کد خبر: 290555
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
جشن قصه گویی در مراکز کانون استان کردستان برگزار شد

جشن های ویژه قصه‌گویی در استقبال از بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرهای مختلف استان کردستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، جشن قصه گویی طی 2 روز با حضور اعضای کودک و نوجوان دختر و پسر  در مرکز شماره 2 سقز برگزار گردید.

جشن قصه گویی با هدف پاس داشتن کهن ترین شکل ادبیات و آئینی سنتی که از قدیم به ما هدیه شده، ترویج سنت قصه گویی و نقش آن در انتقال فرهنگ و آداب و رسوم، ارتقای دانش و مهارت های فردی، ایجاد ابزار ارتباطی و جذب بیشتر مخاطبان و همچنین بهترین گزینه جهت بالا بردن سرانه ی مطالعه و برقراری ارتباط با نسل جدید برگزار گردید.

قصه گویی اعضای نوجوان و مربیان، قصه خوانی اعضای کودک اجرای نمایش خلاق " هیس ما یک نقشه داریم" و همچنین اجرای موسیقی توسط اعضا کودک دختر از جمله برنامه های این روز جشن بود که با حضور اعضای دختر و پسرمرکز و تعدادی از والدین اعضا و مربیان در مرکز شماره 2 سقز برگزار گردید.

مرکز فرهنگی هنری قروه با حضور  قصه گوهای کانونی ، والدین و اعضای نوجوان جشن قصه گویی را برگزار کرد که در این برنامه قصه هایی با عنوان میگو، قوی سفید جادویی ، شاه میداس و انگشتان جادویی ، قیچی که دنبال کار می گشت ، غول و دختر ، قصه چی چی ، شلغم پر برکت .توسط مربیان ، والدین و اعضای نوجوان برگزار شد در این برنامه گروه شعر خوانی یاس اعضای کودک شعر خدا رنگ گلابی را همخوانی نمودند بازی دست به دست با توپ به همراه موسیقی با گروه کودک انجام وکلیپ هایی از فعالیتهای کانون و قصه گویی برای مدعوین اجرا شد.

مرکز فرهنگی هنری کامیاران نیز با حضور مسئولین ادارات ،اولیاء و اعضا کودک دختر و پسر برگزار گردید که در این روز قصه گویی کوثر اسدی،پگاه فرج الهی،نامدار اسدی،نمایش خلاق اعضا کودک دختر، گروه موسیقی،خواندن سرود مشترک و بازدید از نمایشگاه آثار هنری و ادبی و فرهنگی از جمله برنامه های این جشنواره بود.

جشن قصه‌گویی در استقبال از بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مرکز فرهنگی هنری بیجار توسط مربیان برای کودکان دیار گروس برگزار گردید  که در این روز اعضای کودک گروههای سنی الف ، ب ،ج در مرکز بیجار حضور یافته و در این جشن شرکت کرده و به قصه ی مربیان خود گوش دادند در این روز سید یاسر هاشم زاده مربی مسئول مرکز و حمیده بشارتی مربی ادبی با بیان قصه های خود اعضا را به سرزمین های دور خیالی برده و ذهن و تخیل آنها را با دنیای قصه پیوند زدند .

جشن قصه گویی در مرکز شماره 2 بانه با حضوراعضا و والدین با هدف کمک به پرورش قدرت بیان و عواطف و افکار کودکان ،تقویت و پرورش نیروی تخیل در کودکان ،تحریک قوه ابتکار و ابداع در کودکان در قالب قصه گویی با ابزار و بدون ابزاربرگزارشد .

از دیگر برنامه های اجرا شده در جشن قصه گویی تقدیر و تشکر از والدین جهت شرکت در جشن قصه گویی همچنین آشنا کردن والدین جهت چگونگی راه های وارد کردن قصه در زندگی خانوادگی از طریق بازی و معرفی فعالیتهای کانون جهت آشنایی بیشتر والدین بود.

همزمان با فرا رسیدن بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی جشن قصه گویی در مرکز شماره دو مریوان با حضور هفتاد نفر از اعضای کودک و نوجوان علاقمند به قصه گویی و قصه گویان آزاد و والدین قصه گو برگزار گردید.

در این برنامه مسئول مرکز شماره دو مریوان ضمن خیر مقدم به والدین، قصه گویان آزاد و اعضای شرکت کننده در این جشن و با بیان اینکه قصه گویی سنتی است که از قدیم الایام در میان خانواده ها وجود داشته و همواره والدین بنا بر موقعیت های مختلف به بیان قصه های آموزنده برای کودکان پرداخته اند، به تشریح اهداف و برنامه های این محفل پرداخت و از اعضای کودک و نوجوان خواست با مطالعه ی بیشتر کتاب ها در کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نسبت به این رسم کهن اهتمام جدی تری داشته باشند.

در ادامه قصه گویان حاضر در این محفل با قصه های زیبایی که به همراه داشتند، روزی پر از قصه و داستان را در مرکز فرهنگی هنری شماره دو مریوان رقم زدند.

 مرکز شماره سه بهاران با حضورمربیان، اعضا، والدین اعضا و خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)با قصه های عامیانه دینی و مذهبی و قصه های پند آموز جش قصه را برگزار نمودند در پایان قصه گویی از قصه گویان مهمان مرکز تقدیر بعمل آمد.

همزمان با جشن های قصه گویی سراسر کشور، جشن قصه گویی در محل سالن اجتماعات مرکز فرهنگی هنری مریوان یک برگزار گردید . 

شایسته احمدی مسئول مرکز فرهنگی هنری مریوان یک ضمن اعلام این خبر افزود: این جشن در راستای فراخوان جشنواره بین المللی کانون وبا شرکت بیش از20 قصه گوی دخترنوجوان عضو مرکز مریوان یک و مشارکت بیش از 100 نفر از اعضای این مرکز برگزار و اجرا گردیده است .

وی هدف از برگزاری جشن قصه گویی را ترویج و اشاعه ی فرهنگ قصه گویی به عنوان یکی از اصیل ترین فرهنگ های ایرانی نام برد که ریشه در پیشینه فرهنگی و ادبی هر قوم ایرانی دارد و اقوام کرد نیز از این امر مستثنی نبوده و دارای ادبیات شفاهی و غنی بوده اند که یکی از ابزارهای حفظ آن را در طول ادوار تاریخی قصه گویی ذکر کرد. 

احمدی در ادامه  افزود جشنواره قصه گویی کانون مریوان در سه بخش قصه های خلاق ،کلاسیک و قصه های 90 ثانیه ای برگزار گردیدو اعضای قصه گو در این جشنواره به بیان و اجرای قصه های انتخابی خود پرداختند .

این گزارش حاکی از آن است که قصه های منتخب بعد از فیلم برداری و آماده سازی در سایت جشنواره بین المللی قصه گویی شرکت داده می شوند.

احمدی همچینین خاطر نشان کرد: از جذابیت های قصه گویی کودکان و نوجوانان در این جشنواره بیان قصه های زندگی و ماجراهای جالب و شنیدنی زندگی آنان است که در قالب داستان های کوتاه توسط کودکان و نوجوانان قصه گو ساخته و پرداخته شده بود و با زبانی خودمانی تر در قصه هایی که ارایه دادند جان دوباره با آنها بخشیدند .

همچنین مربیان قصه گو در این جشنواره که در دو بخش قصه های ملی و بین الملل مشارکت دارند به اجرای قصه های خود پرداختند . 

اعضا مجتمع فرهنگی هنری سنندج در کارگاه قصه گویی با معیارهای انتخاب  قصه و قصه گویی و فنون آن آشنا شده و در این جشن قصه های خود را در جمع صمیمی خود تعریف کرده تا ضمن تعریف قصه های خود، خود را برای آینده ای که به دست آنها ساختنی است مهیا کنند .

همزمان با برپایی جشن های قصه گویی در کانون های پرورش فکری سراسر کشور ، جشن قصه گویی مرکز شماره یک سقز نیز با حضور اعضای کودک و نوجوان مرکز، مادران اعضا و مربیان و اعضای قصه گو در مرکز شماره یک سقز برگزار گردید.

  پروین خالدی مربی مسئول مرکز شماره یک سقز  در ابتدای این جشن با بیان این نکته که هدف از اجرای این برنامه توسعه و ترویج فرهنگ قصه گویی و ایجاد زمینه ی لازم جهت تبادل تجربیات بین مربیان و والدین و آشنایی هر چه بیشتر اعضا و والدین با مقوله قصه گویی و نقش آن در تمرین زندگی و انتقال فرهنگ و آداب و رسوم اصیل  ایرانی - اسلامی می باشد حاضرین را به شنیدن قصه های مربیان و اعضای کودک و نوجوان و مادران اعضا دعوت نمود .

 از برنامه های اجرایی این جشن میتوان به تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط یکی از اعضا ، پخش سرود ملی و سرود کانون ، خوشامدگویی توسط مسئول مرکز، قصه گویی مسئول مرکز و مربیان ادبی و سیار روستایی برای حضار، قصه گویی سه نفر از اعضای نوجوان، اجرای دکلمه مادربزرگ قصه گو توسط دو نفر از اعضای نوجوان، دف نوازی و مولودی خوانی داستان زندگی حضرت محمد (ص) توسط اعضای دختر همراه با دف نوازی مربی ادبی و مربی سیار روستایی، قصه گویی 6 نفر از اعضای کودک و قصه گویی دو نفر از مادران اعضا اشاره نمود .

 لازم به ذکر است که قصه های منتخب مربیان و اعضا بعد از فیلم برداری و آماده سازی جهت شرکت در بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی  در سایت این جشنواره بارگذاری و قرار داده می شوند.

دیرو مرکز سریش آباد شاهد حضور گرم و صمیمی اعضا، والدین مربیان مهد ها و پیش دبستانی ها و مادربزرگ پدربزرگ های سریش آباد بود. جشن قصه گویی کانون سریش آباد با حضور بیش از صد نفر از اهالی سریش اباد برگزار شد که 10 قصه گو به قصه گویی داستان های خود پرداختند.همچنین ویژه برنامه معرفی کتاب دوست داشتنی من و اجرای نمایش توسط اعضای نوجوان مرکز نیز در کنار برنامه اصلی برگزار شد.

 صبح تابستانی روز یکشنبه مرکز شماره 2سنندج با قصه هایی شیرین آغاز گردید که در این روز مرکزشاهد حضور گرم و صمیمی اعضا،مربیان و مادربزرگ وپدربزرگ ها در مرکزشماره 2 سنندج بود.

در این جشن که با حضور بیش از پنجاه نفر از اعضای دختر وپسر، والدین ومادر بزرگ وپدر بزرگها  برگزار شد7 قصه گو به قصه گویی پرداختندکه در میان این قصه ها دو قصه از شاهنامه وچند قصه دیگر از ادبیات کهن ومنابع کتابهای کانون قصه گویی شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =