نشست اصحاب رسانه یزد به مناسبت هفته‌ای که به نام کودکان شناسنامه‌دار شده است

دبیر اجرایی هفته‌ی ملی کودک در استان یزد با بیان این‌که روز جهانی کودک فرصتی است برای گرامی‌داشت کودکانی که فردای ایران دست آن‌هاست گفت: تا سال گذشته هرکدام از سازمان‌های متولی کودک در کشور به صورت مجزا برنامه‌هایی در این هفته برگزار می‌کردند اما امسال مسؤولیت برگزاری این برنامه به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محول شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فرزانه فرازمند با اشاره به تدوین آیین‌نامه‌ی هفته‌ی ملی کودک ادامه داد: پس از تشکیل جلساتی با نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با کار کودک و تعیین ماموریت سازمانی آن‌ها، آیین‌نامه‌ی هفته‌ی ملی کودک تدوین و از طریق استانداری‌ها به دستگاه‌ها ابلاغ شد.
کارشناس مسؤول فرهنگی کانون یزد همچنین به تشریح روند برگزاری برنامه‌های این هفته در استان یزد پرداخت و اظهار امیدواری کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد به‌عنوان دبیر برگزاری برنامه‌های هفته ملی کودک، آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، جمعیت هلال‌احمر، مرکز بهداشت و ... به‌عنوان سازمان‌های مرتبط با کودک و خبرنگاران به‌عنوان کسانی که اخبار و اطلاعات این هفته را انعکاس می‌دهند، بتوانند برای کودکان یک برنامه ویژه و مستمر در این هفته داشته باشند. 
وی در خصوص برنامه‌های کانون در طول این هفته گفت: اصلی‌ترین برنامه‌ی کانون ویژه‌برنامه‌ی گرامی‌داشت روز جهانی کودک است که صبح روز 16 مهرماه با عنوان شعار امسال، "زنده باد کودکی، زنده باد زندگی" برگزار خواهد شد. در این برنامه سازمان بهزیستی، جمعیت هلال احمر استان و آموزش و پرورش مشارکت خواهند داشت.
فرازمند برگزاری جشنواره‌ی بادبادک‌ها و بازی‌های محلی در روز 17 مهرماه با همکاری مشترک کانون، آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی اشاره کرد و دستگاه مجری این برنامه را فدراسیون ورزش‌های همگانی استان معرفی کرد.
کارشناس مسؤول فرهنگی کانون استان یزد، یکی از برنامه‌های ویژه‌ی این هفته را برگزاری جشنواره‌ سفال در میبد اعلام کرد و تصریح کرد: این برنامه در 23 مهرماه با همراهی اعضای کانون و دانش‌آموزان و با همکاری کانون، آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی محقق خواهد شد.
وی از برگزاری نشست‌های شناخت موسیقی در هفته‌ی ملی کودک خبر داد و افزود: این برنامه به مدت 9 شب از نیمه‌ی مهرماه تا 23 مهرماه، از ساعت 18 تا 20 شب در محل مجتمع فرهنگیهنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.
دبیر اجرایی هفته‌‌ی ملی کودک در استان یزد همچنین با اشاره به این‌که در طول این هفته که به نام کودک اعلام شده است، مراکز فرهنگیهنری کانون استان یزد نیز برنامه‌های ویژه‌ای خواهند داشت گفت: از جمله این برنامه‌ها می‌شود به بازدید اعضای کانون از مراکز 110 و 197، برگزاری جشن تغذیه در مرکز شماره‌ی سه یزد و... اشاره کرد.
فرازمند در پایان به نمایندگان دستگاه‌های متولی کودک حاضر در جلسه پیشنهاد داد تا با مشارکت این دستگاه‌ها جلساتی ماهانه در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شود که موضوع آن، کار در مورد کودک و برای کودک باشد.
در ادامه‌ی این جلسه معاون ابتدایی اداره‌ی کل آموزش و پرورش استان یزد در خصوص برنامه‌هایی که با مشارکت آموزش و پرورش در هفته ملی کودک برگزار خواهد شد، اظهار داشت: هدف آموزش و پرورش برگزاری یک برنامه‌ی شاد برای کودکان است و با استقبال باشکوه از این روز به این اصل قائل هستیم که همه‌ی روزهای سال باید برای کودکان‌مان کار کنیم و همه‌ی روزها را روز کودک بدانیم.
شایسته ناطقی ادامه داد: نشست تخصصی رشد و تکامل کودک با خادمان کودک که 21 مهرماه برگزار خواهد شد، یکی از برنامه‌های اصلی آموزش و پرورش خواهد بود. در این برنامه که در محل سالن برازنده‌مقدم برگزار می‌شود، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و سازمان بهزیستی و... ما را همراهی خواهند کرد. همچنین جشن فرهنگ، خانواده و کودک، برنامه‌ی دیگری است که مجری برگزاری آن آموزش و پرورش است. در این برنامه که در محل پارک کوهستان برگزار خواهد شد کانون و سازمان بهزیستی نیز مشارکت خواهند داشت.
وی یادآور شد: مدارس براساس بخش‌نامه‌های صادر شده، برنامه‌هایی با محوریت هفته‌ی ملی کودک برگزار خواهند کرد و جشن نمادینی با عنوان جشن قرآن امسال ویژه‌تر با محوریت کودک برگزار خواهد شد.
