کد خبر: 289848
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
بازدید 279
آغاز فعالیت کارگروه علمی نخستین باشگاه نقد ادبی نوجوانان

اولین جلسه از کارگروه علمی باشگاه نقد ادبی نوجوانان کانون استان تهران با حضور چهره های نقد ادبی و نام آوران ادبیات نوجوان، صبح روز پنجم مرداد ماه ۱۳۹۸برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، این کارگروه علمی با حضور «کامیار عابدی ،محمدرضا یوسفی و معصومه انصاریان» چهره های نقد ادبی و نام آوران ادبیات نوجوان، صبح روز یک شنبه پنجم مرداد ماه، فعالیت خود را آغاز کرد.

بر اساس این گزارش، در این نشست هم اندیشی که در جهت بهره مندی از نظرات استادان نقد ادبی در کنار کارشناسان واحد ادبی در کارگروه علمی باشگاه برگزار شد، ضرورت های تشکیل باشگاه نقد ادبی در مسیر فعالیت های فرایند محور آفرینشهای ادبی مورد بررسی قرار گرفت.

مهرنوش قربانعلی، کارشناس مسئول ادبی کانون استان، باشگاه نقد ادبی نوجوانان را حلقه‌ی پیوسته و افزوده‌شده‌ی فرایند ادبی دانست و افزود؛ این باشگاه باهدف پرورش تفکر ساختارمند و انتقادی، آشنایی با شیوه‌های علمی نقد ادبی، آشنایی با کتاب‌ها و صاحب‌نظران حوزه نقد ادبی و ترغیب اعضای نوجوان به  مطالعه کتاب‌های کلاسیک و معاصر تشکیل خواهد شد.

در این راستا کامیار عابدی، چهره مطرح نقد معاصر، بر ضرورت پرداخت و استمرار فعالیت‌هایی در عرصه نقد ادبی نوجوان تأکید کرد و ضمن طرح این مسئله که در کنار تربیت پژوهشگر ادبی نیاز به پرورش منتقد ادبی نیز احساس می‌شود یادآور شد؛ نقد ادبی می‌بایست برای نوجوانان گسترش پیدا کند، منابع زیادی هم در این زمینه وجود دارد اما باید برای استفاده‌ی نوجوانان انتخاب و مناسب‌سازی شود.

محمدرضا یوسفی، داستان‌نویس و نظریه‌پرداز ادبیات نوجوانان در این نشست درباره بهره‌مندی از امکان‌های نقد ادبی، مکاتب  و ژانرهای ادبی در کنار هم، نکاتی را بیان کرد و  به بیان موارد و مؤلفه‌هایی درباره‌ی روند انتخاب آثار برای نقد و انتخاب کتاب پرداخت.

در بخش دیگری از این نشست هم‌اندیشی، معصومه انصاریان، مترجم و نویسنده، نکاتی درباره‌ی گزیده کاری و حضور تعریف‌شده‌ی اعضا در باشگاه نقد ادبی مطرح کرد.

همچنین نگین صدری‌زاده و مریم عباسی کارشناسان واحد آفرینش‌های ادبی استان در پایان، به معرفی و شرح نشریه نقد ادبی کانون استان با عنوان «بعد هشتم» که نخستین شماره آن در واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان تهران تدوین‌شده‌ است پرداختند.

گفتنی است باشگاه نقد ادبی نوجوانان کانون استان تهران روز چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ با حضور جمعی مسئولان در سالن کنفرانس یک آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب افتتاح خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =