داستان "تولد یک پروانه" نوشته « داود امیریان » نقد و بررسی شد

داستان "تولد یک پروانه"نوشته « داود امیریان » در دوازدهمین جلسه نقد و بررسی انجمن یک کتاب مرکز شماره یک کانون زنجان توسط مربیان ادبی و اعضا انجمن نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان ، مریم بیات تبار مربی ادبی مرکز شماره یک و مسئول انجمن عصر یک کتاب گفت:این انجمن دوازدهمین جلسه ی خود را به نقد و بررسی"تولد یک پروانه" اختصاص داد.
وی در باره این کتاب  توضیح داد که کتاب تولد یک پروانه  ماجرای زندگی غلامی به نام "قنبر" است. این غلام اهل کشور ایران است و به دست حضرت علی (ع) آزاد شده. اما چون شیفته ی شخصیت آن حضرت است، تا مدت ها کنار او می ماند و در رکابش می جنگد.
این غلام در واقعه ی عاشورا همراه مختار زندانی می شود و بعد از آزادی در روستای دور افتاده ای به صورت فردی ناشناس زندگی می کند و سرانجام به دست حجاج کشته می شود.
وی در باره نقد و بررسی این کتاب می گوید این کتاب چهار چوب منظمی دارد و تنها تکه های مهمی از زندگی این غلام را بیان می کند. در واقع می خواهد بصورت ضمنی شخصیت والای حضرت علی(ع) را نشان دهد که راه زندگی این فرد را تغییر می دهد.
بیات تبار گفت : مهمترین نقص کتاب این است که از توصیفات بیش از حد و واژه های سنگینی برخوردار است که درک آن را برای بچه های این گروه سنی واقعا دشوار می کند. در واقع این کتاب برای گروه سنی "ج" مناسب نیست و بچه ها را دچار سردرگمی می کند.این کتاب نوشته ی داود امیریان است که بیش تر به نویسنده ی داستان های جنگی معروف است تا داستان های مذهبی.
وی اظهار کرد  امیریان متولد 1349 کرمان است و تا کنون 26 عنوان کتاب منتشر شده در کارنامه اش دارد و جوایز متعددی را از آن نویسنده اش کرده است.
امیریان فعالیت نویسندگى خود را از سال 69 با نوشتن خاطراتش از جبهه آغاز کرد و در حال حاضر در چند حوزه خاطره نویسى، ادبیات کودک و نوجوان، رمان ، طنز ، زندگینامه داستانى شهدا و فیلمنامه نویسى قلم مى زند.
وی همچنین در حوزه ی فیلمنامه نویسی هم دست دارد. از جمله فیلم هایى که نوشته و به مرحله تولید رسیده و بر پرده سینما ها به نمایش درآمده، فیلم سینمایى «آخرین نبرد» به کارگردانى حمید بهمنى و «بهشت منتظر مى ماند» به کارگردانى محمدرضا آهنج است.
وی همچنین به آثار امیریان اشاره کرد و یادآور شد «فرزندان ایرانیم»، «رفاقت به سبک تانک» و «دوستان خدا حافظى نمى کنند»، «داستان بهنام »، «داستان مریم» و «جام جهانى در جوادیه» از جمله معروف ترین آثار داستانى این نویسنده است که تاکنون چهار دوره جایزه کتاب سال، ادبیات دفاع مقدس ، کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان و ده ها جایزه دیگر را نصیب نویسنده اش کرده است .
از دیگر آثار امیریان می‌توان به «آخرین گلوله صیاد» زندگینامه داستانی شهید صیاد شیرازی و «داستان مریم» زندگینامه داستانی شهید مریم فرهانیان اشاره کرد.

رمان«گردان قاطرچی ها» از دیگر آثار جنگی این نویسنده است که توسط انتشاراتی کانون به چاپ رسیده هم اکنون با استقبال خوب اعضا مواجه است.