سبک شناسی آثار هوشنگ مرادی کرمانی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان

در روزهای اخیر بسیاری از همکاران اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل یا در حال دفاع از پایان نامه های خود هستند یا در حال نگارش پایان نامه.
از آنجا که تحصیل و دانش افزایی از اهداف کانون پرورش فکری استان می باشد و به منظور آگاهی و استفاده از مطالب ارزشمند این پایان نامه ها که در راستای ادبیات کودک و نوجوان هستند سعی خواهیم کرد تا چکیده ای از این پایان نامه ها را در اختیار مربیان کانون و مخاطبان سایت قرار دهیم.
اولین پایان نامه که در این بخش خدمتتان تقدیم می شود پایان نامه ارزشمند همکار گرامی مان سرکار خانم لیلا فرید مربی مسئول مرکز 3 اردبیل است با عنوان، سبک شناسی آثار هوشنگ مرادی کرمانی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان.
برای کلیه همکاران در حال تحصیل آرزوی موفقیت کرده و از چکیده پایان نامه های آنها نیز در فرصت های آتی در سایت بهره خواهیم برد.
 
سبک شناسی آثار هوشنگ مرادی کرمانی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان
از جمله وسایل آموزش و پرورش غیرمستقیم «ادبیات کودکان» است که امروز بیش از هر زمان دیگر مورد توجه مربیان است و کشورهای معتقد به ارزش انسان و ضرورت تربیت مداوم در طول زندگی، بویژه در دوران کودکی و نوجوانی، فعالیت های چشمگیری در گسترش ادبیات کودکان و نوجوانان دارند. ادبیات و خاصه ادبیات کودک، که در معنای جدید آن قدمت چندانی ندارد، نیازمند بررسی های تخصصی در حوزه هایی همچون سبک شناسی آثار بزرگان این عرصه می باشد تا در پیشبرد اهداف تربیتی این نوع ادبی کارگشا باشد و افق های تازه ای پیش روی نویسندگان، شاعران و پژوهندگان ادبیات کودک بگشاید. چرا که میل و اشتیاق عظیم نسل نوپای ایران به‌ خواندن و دانستن بیش‌تر و کشف دنیاهای تازه، وظیفه ی بزرگی بر عهده ی نویسندگان و دست‌اندرکاران ادبیات کودک گذاشته است تا با فراهم کردن منابع ارزشمند مطالعاتی، زمین حاصلخیز دل و روح این نسل نوجو را آبیاری کنند و در شکوفایی آن ها مؤثر باشند.
امروزه سبک شناسی به عنوان یک رشته ی مستقل و بنیادی در تحلیل آثار هنری و ادبی مطرح بوده و از اهمیت شایانی برخوردار است. به طور کلی می توان گفت که سبک، وحدتی است که در آثار کسی به چشم می خورد. یک روح یا ویژگی مشترک و متکرّر در آثار کسی که در نتیجه ی تکرار عوامل یا مختصاتی است که توجه خواننده دقیق و کنجکاو را جلب می کند.سبک، انعکاس صدای ذهن نویسنده در نوشته ها و آثارش می باشد.
دستاوردهای مثبتی که از سبک شناسی عاید ادبیات شده است، شالوده ی تبدیل آن بعنوان رشته ی پژوهشی مستقل در علم ادبیات را فراهم نموده، هر چند که در کشور ما، چندان که باید و شاید مطالعات و پژوهشهای تخصصی در این زمینه صورت نگرفته است. از اهداف نگارنده در پرداختن به این پایان نامه میتوان به موارد زیر اشاره نمود.
ایجاد بستری مناسب برای آشنایی با مفهوم سبک و سبک شناسی 
کمک به علاقمندان به مطالعات سبک شناسی در حوزه ی ادبیات کودک و نوجوان
بررسی سبک هوشنگ مرادی کرمانی بعنوان نویسنده ای تأثیر گذار در حوزه ی ادبیات کودک و نوجوان
در این پایان نامه، سبک شناسی آثار هوشنگ مرادی کرمانی انجام شده است. وی یکی از تواناترین و برجسته ترین نویسندگان کودک و نوجوان ایران و با بیشترین آثار ترجمه شده است. وی همچنین در سال 1384 به عنوان چهره ی ماندگار ایران در عرصه ی داستان نویسی، انتخاب شده است. در بررسی سبک شناسانه ی آثار هوشنگ مرادی کرمانی، که با تأکید بر مشهورترین آثار وی از جمله؛ قصه های مجید، مهمان مامان و خمره صورت گرفت، مشخصه های سبکی این نویسنده، شناسایی شد که می تواند گامی در کشف دنیای پنهان ذهن و روان خالق این آثار باشد. با توجه به مطالب فوق، پایان نامه در 6 فصل ارائه شد.
کلیات
مبانی ادبیات کودک و نوجوان
علم سبک شناسی
معرفی هوشنگ مرادی کرمانی و آثار چاپ شده ی وی
بررسی ویژگیهای سبکی آثار مرادی کرمانی در سه زیر مجموعه ی زبانی، فکری و ادبی
نتیجه گیری
عمده ترین ویژگی آثار مرادی کرمانی که باعث توجه طیف گسترده ای از کودکان و نوجوانان به آثار وی شده است، چنانچه از خلال نوشته ها و داستان هایش بر می آید، لحن صمیمانه و زبان ساده و دلنشین اوست که از گفتار مردم عادی و محاوره ی روزانه ی آن ها سرچشمه گرفته است. سخن گفتن با این زبان باعث جذابیت عجیبی در نوشته های وی شده و خوانندگان زیادی را در پای قصه هایش نشانده است.
از بررسی سبکی آثار مرادی کرمانی، میتوان چنین برداشت کرد که کودکان و نوجوانان، به دنبال آثار و نوشته هایی هستند که بی پیرایه و تزویر و با صداقت با آن ها حرف بزند چرا که ادبیات کودک، با پیوند با سرشت پاک و خالص کودکانه معنا و مفهوم می یابد. پرهیز از شعار زدگی در آثار مرادی کرمانی و بیان صادقانه ی وی، از دلایل عمده ای می باشد که این قشر را دور خود جمع کرده است. مرادی کرمانی، همیشه خودش است و در این باره می گوید: «من چیزی برای پنهان کردن ندارم. هیچ وقت فکر نکرده ام که چیزی بنویسم که تحول ایجاد کنم یا کسی را تکان بدهم و جامعه ای را دگرگون کنم. کار من همین است که انجام می دهم. هر کس هم که کارهای من و امثال مرا می بیند، خیلی زود می فهمد که ما خودمان هستیم.» (فیضی، 1388، ص462)  صداقت در بیان و راستگویی، انتقال تجربه های نویسنده بدون دخل و تصرف و سانسور در آن ها، نقل کاستی های رایج در جامعه با باریک بینی و ژرف نگری، وفور ضرب المثل و آیین و رسم های عامیانه، او را همطراز با بزرگترین سخنوران ادبیات فارسی کرده است.
طنزهای واقعی و نه ساختگی که در لابلای داستان های دردناک، به میان می آید و غم و شادی را به هم می آمیزد، باعث درک لذتی متفاوت در خواننده می شود که یکی از جذابیت های داستان های مرادی، همین امر است. داستان های مرادی، همگی ریشه در زندگی واقعی وی دارند و این که بیان این واقعیت ها تا این حد مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار می گیرد، نشان دهنده ی این است که  پرداختن به‌مسائل ملموس و عینی جامعه و محدود نکردن کودک در دنیای صرفاً ذهنی و تخیلی از نیازها و خواسته های این گروه مخاطبان است. داستان های مرادی، بیشتر حال و هوای روستایی دارند چیزی که برخی به آن "حس روستایی" نام گذاشته اند اما با وجود شهری شدن بیش از بیش جوامع و کمرنگ یا دگرگون شدن این حس، آثار وی نه تنها در ایران بلکه در کشورهایی که این آثار را ترجمه کرده اند، از جمله سوئد، آمریکا، اتریش، آلمان، ترکیه و ... خوانندگان بسیاری دارد. این امر را می توان به میل و کشش ناخودآگاه روح بشر به طبیعت دانست و این که این روحیات روستایی و طبیعت گرایانه در خیلی جاها هست و امری فطری و فراگیر است. در حقیقت ما در این زمینه با یک حس جهانی سر و کار داریم و آثاری که این حس ها را در خود دارند، قابلیت تبدیل شدن به آثار جهانی را نیز خواهند داشت.