دکتر سیدمحمدرضا آقایی، مدیر سلامت مرکز بهداشت استان یزد به عنوان نماینده‌ی دانشگاه علوم پزشکی نیز ضمن اشاره به آسیب‌هایی که کودکان امروز را تهدید می‌کند، عنوان کرد: کودکان امروز در معرض ناملایمات روانی قرار می‌گیرند، به علت این‌که دیده نمی‌شوند، نادیده خشونت می‌شود. علاوه بر این بیماری‌هایی مثل دیابت، قلب و عروق به علت پایین بودن سواد اجتماعی به سن کودکی نزدیک می‌شود.
وی با بیان این‌که باید دبیرخانه‌ای با موضوع کودک به صورت دایمی کار کند در خصوص برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: کانکس دندان‌پزشکی در روزهای 16، 17 و 18 مهرماه، برای پیش‌گیری بیماری‌های دهان و دندان در محل برنامه‌های کانون مستقر می‌شود و به کودکان در خصوص بهداشت دهان و دندان خدمات خواهد داد.
سیدمحمدرضا آقایی با اشاره به استقرار ایستگاه سلامت و آمبولانس اورژانس در محل جشن روز جهانی کودک ادامه داد: با توجه به اهمیت تغذیه کودک، به مدت دو روز، مشاوران تغذیه کودک در کلینیک امام علی(ع) مستقر خواهند شد و مشاوره خواهند داد. همچنین کارگاه‌های آموزشی نیز در طول این هفته ویژه‌ مربیان مهدکودک با موضوع اسباب‌بازی‌های سرب و آلودگی هوا مربوط با آن‌ها و کارگاهی ویژه‌ی مربیان تربیت بدنی و بهداشت مدارس با موضوع احیا برگزار خواهد شد و کارگاه رشد و تکامل کودک نیز یکی از کارگاه‌های دیگری است که دانشگاه علوم پزشکی برگزار می‌کند که در این کارگاه مسائلی در خصوص سلامت کودک عنوان خواهد شد.
معاون جوانان هلال‌احمر استان یزد نیز در این نشست گفت: جمعیت هلا‌ل‌احمر استان یزد در حوزه‌ی جوانان، 55 مهدکودک را تحت‌پوشش دارد و امسال با تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان بهزیستی داشتیم تعداد این‌ مهدها با عنوان غنچه‌های هلال به 120 مهد خواهد رسید.
حامد صدیقی در خصوص برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر استان در حوزه‌ی کودک اذعان داشت: توزیع لوح فشرده موسیقی و سرود‌های کودکانه غنچه‌های هلال، تهیه بسته بازی‌های کودکانه، برگزاری مسابقه‌ی نقاشی برای کودکان مهدهای غنچه‌های هلال، آموزش کمک‌های اولیه در قالب بازی‌ها، نقاشی و پازل، چاپ ویژه‌نامه‌‌‌ی "ماه مهربان" ویژه‌ی مهدهای هم‌یار غنچه‌های هلال، برگزاری مانورهای زلزله در مهدهای کودک از این هفته تا هفته‌ی کاهش اثرات بلایای طبیعی، تهیه لوح فشرده‌ی تئاتر کودکانه‌ی موزیکال، آموزش پیشاهنگان ارشد جمعیت هلال‌احمر در دوره‌های تربیت مربی دادرس و اعزام آن‌ها به آموزش و پرورش برای آموزش مربیان بهداشت و دانش‌آموزان 10 شعبه در سه بخش عقدا، نیر و زارچ را می‌توان از برنامه‌های حوزه‌ی کودک این جمعیت دانست.
وی افزود: جمعیت هلال‌احمر استان یزد نیز در برنامه‌های همایش همیاران پلیس و ویژه‌برنامه‌ی "زنده باد کودکی، زنده باد زندگی" در استان با در اختیار قرار دادن سالن هلال‌احمر، با نهادهای مرتبط با کار کودک هم‌سو و هم‌راه بوده است.
در این جلسه همچنین مدیر روابط عمومی سازمان بهزیستی استان یزد و نماینده‌ی این سازمان در خصوص برنامه‌های بهزیستی خاطرنشان ساخت: سازمان بهزیستی به‌عنوان نهادی که بخشی از جامعه‌ی هدفش را کودکان مهد‌های کودک تشکیل می‌دهد، برنامه‌هایی با محوریت کودک در این هفته در دستور کار خود داشته است که از جمله‌ی آن می‌توان به بازدید کودکان مهدهای کودک از یک آسایشگاه سالمندان روزانه، برگزاری طرح‌های پیام‌آوران محبت ( آموزش مباحث دینی به زبان ساده برای کودکان) و آدینه مهد (در کنار میعادگاه نماز جمعه) اشاره داشت.
داود پاک‌طینت به مشارکت سازمان بهزیستی در برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک اشاره کرد و گفت: این سازمان در برنامه‌هایی نظیر "زنده‌باد کودکی، زنده‌باد زندگی" ویژه‌ی روز جهانی کودک، جشنواره‌ی بادبادک‌ها و بازی‌های محلی، جشن فرهنگ، خانواده و کودک، جشنواره‌ی سفال و نشست تخصصی رشد و تکامل کودکی با خادمین کودک با سازمان‌های مجری این برنامه مشارکت و همراهی لازم را خواهد داشت.