لذت ادبیات در کشف‌های پی در پی است

نشست نقد و بررسی کتاب «خواهران تاریک» نوشته‌ی «مهدی رجبی» نویسنده مطرح نوجوان، عصر سه شنبه ۲۱ آبان از سوی اعضا فعال مراکز فرهنگی هنری و انجمن ادبی آفتاب مشهد در سالن اجتماعات مرکز فرهنگی شماره ۴ مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، برنامه «دوپنجره» از جمله برنامه‌های آفرینش‌های ادبی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور است که  با حضور نویسندگان و شاعران حوزه کودک و نوجوان برگزار می‌شود.

محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان در توضیح این خبر افزود: برنامه رمان «خواهران تاریک» از اوایل مهر در اختیار اعضای نوجوان کارگاه‌های ادبی کانون قرار گر فته بود تا ضمن مطالعه به نقد و بررسی این اثر بپردازند.

مهدی رجبی در جمع اعضای نوجوان و مربیان ادبی مراکز فرهنگی و هنری کانون گفت در خصوص ماهیت آفرینش یک اثر ادبی گفت: داستانی که توسط یک نویسنده خلق می‌شود، در حقیقت یک موجود زنده و پویاست و اجزایش با یکدیگر در ارتباط است، و پیوسته در حال معناسازی است.

او معتقد است: حتی خود نویسنده هم بعد از گذشت سال‌ها از تالیف یک اثر و مرور دوباره‌اش احساس می‌کند که پیوسته در حال کشف است، کشف چیزهایی که هنگام نوشتن آنها را ندیده‌ است. و این قدرت ذهن و جادوی زبان است و تمام لذت ادبیات در همین کشف‌های پی‌درپی است.  

غزاله ناجی عضو انجمن ادبی آفتاب مشهد پرداختن به جزئیات و شخصیت‌پردازی قوی را از ویژگی‌های بارز و مثبت این کتاب دانست. او با اشاره به پایان مبهم رمان گفت: «شاید پرداختن به طلسم و جادو و استفاده از آن در داستان ابهام آن را بیش از حد کرده بود آنقدر که درپایان نفهمیدیم چه اتفاقی برای تارا و قفل افتاد.»

سینا نظریان عضو مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی در صحبت‌های خود فضاسازی و شخصیت‌پردازی را نقطه قوت کتاب دانست اما اعتقاد داشت در بعضی موارد در مورد توهم نیما و فکر و خیالاتی که به سرش می‌زد اغراق و زیاده روی شده بود طوری که حواس خواننده را از خط اصل داستان پرت می‌کرد. همچنین از نظر او پایان داستان هم گنگ و نامفهوم بود و توقع مخاطب را برآورده نمی‌کرد.

نویسنده کتاب «خواهران تاریک» در توضیح شخصیت نیما گفت: به عقیده‌ی دوستان روانشناسی که این کتاب را خوانده‌اند، نیما و مادرش را در دسته‌بندی شخصیتی می‌توان جز دسته بندی اسکیزوتایپال قرار داد که یک اختلال روانی زودگذر و خفیف است.

ایلیا برنامهر عضو مرکز هفت مشهد در نقد خود گفت: شخصیت‌پردازی کتاب عالی بود. آنقدر که می‌توانست همه حالات و رفتارهای شخصیت ها را درک کنی و حتی جای آنها باشی. این داستان یک قاب عکس نبود. بُعد داشت و این چیزی ست که هر خواننده ای از کتاب توقع دارد.

عاطفه حسینی هم گفت: داستان تعلیق و دلهره‌ی زیادی داشت و این به دلیل تلاش برای رسیدن به جواب علامت سوالهایی بود که پشت سر هم در ذهن مخاطب ایجاد می‌شد. این حالت باعث شد که کتاب را یک نفس بخوانم.

زهرا بیژن یار عضو مرکز شماره چهار مشهد در نقد «خواهران تاریک» گفت: این کتاب از آن دسته رمان‌هایی‌ست که شانس زیادی برای دست به دست شدن بین آدم‌های مختلف را دارد. از طرح جلد وهم برانگیزکتاب گرفته تا عنوان آن و شروع قدرتمندش تاثیر خوبی در جذب مخاطب دارند.

مهدی رجبی پس از شنیدن نقد اعضا گفت:

دوست دارم به جمله معروف نیچه که در ابتدای کتاب به آن اشاره شده توجه کنید که : «اگر زمان طولانی به گودالی چشم بدوزید، گودال نیز به شما چشم خواهد دوخت.»

نویسنده کتاب «کنسرو غول» افزود: ظاهرا این جمله، جمله‌ی ترسناکی است اما نیچه این جمله را برای ادبیات وحشت نگفته است. در حقیقت در این جمله یک نگاه خودشناسی نهفته است، اگر دائم به ضعف‌های خودت نگاه کنی، موجود ضعیفی خواهی شد. و در مقابل نگاه به قدرت‌ها تو را قوی می‌کند.

در این نشست که با حضور ۸۰ نفر از اعضای فعال کارگاه‌های ادبی و انجمن ادبی آفتاب مشهد برگزار شد ۲۲ نفر از اعضا نقدهای خود را خواندند و متن نظرات سایر اعضا نیز در اختیار «مهدی رجبی» قرار گرفت.

دوپنجره خراسان‌رضوی با جشن امضا و گرفتن عکس یادگاری به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =