بیانیه هیات داوران مرحله استانی بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی گلستان

هیات داوران مرحله استانی بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی گلستان متشکل از علی‌مراد خرمی، نصرت الله صادقلو و حسن رستمانی، با صدور بیانیه‌ای به کار این مرحله از جشنواره قصه‌گویی پایان داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان، متن بیانه هیات داوران به شرح ذیل می باشد: 

قصه تاریخچه ای به درازای زندگی بشر دارد  نخستین حضور قصه با خطوط تصویری شکل یافت که در غارها و سنگ نوشته‌ها نگاشته شد..

 قصه روایتی تخیلی با پیرنگی ساده است قصه عرصه مهارت‌هایی است که کودک و نوجوان را برای زندگی می سازد آموزش زندگی محور است و تبلور زیباترین رفتارهای بشری است.

 قصه‌گو کسی است که با هنر کلامی و غیرکلامی خود بهترین جلوه‌های زندگی را به کودک و نوجوان می‌نمایاند کودک با قصه زندگی می کند و قصه گو در این زندگی با کودک همراه می‌شود لذا قصه‌گو در عین بزرگی کودک می‌شود.

هیئت داوران مرحلۀ استانی بیست و دومین جشنوارۀ بین‌المللی قصه‌گویی در استان گلستان ضمن سپاس از مدیرکل کانون پرورش فکری استان گلستان و همکاران پرتلاششان، لازم می‌داند از کلیۀ شرکت کنندگان در این جشنواره قدردانی نموده مواردی چند را به عنوان نمونه یادآور شود.

۱-محور هنر قصه‌گویی، روایتگریست بنابراین خط روایت و حضور راوی در طول اجرا نباید خدشه‌دار شود. حضور نمایش و تئاتر و عروسک‌گردانی و ...در قصه ابزارمحور است نه هدف‌محور لذا نباید به روایت‌گری صدمه بزند.

۲-لازم است قصه‌گو از تمام ظرفیت‌ها، شرایط و امکانات محیطی برای قصه خود بهره ببرد.

۳-تناسب بین اجزا و محتوای قصه و ابزارهایی که استفاده می‌کنیم مانند صدا، موسیقی، تصویر و غیره از اهمیت بالایی برخوردار است.

۴-قصه‌گویی باید به گونه‌ای باشد که  تقویت و پرورش ذهنیت و خلاقیت مخاطب را درپی داشته باشد. استفاده از اکسسوار صحنه و صحنه آرایی به سبک نمایش ذهنیت و خلاقیت کودکان را محدود به حوزۀ نگاه نموده، از پرورش تخیل مخاطبان جلوگیری می‌کند. بدیهی است که فضاسازی و آفرینش ملزومات مورد نیاز قصه به‌وسیلۀ نمادها و اشاره‌ها می‌تواند در باروری تخیل کودکان موفق‌تر عمل نماید.

۵-برای این که قصه‌گویان عزیز وارد حوزۀ نمایش نشوند، باید مرز قصه‌گویی و بازیگری را بدانند و همیشه در هیئت قصه‌گو باقی بمانند، شخصیتِ کاراکتر را روایت کنند نه آن‌که آن‌ را بازی نمایند.

۶-صدا به عنوان مهم‌ترین ابزار قصه‌گویی، همواره باید مورد توجه خاص باشد. به قصه‌گویان گرامی توصیه می‌شود، تمرین‌های پرورش و کنترل صدا را  به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های یک اجرای موفق جدی بگیرند.

هیئت داوران مرحلۀ استانی بیست و دومین جشنوارۀ بین‌المللی قصه‌گویی در استان گلستان

حسن رستمانی

نصرالله صادقلو

علی‌مراد خرمی

هیئت داوران مرحله استانی بیست و دومین جشنواره قصه گویی گلستان
هیئت داوران مرحله استانی بیست و دومین جشنواره بین المللی استان گلستان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =