بخش رقابتی مربیان و شرکت‌کنندگان آزاد مجزا باشد

نرگس شمس‌آبادی که از شهرستان آران و بیدگل -استان اصفهان- در جشنواره قصه‌گویی امسال شرکت و قصه «افسانه هفت برادر» را روایت کرده‌است ضمن ابراز خرسندی از حضور در این دوره از جشنواره پیشنهاداتی را برای بهبود وضعیت کیفی جشنواره مطرح می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، این قصه‌گو معتقد است که برای بالا بردن کیفیت رقابت‌ها باید شرکت‌کنندگان آزاد و مربیان در بخش‌های جداگانه‌ای رقابت کنند.

به گفته شمس‌آبادی در نظر گرفتن سهمیه یکسان پنج نفره برای همه استان‌ها -آن هم به صورت ترکیبی از مربیان و نفرات آزاد- به نوعی انگیزه‌ها را کاهش می‌دهد؛ چراکه ممکن است در یک استان ۳۰۰ قصه‌گو رقابت کنند و در استان دیگری ۱۰۰ قصه‌گو، با شرایط سهمیه مساوی عملاً کسانی که در استان‌های بزرگ‌تر رقابت می‌کنند شانس کمتری برای حضور در بخش‌های منطقه‌ای و کشوری دارند.

وی همچنین در معرفی خود و سابقه فعالیت‌اش در حوزه قصه‌گویی اظهارداشت: حدود ۶ سال است که وارد وادی قصه‌گویی شده‌ام. شخصاً اعتقاد دارم که همه زندگی ما قصه است و قصه می‌تواند روی سبک زندگی ما و فرزندانمان تأثیرات بزرگی بگذارد.

شمس‌آبادی با تأکید براین‌که شنیدن قصه خوب می‌تواند مسیر زندگی انسان‌ها را تغییر دهد، گفت: شخصاً از کودکی به قصه و کتاب‌خوانی علاقه داشتم و پدربزرگم برای من قصه‌های زیادی می‌گفت. حتی کتاب‌های کتاب‌خانه پدربزرگم را برمی‌داشتم و نگاه می‌کردم و او خلاصه کتاب‌ها را برای من تعریف می‌کرد. همین‌ها کم کم باعث شد تا علاقه به قصه و قصه‌گویی در من ریشه بدواند.

وی در پاسخ به این‌که معروف‌ترین شخصیت‌هایی که در شهرستان آران و بیدگل در حوزه قصه فعالیت می‌کنند، چه کسانی هستند، گفت: شخصی معروف به حسن عظیمه در منطقه سکونت ما زندگی می‌کرده که به بهلول آران و بیدگل معروف بوده و جمله‌های زیبایی را بیان می‌کرده است.

جالب این‌جاست که به رغم پریشانی خاطر، به دلیل بیان جملات نغز و زیبا در چشم همه عزیز و محترم بوده‌است.

به گفته شمس‌آبادی از دیگر شخصیت‌های مرتبط با قصه و قصه‌گویی در اران و بیدگل پژوهش‌گری به نام جعفر سحابی است که به عنوان یک فرهنگی بازنشسته در زمینه قصه‌های بومی فعالیت قابل‌توجهی داشته است.

این قصه‌گوی اصفهانی در پایان سخنان خود ضمن ابراز خرسندی از حضور در شیراز و جشنواره قصه‌گویی ابراز داشت: قصه در شیراز ریشه‌دار است و حتی شاعران آن مثل حافظ و سعدی با شعرهایشان روایت‌گر قصه‌های متعددی بوده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =