نمایش کارشناس فرهنگی  کانون ایلام به بخش نهایی جشنواره بین المللی مبارک راه یافت

راه یافتگان به بخش نهایی نمایش های عروسکی جشنواره بین المللی مبارک معرفی شدند که در بین انتخاب شده ها نام نمایش عروسکی درخشنگ به کارگردانی و نویسندگی علیرضا آقایی کارشناس فرهنگی کانون استان ایلام نیز دیده می شود .

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام راه یافتگان به بخش نهایی   نمایش های عروسکی جشنواره بین المللی  مبارک  معرفی شدند که در بین  انتخاب شده ها نام نمایش عروسکی درخشنگ به کارگردانی و نویسندگی  علیرضا آقایی کارشناس فرهنگی کانون استان ایلام نیز دیده می شود .

درخشنگ قصه ی درخت سیبی است که صلح و آرامش را با کمک بچه ها برقرار می کند. این نمایش به شیوه تاپ تیبل و تاتر کاغذی با تلفیق انیمیشن اجرا می شود.از میان 400 اثر راه یافته به هفدهمین جشنواره بین المللی تاتر عروسکی مبارک _ یونیما 97 هشت نمایش در حوزه کودک و نوجوان و خانواده بعد از سه مرحله ارزیابی انتخاب و در تاریخ 1 تا 7 شهریور در کنار آثار نمایشی سایر کشورها حضور خواهند داشت. درخشنگ با حضور در بین 8 اثر نهایی در تاریخ مذکور اجرا خواهد داشت.

محمد اکبریان ، محمد امین بازوند ، شیما دل هنر ، حسنا صندوق آبادی ، مهرداد رضایی و مینا بازوند به عنوان بازیگردان و عروسک گردان  ، آرش سلگی- آهنگساز ،محمدرضا رستم پور- شاعر، بهناز مهدیخواه-طراح و سازنده عروسک ، امیر رشیدی فر-انیماتور ، فاطمه الماسی-طراح پوستر و بروشور ، علی شوهانی نژادتدارکات و پشتیبانی، حشمت اله آقایی- سرپرست گروه  و محمد علی قاسمی به عنوان مدیر تولید در این نمایش عروسکی حضور دارند

این نمایش به تهیه کنندگی حوزه هنری استان ایلام روی صحنه جشنواره می رود 

براساس این گزارش  به نقل از ستاد خبری جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک، در دو هفته گذشته ارزیابی نمایش‌ها  ابتدا در استان‌ها و بعد تهران انجام شد و هیات انتخاب نمایش‌های بخش صحنه‌ای متشکل از بهرام شاه‌محمدلو ، ایرج طهماسب و مریم سعادت در تهران و مریم سعادت، بنفشه بدیعی و بهرام شاه‌محمدلو در دیگر استان‌ها پس از مشاهده و ارزیابی نمایش‌های متقاضی این بخش، نمایش‌های زیر را برای حضور در جشنواره معرفی کردند:

بخش بزرگسال

1-  نمایش "آی ایشیق" به نویسندگی مهدی خلیل‌زاده و کارگردانی محمدتقی اسماعیلی از اردبیل

2-  نمایش "اسب آبنوس" به نویسندگی مریم منصوری و کارگردانی مریم ضیایی از تهران

3-  نمایش "امروز چه سالیه" به نویسندگی فرشته ابراهیمی و کارگردانی مریم نوقابی از مشهد

4-  نمایش "جیق جیقه با قاف" به نویسندگی و کارگردانی کاوه مهدوی از تهران

5-  نمایش "سپاسنامه هانیه و چند روایت متقاطع" به نویسندگی و کارگردانی مرتضی اسدی مرام از کرمانشاه

6-   نمایش "سیمین و فرزان" به نویسندگی و کارگردانی فهیمه عابدینی از تهران

7-  نمایش "شفیره" به نویسندگی  و کارگردانی مهدی شاه‌پیری از تهران

8-  نمایش "شنل(بعد از صبحانه)" به نویسندگی نیکلای گوگول و کارگردانی محمد صاحبی از تهران

9-  نمایش "کمانچه آب و دیگران" به نویسندگی و کارگردانی علیرضا ناصحی از تهران

10-نمایش "مکبث" به نویسندگی ویلیام شکسپیر و کارگردانی مجید بشکال از بندر عباس

11- نمایش "منو نمی‌بره" به نویسندگی و کارگردانی زهرا صبری از تهران

12- نمایش "هویت" به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم شاکری از تهران

13- نمایش "پهلوان کچل 18 عیاری" به نویسندگی سجاد طهماسبی و کارگردانی علی محمدی از تهران

بخش کودک، نوجوان و خانواده

1-  نمایش "آرزوهای بافتنی" به نویسندگی فرهاد اسماعیلی و کارگردانی کبری مالمیر از تهران

2-  نمایش "افسانه خرت و پرت‌پرانی" به نویسندگی سجاد طهماسبی و کارگردانی محبوبه اعرابی از تهران

3-  نمایش "پسر جنگل" به نویسندگی و کارگردانی رامین کهن از تهران

4-  نمایش "چمدان عجیب" به نویسندگی سولماز رحیم‌زاده و کارگردانی حمید ذوالفقاری از تهران

5-  نمایش "درخشنگ" به نویسندگی و کارگردانی علیرضا آقایی از ایلام

6-   نمایش "صندوقچه راز گنجور" به نویسندگی ثمین زهدانی و کارگردانی مرضیه نادری و هانی حسینی از تهران

7-  نمایش "غول بابا" به نویسندگی  مهدی سیم‌ریز و کارگردانی محبوبه پاداش از مشهد

8-  نمایش "هدیه اسرارآمیز" به نویسندگی آتسا شاملو و کارگردانی میثم یوسفی از تهران

بخش میهمان

1-  نمایش "ترنج" به نویسندگی افسانه زمانی و نسرین خنجری و کارگردانی افسانه زمانی از تهران

نمایش "چارلی و کارخانه شکلات سازی" به نویسندگی هادی حسنعلی و کارگردانی فریبا دلیری از تهران

3-  نمایش "دختری که پدرش را باد برد" به نویسندگی و کارگردانی هما جدیکار از تهران

4-  نمایش "قصه بخت" به نویسندگی داوود فتحعلی‌بیگی و کارگردانی احسان صانعی از شهرضا

همچنین نمایش‌های زیر مشروط به ارزیابی مجدد برای حضور در بخش جنبی معرفی شدند.

1-  نمایش "اسرار کتاب قرمز" به نویسندگی و کارگردانی عادل بزدوده  از تهران

2-  نمایش "دزد لالایی‌ها" به نویسندگی بهرام جلالی‌پور و کارگردانی آرش شریف‌زاده از تهران.

مریم سعادت داور مرحله ارزیابی نهایی جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک، می‌گوید: امسال نمایش‌ها حیرت‌انگیز و خیلی خوب بودند. اگر این رویداد رقابتی بود کارهای عروسکی شهرستان‌ها می‌توانستند در کنار تئاترهای تهران به رقابت بپردازند.

سعادت نمایش عروسکی را یک شیوه بیان تئاتری دانست و افزود: در گذشته تماشاگران، تئاتر عروسکی را در قالب نمایش کودک می‌شناختند چون سالیان سال برای مخاطب کودک و نوجوان به صحنه می‌رفت و تئاترهای عروسکی بزرگ‌سال خیلی کم بود. در صورتی که در همه جای دنیا نمایش‌ها با مضامین سنگین و فلسفی به ویژه در اروپای شرقی توسط تئاتر عروسکی اجرا می‌شدند.

کارگردان «کنسرت حشرات» با این توضیح که چند سالی است تعداد دانشجویان رشته تئاتر عروسکی بیشتر شده و مدام کار می‌کنند، ادامه داد: اجراهای مستمر در طول سال موجب شده تئاتر عروسکی کم کم جایگاه و طرفدارانش را پیدا کند. البته به نظرم از زمانی که مرضیه برومند دبیری جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک را به عهده گرفته است این رویداد شکل و شمایل بهتری پیدا کرده. او همیشه پی‌گیر است تئاترهایی  که شاخصند و قابلیت اجرای عمومی دارند در طول سال میزبان مخاطبان باشند.

بازیگر «متولد 65» با تاکید بر این که جشنواره تئاتر عروسکی به لحاظ کیفی از دوره نخست تاکنون تغییرات بسیار زیادی را پشت سر گذاشته، تصریح کرد: سه دوره پی‌درپی است که به عنوان داور در این رویداد حضور دارم و شاهد بودم نمایش‌ها هر ساله رشد و پیشرفت داشتند. اما کارها امسال حیرت‌انگیز و خیلی خوب بودند. پس از مدت‌ها بازبینی نهایی و انتخاب زنده داشتیم و در شهرهای متقاضی حاضر شدیم. اگر این رویداد رقابتی بود تئاتر عروسکی شهرستان‌ها می‌توانستند کاملا در کنار کارهای تهران  به رقابت بپردازند. به آینده تئاتر عروسکی صدرصد امیدوارم و با تماشای تعدادی نمایش خوب در پوست خودم نمی‌گنجیدم

سعادت درباره کمبود امکانات گروه‌های تئاتر عروسکی در شهرها، اظهارداشت: از همه شهرها جمع‌بندی ندارم اما درباره شهرهایی که برای بازبینی حضور داشتم می‌گویم امکانات کافی نیست. تعداد گروه‌هایی که در حوزه تئاتر عروسکی نیز فعالند کم است. هر چه می‌بینیم از تلاش، بودجه و توان گروه بدست آمده و کار را جلو برده. میکروتئاتری را تماشا کردم که تصاویر دوربین با حرکت عروسک خیلی هماهنگ نبود. وقتی از کارگردان علت را پرسیدم. گفت: تا حالا این کار را محاسبه‌ای در ذهن و فرضی انجام می‌دادیم و برای بازبینی دوربین اجاره کرده‌ایم. از این موضوع که هنرمندان چنین پی‌گیر و تلاش‌گر هستند و محاسبه‌ای را تا این اندازه دقیق انجام دادند افتخار کردم و از کمبود و ضعف امکانات بسیار ناراحت شدم.

بازیگر «دردسرهای عظیم» درباره اختصاص سالن به تئاتر عروسکی، گفت: شیوه‌های مختلف نمایش عروسکی نیازمند سالن‌ مختص خود هستند. در بعضی کارها مجموعه چند شیوه را می‌بینیم. به نظرم بلک باکس بهترین سالن برای نمایش عروسکی محسوب می‌شود.

وی اظهارامیدواری کرد دبیر جشنواره خسته نشود و هم‌چنان برای دوره‌های بعدی به کار خود ادامه دهد و اضافه کرد: بار این مسوولیت زیاد است و مرضیه برومند به خوبی از عهده آن برآمده و همه چیز سر جای خود جلو می‌رود. حضور او اتفاقات خوبی را در تئاتر عروسکی رقم زده است.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار خواهدشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =