس از کشور فرانسه دیگر قصه‌گوی این جشنواره است که خود برگزار کننده جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی و کارگاه‌های آموزشی با موضوع قصه‌گویی است.
وی در ایالات متحده آمریکا، آرژانتین، اکوادور، کلمبیا، مکزیک، جمهوری دومینیکن، پورتوریکو، کرواسی، پرتغال و در آفریقا  در جزیره ایوری، مالی، بورکینوفاسو، ماداگاسکار، ژینا اکواتویال جشنواره قصه‌گویی برگزار کرده است.  
این قصه‌گو تألیف مقاله و کتاب‌های زیادی را به زبان فرانسوی در کارنامه‌ی خود ثبت کرده است.
دکتر" وای که ویلگاس" دیگر میهمان جشنواره قصه‌گویی به عنوان محقق، قصه‌گو و مدیر جشنواره قصه‌گویی کشور پرو مدرسه‌ای برای قصه‌گویی به نام " مدرسه واژگان" در کشور پرو در سال 2007 تأسیس کرده است.
  "ویلگاس" از فن قصه‌گویی به عنوان یک ابزار در سازمان‌ها، شرکت‌ها، بیمارستان‌ها و زندان‌ها استفاده می‌کند و تاکنون موفق شده است کارگاه قصه‌گویی را در 17 کشورجهان برگزار کند.
"آنا صوفیا پیوا " بانوی پژوهش‌گر، محقق و عضو سازمان " قصه‌های عامیانه " و مطالعات اقوام لیسبون از کشور پرتغال به ایران آمده است.
 وی  که تجربه قصه‌گویی در کشورهای آمریکا و برزیل را در پرونده کاری خود دارد به عنوان مدرس کارگاه‌های آموزشی قصه‌گویی بر قدرت لحن، صوت و اجرای موزیکال و شفاهی در قصه‌ها تأکید دارد.
"راجر جن کینز" قصه‌گوی سنگاپوری  خالق کتاب دو جلدی " قصه‌هایی برای آموزش اخلاقی" است که به عنوان منبعی در اختیار معلمان قرار دارد.
"جن کینز" فعالیت خود را با برپایی یک دوره قصه‌گویی برای معلمان وزارت آموزش و پرورش شروع کرد و از آن پس برای 1100 قصه‌گو کارگاه آموزشی برگزار کرده است.
"محمد حمو محمد" نویسنده و قصه‌گوی مسلمان اسپانیایی دیگر شرکت کننده حاضر در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی است که برای دومین بار به ایران سفر کرده است و در سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی رضوی نیز حضور داشته است.
سوچی آزوما نیز قصه‌گوی بین‌المللی اسطوره‌ها و افسانه‌های کهن ژاپن است که با انجمن فرهنگی آراکوان ژاپن همکاری دارد.
روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون از ماه‌ها پیش با انتشار فراخوانی به زبان‌های مختلف جهان بیش از 700 رایانامه را در اختیار علاقه‌مندان به قصه‌گویی در سراسر جهان قرار داد که از میان 50 قصه‌گوی متقاضی شرکت در جشنواره به دبیرخانه معرفی و از بین آن‌ها 11 قصه‌گوی اصلی انتخاب شدند.
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به میزبانی کانون استان آذربایجان شرقی با حضور قصه‌گویان داخلی و خارجی از 29 بهمن تا یکم اسفند در مجتمع فرهنگی 29 بهمن تبریز در حال برگزاری است.