آسیب‌های عاطفی به کودکان

دوره آموزش «انواع سوء رفتار با کودکان» جهت آشنایی کارکنان ستاد و مربیان مراکز مشهد با چالش‌های حوزه کودک برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌ خراسان‌رضوی، این کارگاه آموزشی در تاریخ ۵ آذرماه ۹۸ با حضور ۲۵ نفر از کارشناسان ستاد و مربیان مراکز فرهنگی در سالن جلسات دفتر استان برگزار شد.

در این جلسه، زرین برعرفان، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با اشاره به مبحث حساس و گسترده سوءرفتار با کودکان، بحث را از بدو تولد و فرآیند فرزندپروری از دوران بارداری آغاز کرد.

وی انواع آزارها وسوءرفتار با کودکان را به آزار روحی، جسمی و عاطفی تقسیم کرد.

برعرفان با اشاره به آسیب‌های عاطفی به کودکان و نقش آن در شکل‌گیری شخصیت در بزرگسالی گفت: در حوزه عاطفی، پرخاشگری و انتقاد بیش از حد از کودکان، باعث احساس عدم امنیت و سردرگمی کودک می‌شود و در مراحل حاد حتی مانع رشد سلولهای مغزی می‌شود. نبود محبت و عاطفه در خانواده و طرد کودک، محرومیت از توجه، ناهماهنگی و رفتار متناقض، تهدید به ترک کودک، درد دل کردن والدین با کودک از رایج ترین آسیب‌های حوزه عاطفی کودکان می‌باشد.

وی در ادامه تعریف سازمان بهداشت جهانی در مورد کودک آزاری را طرح کرد که:  کودک آزاری عبارت است از هر گونه بدرفتاری فیزیکی و یا عاطفی، سواستفاده جنسی، غفلت یا رفتار همراه با بی‌توجهی یا استثمار تجاری یا سایر انواع استثمار، که منجر به آسیب واقعی یا احتمالی به سلامت، بقا، رشد یا کرامت کودک در زمینه روابط یا مسئولیت، اعتماد یا قدرت شود. پس از ارائه تعریف، نکات کلیدی آن از جمله بدرفتاری فیزیکی و عاطفی، غفلت، استثمار تجاری، آسیب واقعی یا احتمالی و همچنین کرامت کودک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در بخش دوم جلسه با تقسیم‌بندی دوره‌ سنی کودک از بدو تولد تا سه سال و از سه تا شش سال، نمونه‌های آزار جنسی و دلایل وقوع آن مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محبوبه بزم‌آرا دبیرکنوانسیون حقوق کودک استان در توضیح این دوره آموزش گفت: طبق پیش بینی صورت گرفته در حوزه کنوانسیون و ارسال تقویم آموزشی به سازمان‌ها، مقرر شد کلیه سازمان‌ها دوره‌های آموزشی با موضوع چالش‌های حوزه کودک برای کارکنان و مخاطبین خود برگزار کنند. دومین دوره با موضوع «سوء رفتار با کودکان» تا پایان آذرماه برای والدین اعضای مراکز فرهنگی مشهد برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =