برگزاری دوره‌های آموزش ویژه‌ مربیان کانون پرورش فکری خراسان رضوی

دوره‌های آموزش، نمایش عروسکی، نمایش خلاق و دوره درک و مهارت موسیقی برای مربیان فرهنگی استان برگزار شد.

   به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌ رضوی، در ۲۰ مهر ۱۳۹۸ سه دوره آموزش از دوره‌های مصوب استان، دوره نمایش عروسکی با تدریس محبوبه پاداش، دوره نمایش خلاق با تدریس جواد رحیم زاده و دوره درک و مهارت موسیقی توسط جلیل شریعتمداری برای مربیان فرهنگی استان برگزار شد. قرار است این سه دوره در طول سه ماه آینده به صورت فرآیندی در استان اجرا شود و اساتید در طول اجرای دوره‌ها با بازدید از مراکز فرهنگی و هنری بازخورد را از نزدیک ببینند و به رفع ایرادات و نواقص کار مربیان بپردازند.

   در جلسه اول نمایش عروسکی، محبوبه پاداش، مدرس، مجری و کارگردان نمایش عروسکی در استان، به بیان چند اصل مهم در نمایش عروسکی پرداخت و عنوان کرد انتخاب متن مهمترین اصل برای اجرای نمایش عروسکی است و متن باید قابلیت اجرا و کار با عروسک را داشته باشد. قدم بعدی شیوه طراحی نمایش‌ عروسکی عنوان شد و همچنین انتخاب دکور و موسیقی جز اصول اصلی نمایش عروسکی مطرح شد و سپس چند متن نمایش عروسکی توسط مربیان مراکز خوانده شد که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

   در اولین جلسه دوره آموزشی نمایش‌خلاق، توسط جواد رحیم­ زاده، مدرس، کارگردان تئاتر و نمایش خلاق در استان به تعریف نمایش خلاق پرداخت. وی نمایش خلاق را فعالیت‌های فرآیند محور مبتنی بر مشارکت جمعی و خلاقیت با هدایت مربیان عنوان کرد و گفت: نمایش‌خلاق ناشی از فعالیت‌های حرکتی، بدنی، حسی و تخیلی برای اجرای نمایش و انتقال آن به تماشاگر است. همچنین گفت شخصیت پردازی درست در نمایش خلاق از حرکت بدن، پانتومیم و گفتار بداهه ناشی می‌شود. و سپس به تمرین چند حرکت نمایش‌خلاق و همچنین تاثیر احساس، صورت و صدا برروی ادای کلمات پرداخت.

   جلیل شریعتمداری، مدرس، آهنگساز و رهبر گروه‌کر در استان نیز در اولین جلسه دوره آموزشی موسیقی، کلاس را با یک سوال شروع کرد (وقتی بچه‌ها وارد کلاس موسیقی می‌شوند در وحله اول چکار می‌کنید؟) و با این سوال مربیان را به چالش کشید. که مربیان پاسخ‌هایی نظیر ۱. دراختیار گذاشتن آلات موسیقی  ۲. شعرخوانی در کلاس ۳. پخش موسیقی و ... دادند شریعتمداری در ادامه گفت: پاسخ درست این است که تمامی آلات موسیقی در کلاس حاضر باشد و بچه‌ها ضمن بازی با موسیقی آشنا شوند. وی ادامه داد طبق تجربه من در سالیان متمادی آموزش موسیقی به کودکان، آموزش سلفژ در حین یادگیری بهتر از آموزش در ابتدا و به صورت کاملا تئوری می‌باشد. جلیل شریعتمداری چندین تجربه از کار موسیقی با کودکان را ارائه داد و در پایان اظهار داشت که خانواده‌ها باید کاملا توجیه شوند که موسیقی کار مستمر می‌طلبد و با شرکت در یک دوره یا کارگاه اتفاق خاص و شگرفی در آموزش موسیقی نخواهد افتاد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =