زبان داستان باید صمیمی و از نگاه مردم زمانش باشد

جعفر توزنده‌جانی نویسنده نیشابوری مطرح حوزه ادبیات کودک و نوجوان کشور در جمع اعضاء انجمن ادبی مهتاب مراکز کانون ‌نیشابور حضور یافت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، توزنده‌جانی در جمع انجمن ادبی مهتاب نیشابور که ۴ بهمن ماه ۱۳۹۷ در مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون نیشابور برگزار شده بود، در تعریف داستان کوتاه گفت: در داستان کوتاه، ما در یک نشست با ماجرایی مواجه هستیم که شخصیت‌پردازی دارد و از توصیف و روایت نیز در آن استفاده می‌شود و حتی به قدر نیاز گفت‌وگو هم داریم؛ اما داستانک گونه‌ای ادبی است که بسیار ساده و مختصر نوشته می‌شود و در اکثر مواقع توصیف ندارد و گاه در حد چند کلمه خلاصه می‌شود.

او در ادامه افزود: البته برخی معتقدند داستانک ارزش ادبی چندانی ندارد و از آن به نوشته‌های فست‌فودی تعبیر می‌کنند، در حالی که می‌توان در خلال همین داستان‌های چند کلمه‌ای هم حرفی برای گفتن داشت.

نویسنده کتاب «کرمی که هیولا شد» به اهمیت تبدیل ایده به طرح اشاره و خاطرنشان کرد: ایده برای نوشتن داستان بسیار است و شما به راحتی می‌توانید از محیط اطراف خود این ایده‌ها را پیدا کنید.

توزنده جانی یادآورشد: مهم تبدیل ایده به طرح است که در واقع نقشه و راه داستان را مشخص می‌کند واینکه از کجا شروع کنیم و به کجا برسیم. در واقع شما باید ایده را بیابید، به آن فکر کرده و آن را حسی و درونی کنید تا به طرح که به چراهای داستان پاسخ می‌دهد؛ برسید.

نویسنده نیشابوری مطرح حوزه ادبیات کودک و نوجوان کشور به اعضاء انجمن ادبی مهتاب نیشابور توصیه کرد یک خط سیر را در داستان‌شان دنبال کنند و در این باره گفت: در حقیقت داستان در ابتدا که به ذهن نویسنده می‌رسد، چند معنایی نیست و بعد از مطالعه توسط مخاطب است که چند و یا چندین معنا از آن اتخاذ می‌شود و فضاهای جدیدی را به وجود می‌آورد. بهتر است از توصیفات استفاده کنیم و به بازنمایی محیط و اشیا بپردازیم، اما نباید داستان ما سراسر آرایه‌های ادبی داشته باشد. به عقیده من زبان داستان باید صمیمی و دلنشین بوده و به زندگی و نگاه آدم‌های امروز نزدیک‌تر باشد.

توزنده‌جانی از حضور در جمع نوجوانان نیشابوری اعلام خرسندی کرد و گفت: در واقع هنر نویسنده این است که ذهنیات را به عینیات تبدیل کند و این جلسه برای من فرصت مغتنمی بود که به بخشی از استعدادهای بچه‌های همشهری خودم پی ببرم و جای خوشحالی بسیاری دارد که بچه‌ها توانایی بسیار زیادی در زمینه نوشتن دارند، به گونه ای که برخی از نوشته‌های شما مرا شگفت‌زده کرد. شما سرشار از توانایی و ایده‌های جدید و تازه هستید و بهترین راه برای رسیدن به مطلوب این است که بنویسید و بنویسید و هیچ‌گاه خسته نشوید.

زهره اکبرآبادی مسئول انجمن ادبی مهتاب نیشابور نیز بیان کرد: کتاب‌های این نویسنده توانمند چون «کرمی که هیولا شد»، «چرا دریا عصبانی شد؟» و «مهمانی دیوها» در کتابخانه کانون موجود و مورد استقبال اعضا قرار گرفته است.

در ادامه این نشست اعضای انجمن داستان کوتاهی با موضوع «گلدان خالی کنار پنجره و عروسک کنار پنجره» نوشتند و در یک زمان کوتاه به نقد و بررسی آثار پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =