ضرورت همکاری ناشران دولتی و خصوصی برای ترویج فرهنگ مطالعه

وزیر آموزش و پرورش از حضور فعال بخش خصوصی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار خوشحالی کرد و گفت در حوزه‌ی کودک و نوجوان همکاری ناشران بخش دولتی و خصوصی می‌تواند به شکل‌گیری فرهنگ مطلوب در میان دانش‌آموزان کمک کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دکتر علی‌اصغر فانی صبح روز 19 اردیبهشت 1393 در جریان بازدید از سالن‌های کودک و نوجوان بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در عین حال خاطر نشان کرد که نباید برگزاری نمایشگاه را به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی یک کار مقطعی دانست بلکه این رویداد باید به یک جریان بلند مدت و فرآیندی تبدیل شود.
وی پیشنهاد کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکیل ستاد یا کمیته‌ی ویژه‌ای از تمامی نهادهای موثر در حوزه‌ی ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی از جمله وزارت آموزش و پرورش دعوت به‌عمل آورد تا بتوانیم آسیب‌ها و نقاط ضعف و قوت را بررسی و برای رفع آسیب‌ها پیشنهادهایی ارایه بدهیم بی تردید این امر  به ایجاد فرهنگ کتاب و مطالعه به‌ویژه در میان کودکان و نوجوانان کمک خواهد کرد و باعث می‌شود افراد جامعه انس بیشتری با کتاب پیدا کنند.
فانی با بیان این‌که بخش کودک و نوجوان نمایشگاه با استقبال‌ خوبی روبرو شده است افزود: حضور مولفان کتاب‌های درسی در میان مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه اقدام موثری است که باعث افزایش ارتباط بیشتر بین مولفان و مردم و ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی می شود.
وزیر آموزش و پرورش همچنین تاکید کرد که یکی از بهترین مراکزی که می‌تواند بحث کتاب‌خوانی را به فرهنگ تبدیل کند وزارت آموزش و پرورش است چرا که بچه‌ها در این سنین می‌توانند به خوبی با این فرهنگ انس بگیرند.
فانی با اشاره به توصیه‌های رییس جمهوری در آغاز سال تحصیلی مبنی بر گنجاندن زنگ کتاب و کتاب‌خوانی در برنامه‌ی مدارس گفت: به دنبال پیشنهاد ایشان، مطالعات کارشناسی در وزارت آموزش و پرورش آغاز شد و پیش‌نویس آیین‌نامه این امر آماده و در  جلسات شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شده است که امیدواریم با تصویب این آیین‌نامه تا یک ماه دیگر، بتوانیم در سال آینده این ایده‌ی بسیار خوب رییس جمهوری را در مدارس عملیاتی کنیم. وقتی این نیاز در دانش‌آموزان ایجاد شود بی‌تردید به دنبال تامین این نیاز حرکت خواهند کرد.
وی با توجه به انتخاب کانون به عنوان ناشر برگزیده سال 1392 ، از کانون به عنوان نهادی یاد کرد که به صورت تخصصی به امر پرورش و تربیت فرهنگی دانش‌آموزان در سنین پایین به‌ویژه کودکان و نوجوانان می‌پردازد و افزود: تلاش‌های همکاران‌مان در این نهاد فرهنگی قابل تقدیر است و ما از سال تحصیلی آینده در نظر داریم فعالیت‌ها و خروجی‌های کانون را در قالب طرح آزمایشی پنج‌شنبه‌ها وارد مدارس ‌کنیم.
 رییس مجمع عمومی کانون پرورش فکری در ادامه اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم از این راه از دست‌آوردهای خوب کانون و همکاران بسیار توانا، مخلص و مومن کانون در مدرسه‌ها استفاده کنیم و به این وسیله مهارت‌های زندگی را در بین نسل آینده ترویج دهیم.
فانی در پایان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در تقویت فعالیت‌های پرورشی از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش  ـ که به مجلس شورای اسلامی ارایه شده است ـ خبر داد و گفت: معاونت پرورشی برنامه‌های خوبی با همکاری معاونت تربیت بدنی، کانون پرورش فکری و با استفاده از توانمندی سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت ارشاد تدوین کرده‌اند که به تدریج در سال تحصیلی آینده شاهد بروز و ظهور آن خواهیم بود.
وزیر آموزش و پرورش با همراهی علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون و علیرضا جدایی رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت و تعدادی از معاونان و مدیران کانون از غرفه‌های ناشران دولتی و خصوصی کودک و نوجوان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شامل کانون انتشارات مدرسه، انتشارات تربیت، انتشارات قدیانی و انتشارات محراب قلم بازدید کرد.