بعد از برگزاری جشنواره نباید شرکت‌کنندگان را رها کنند

بهاره ملک‌پور یکی از قصه‌گویان جشنواره قصه‌گویی منطقه سه کشور در شیراز است که قصه «درخشان‌ترین خنده دنیا» را برای مخاطبان خود روایت کرد. او از شهر هفشجان استان چهارمحال و بختیاری در این دوره از رقابت‌ها شرکت کرد و در حال حاضر دانشجوی دکترای روان‌شناسی تربیتی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون گرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، او با اشاره به اینکه در روایت «درخشان‌ترین خنده دنیا» تلاش کرده مهارت‌های زندگی و مهارت برقراری ارتباط مؤثر را برای کودکان و مخاطبان خود به صورت غیرمستقیم بیان کند، اظهارداشت: در تمام قصه‌هایی را که برای روایت در مقابل مخاطبان یا حضور در جشنواره‌ها انتخاب می‌کنم تمام تلاشم براین است که به نیازهای مخاطب توجه کنم.

نماینده استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به این‌که مخاطبان امروز یک مقدار با قصه فاصله گرفته‌اند و در عین حال مهارت‌های زندگی را نیز به خوبی نیاموخته‌اند، ابرازداشت: بخشی از این ناکارآمدی به سیستم و نظام آموزشی ما برمی‌گردد و این موضوع وظیفه کانون در بخش تعلیم و تربیت غیرمستقیم را سنگین می‌کند.

ملک‌پور با تأکید براین‌که کانون باید در این زمینه‌ها ورود کند، تصریح کرد: مربیان کانون پرورش فکری وظیفه دارند کودکان را به گونه‌ای هدایت و تربیت کنند که در آینده به یک جامعه ایده‌آل و آرمانی تبدیل شویم.

وی همچنین با بیان این‌که کانون برای برگزاری جشنواره‌ها و رونق قصه‌گویی قدم‌های قابل‌توجهی را برداشته؛ اما باید در زمینه ارتقاء مربیان و کسب تجربه‌های بیشتر آنها گام‌های جدی‌تری برداشته شود، گفت: بعد از برگزاری جشنواره شرکت‌کنندگان را نباید رها کنند؛ بلکه باید ارتباط آنها با یکدیگر حفظ شود و کارهایشان مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد. علاوه براین نقاط قوت وضعف‌شان باید به آنها اعلام شود تا در سال‌های آینده، شاهد حضور قصه‌گویانی توانمندتر باشیم.

نماینده چهارمحال و بختیاری در پاسخ به این‌که در فرهنگ شفاهی و روایی این استان بیشتر به چه شخصیت‌هایی توجه می‌شود، گفت: در منطقه چهارمحال و بختیاری شخصیت‌های برجسته‌ای مانند «بی‌بی مریم» را در قصه‌ها داریم و داستان‌هایی مانند «ماه تی‌تی» که دیگران آن را با عنوان «ماه‌پیشونی» می‌شناسند. به گفته وی عمده محتوای داستان‌های بومی موضوعاتی مانند رشادت و دلاوری و غیورمردی است.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۳ کشور از عصر روز جمعه ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۸ با برگزاری نشست داوران و قصه‌گویان در شیراز آغاز و تا عصر روز نوزدهم همین ماه در محل همایش‌های بین‌المللی در هتل هما ادامه دارد. در این جشنواره ۳۰ قصه‌گو از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، فارس، بوشهر و اصفهان طی دو روز در شیراز به روایت قصه می‌پردازند.

مرحله منطقه‌ای جشنواره قصه‌گویی با حضور برگزیدگان بخش زنان و مردان بالای ۱۸ سال در مرحله استانی، در پنج منطقه به میزبانی استان‌های فارس، آذربایجان‌غربی، لرستان، خراسان رضوی و گلستان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =