قصه‌گویی، قدیمی‌ترین شکل ادبیات عامیانه است

مدیرکل کانون پرورش فکری استان اردبیل در گفتگوی زنده با برنامه رادیویی «آی‌ایشیقیندا» بابیان ارتباط بین ادبیات فولکلور و هنر قصه‌گویی، گفت: انواع ژانرهای فولکلور، سرشار از غنای فرهنگی بوده و قصه‌گویی قدیمی‌ترین شکل ادبیات عامیانه است که تا قبل از پیدایش صنعت چاپ و ترویج خواندن و نوشتن، پدیده‌ای همه‌گیر بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، زعفر احدزاده عنوان کرد: هنر قصه‌گویی به عنوان ابزار تربیتی و آموزشی بسیار مهم و مؤثر از فولکلور و مهم‌ترین وسیله انتقال اندرزها، توسعه خردورزی و پر کردن اوقات فراغت است که می‌تواند دنیای کودکان و نوجوانان را شیرین‌تر و جذاب‌تر کند.

او در پاسخ به سؤال مطرح‌شده در ارتباط با راه‌های توسعه هنر قصه‌گویی نیز گفت: متولیان و علاقه‌مندان می‌توانند با فراگیرسازی فنون مختلف قصه‌گویی و با تبیین نقش‌های آموزشی، تربیتی و فواید مختلف آن، در زمینه‌های پرورش مهارت‌های زندگی و انواع هوش، از این هنر بهره‌مند شوند.

مدیرکل کانون استان در این خصوص تصریح کرد: با برنامه‌ریزی می‌توان خانواده‌ها را ترغیب و تشویق به روی آوری به ادبیات عامیانه و قصه‌گویی کرد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان پرچم‌دار هنر قصه‌گویی در کشور اقدامات مهمی در حفظ و فراگیرسازی آن انجام داده و قصه‌گویان حرفه‌ای و توانمندی در رده‌های مختلف سنی پرورش داده و جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی هم نماد این رویکرد است.

احدزاده در ادامه با اشاره به برگزاری مرحله منطقه‌ای بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با حضور قصه‌گویان پنج استان (منطقه یک کشور) در ارومیه، خاطرنشان کرد: پنج منتخب مرحله استانی اردبیل در دامنه سنی زنان و مردان (مربیان کانون) در کنار استان‌های منطقه یک کشوری برای انتخاب قصه‌گویان برتر این مرحله به رقابت می‌پردازند.

این مدیر فرهنگی در قسمت دیگری از صحبت‌هایش، تصریح کرد: افزایش قابل‌توجه و ۵۶ درصدی قصه‌گویان شرکت‌کننده در مرحله استانی، گواه تلاش‌های ارزشمند در این حوزه بوده است.

زعفر احدزاده، نویسنده‌ی کتاب «فولکلور آذربایجان»، در پایان این گفتگوی رادیویی گفت: قصه‌ها وسیله پیوند جامعه، سازمان دهنده و تقویت‌کننده افکار، احساسات، اعتقادات و رفتارهای مردم است که پیش‌تر تلاش می‌شد برای سرگرم کردن شنونده‌ها و سپس آموزش آداب و سنن و رفتار، خواباندن کودکان و ... از این ابزار مهم تربیتی استفاده شود.

او خاطرنشان کرد: موضوعات اغلب قصه‌ها شامل: شاهزادگان خیالی، دیوان و پریان و افراد فقیر تا مضامین تاریخی و آرزوهای تحقق‌نیافته، تمثیل‌هایی برای شاد زیستن و اشعار مختلف را شامل می‌شد که در مجموع دارای نتایج اخلاقی و تربیتی مناسبی بود.

برنامه آی‌ایشیقیندا، برنامه‌ای شبانگاهی است که همه‌روزه رأس ساعت۲۱:۳۰ از رادیو اردبیل به صورت زنده پخش می‌شود. معرفی کتاب، شعر و موسیقی، برگی از تاریخ و شرح مختصری از رویدادها و اشخاص مؤثر در تاریخ ایران و استان، ادبیات شفاهی و سخنان بزرگان از قسمت‌های مختلف برنامه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =