روایتگری، شالوده و اصل مورد انتظار در هنر قصه‌گویی است

داوران جشنواره بین المللی قصه گویی منطقه ۴ کشور در بیانیه این جشنواره ضمن تاکید بر اینکه روایتگری، شالوده و اصل مورد انتظار در هنر قصه‌گویی است، خطاب به شرکت کنندگان توصیه کردند که از انجام هر حرکتی که باعث حذف و یا تضعیف اصل روایتگری قصه گو می شود، خودداری ورزند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی منطقه ۴ کشور عصر چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ با قرائت بیانیه هیات داوران این جشنواره به کار خود پایان داد.

متن بیانیه به این شرح است:

به نام خدایی که خود قصه‌گوست.

گل‌واژه‌های قصه‌ها وقتی با لحن و بیان هنرمندانه‌ی قصه‌گویان می‌آمیزند، قدرتی جادویی پیدا کرده و روح و روان شنوندگان را در کمترین زمان ممکن، به زیر و زبر گنبد کبود می‌کشانند. هنر قصه‌گویی تبلور درخشان چنین آمیزشی است و در چنین فضایی است که ارزش‌های رفتاری نهفته در فرهنگ یک کشور، در میدانی به پهنای زندگی و بلندای روزگاران، مجال جولان پیدا کرده و در جان مخاطبان و آینده سازان می‌نشیند.

در روزهای بیست و هشتم و بیست و نهم آبان هزار و سیصد و نود هشت، سعادتی بود تا در جوار بارگاه ملکوتی غریب آشنا، آقا علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) میهمان عزیزان همدل و همراه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی باشیم و طنین خوش گویش‌ها و لهجه‌های شیرین سی قصه‌گو از استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و یزد را بشنویم و لذت ببریم.

هیأت داوران مرحلۀ منطقه‌ی چهار کشور، ضمن تشکر از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که با بیش از دو دهه تلاش، پرچمدار توسعه و ترویج این سنت الهی و ملی شده و با قدردانی ویژه از کلیۀ عزیزان برپاکنندۀ این اتفاق بزرگ در استان خراسان رضوی، نکات ذیل را به منظور پیشرفت رو به ‌کمال این حرکت بزرگ، عرضه می‌دارد:

· از آن‌جا که یکی از معیارهای سنجش قصه‌گویان، چگونگی صدا و قدرت بیان ایشان بوده و سنجش این مهم، تحت‌الشعاع ابزار تصنعی و تقویت کننده‌ی چسبیده به گلو و دهان قرار می‌گیرد، از دست‌اندرکاران جشنواره‌ها انتظار داریم که با تمهیداتی خاص و بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین، به شیوه‌ای دیگر اقدام به پخش صدای قصه‌گویان نمایند.

· روایتگری، شالوده و اصل مورد انتظار در هنر قصه‌گویی است و ضمن تاکید بر بهره مندی از امکانات و خلاقیت های نمایشی از قصه‌گویان عزیز انتظار می رود که از انجام هر حرکتی که باعث حذف و یا تضعیف اصل روایتگری روایتگری می‌شود خودداری ورزند.

· استفاده از زبان، گویش و لهجه‌های بومی محلی از زیبایی‌های قصه‌گویی است و از قصه‌گویان انتظار داریم در صورت استفاده از این روش برای شنوندگان غیربومی، بیان خود را با حوصله و  وضوح بیشتری همراه سازند به گونه ای که برای مخاطب قابل فهم باشد.

· قصه‌گویان عزیز در انتخاب قصه‌ها ضمن توجه به اصل سازگاری با ارزش‌های رفتاری، به مناسب بودن آن‌ها برای نقل، اهتمام ورزند.

·  قصه‌گویان در بیان موضوعات ارزشمند مذهبی و تاریخی، از تکرار روش‌های کهنه پرهیز کرده و ابتکار و نوآوری را سرلوحه‌ی خود قرار داده تا سخن خود را حلاوتی دیگر ببخشند.

هیأت داوران مرحلۀ منطقه‌ای بیست و دومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی منطقۀ چهار کشور

رضا بابک                                    علی خانجانی                                عباس جهانگیریان

   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =