کد خبر: 293852
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲
هنرنمایی گروه‌های نمایشی کانون هرمزگان در فصل رنگ‌ها

برگزاری هجدهمین دوره جشنواره استانی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان، در فصل رنگ‌ها روز چهارشنبه ۲۰ آذر در مرکز آفرینش‌های هنری بندرعباس کانونی‌ها را به قصه‌ها برد.

برخی قبل از ساعت هشت صبح خود را به این سالن رسانده و تیک تاک ساعت، هیجان حاضران را برای رسیدن عقربه ساعت شمار به عدد ۹ تا زنگ و به صدا درآمدن آغاز این جشنواره دوچندان کرده بود تا پای نمایش‌های بنشینند که قرار است زندگی را برای ساختن آینده تمرین کنند.

به رسم هر آیینی بعد از قرائت آیاتی نورانی از کلام الله وحی و تکرار سرود زیبای ملی، مجری برنامه آغاز این هنرنمایی گروه‌های نمایشی را با ابیاتی از این دست که؛ "دست‌هایت عشق خوردم، نور نوشیدم، دیدم که با مایی در عطرگل‌ها را، ای مهربان، ای در هزاران نام، پنهان، با هر نشان، در هرکجا باشی خدا هستی" آغاز کرد.

مجری در ادامه با این جمله که؛ امروز ۲۰ آذر، ۸ گروه نمایشی بر صحنه نمایش هنرنمایی می‌کنند و خرسندیم از حضور دانش‌آموزان، معلمان، مسوولان و متولیان کودک و نوجوان، مقدمتان گلباران، حاضرین را به شنیدن سخنان مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان دعوت کرد.

ناهید سلیمانی احمدی در ابتدای این جشنواره اظهارداشت: هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون با شعار «نمایش تمرین زندگی، ساختن آینده» در ۳ بخش نمایش «زنده- عروسکی»، «کتاب‌خانه‌ای» (نمایش خلاق و بازی‌های خلاق) و «نمایش‌نامه‌نویسی» برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در پایان این دوره از رقابت‌های هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون ۲ نماینده در بخش ملی و یک نماینده در بخش بین‌الملل معرفی می‌شوند که هفته آینده در بخش کشوری باهم رقابت می‌کنند.

 مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان با اشاره به اهمیت جایگاه هنر نمایش  ابرازداشت: هر کار هنری که بتواند تأثیر و پیام ارزشمندی برای مخاطب داشته باشد، کار هنری است.

ادامه این جشنواره با نمایش «روزعجیب» عفت تفضلی از مرکز شماره ۲ بندرعباس آغاز شد؛ نمایشی که در ۳۵ دقیقه توسط ۴ بازیگر به روی صحنه آمد و همان لحظه‌ اول سالن را به خنده و هیجان واداشت.

روز عجیب نمایشی جذاب و خنده دارد از زندگی یک روز دختری که از وضعیت زندگی‌اش ناراضی است. او به قدری بی‌نظم بود که موبایل و ساعت و تلویزیون را در کمد گذاشت اما این وسایل جان گرفتند و از کمد بیرون آمدند اما در این ۳۵ دقیقه، وسایل جان گرفته او با نمایش‌های زیبا به او یاد دادند که کارش اشتباه و او نیز به اشتباهش پی برد و قول داد کارهای ناپسندش را کنار بگذارد.

مابین این نمایش‌ها کودکان و دانش‌آموزان مخاطبان گروه‌های نمایشی با شعر و قصه‌ و لالایی‌های خاله باران قصه‌گو که در بیست و دومین جشنواره قصه‌گویی با «اردیک پربرکت»‌اش به مرحله منطقه‌ای این دوره از جشنواره راه یافت، همراه شدند.

دومین گروه نمایش از بستک با «موش و گربه» به نویسندگی فاطمه رشید به روی صحنه رفتند و در ۱۲ دقیقه اعضای این نمایش متشکل از صفیه جوان جان، پانیذ پیشداد، صفا افشاری، نورا کران، نصرا برزگر و فردوس جوان جان کودکان و مربیان سالن را به دنیای موش‌ها بردند.

موش و گربه؛ نمایشی که داستان گربه و پنج موش مصطفی رحماندوست اقتباس گرفته شده بود و موش‌ها در لانه خود مشغول بازی هستند که پشمالو گرسنه گفت بریم دنبال غذا و همگی در جستجوی غذا اما چیزی پیدا نکردند و ناگزیر از لانه بیرون رفتند تا غذایی پیداک کنند اما پشمالو از ترس گربه در خانه ماند و بقیه هر کدوم بی سر وصدا به جنگل رفتند تا غذا پیدا کنند، پس از مدتی پشمالو با صدای جیغ از لانه بیرون آمد که گربه با شنیدن صدای او از خواب پرید و قصد خوردنش را داشت که موش‌های دیگه به کمک پشمالو آمدند.

کلاغ خنزرپنزری عنوان نمایشی بود که به قلم شهرزاد زارعی و حمیدرضا شیخ آبادی آن را نوشته است. 

کانون بندرلنگه نیز در بخش صبحگاهی این دوره از جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان خود را با نمایش شنل قرمزی و نه نه قل قل به این رقابت‌ها رساندند.

«کاکل زری کجاست» از شهرستان میناب، «دیدمک» از مرکز شماره ۲ بندرعباس و «بزغالو» از مرکز شماره ۴ بندرعباس نیز در بخش عصرگاهی این دوره از جشنواره به روی صحنه می‌روند.

داوری هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان استان هرمزگان را محمد سایبانی، بهنام پاییزه و الهام اسکندری برعهده دارند.

بر اساس فراخوان و شیوه‌نامه اصلی برگزاری جشنواره هنرهای نمایش کانون که از سوی معاونت فرهنگی کانون منتشر شده است این رویداد هنری با شعار «نمایش، تمرین زندگی، ساختن آینده» در ۳ بخش نمایش «زنده_عروسکی»، «کتاب‌خانه‌ای» (نمایش خلاق و بازی‌های خلاق) و «نمایش‌نامه‌نویسی» برگزار خواهد شد.

بر همین اساس در این دوره از جشنواره سه گروه شامل اعضا (۱۲ تا ۱۸ سال) و اعضا ارشد کانون (۱۸ تا ۲۴ سال) هم‌چنین مربیان و کارشناسان کانون (به عنوان عوامل موثر در تولید نمایش) شرکت داده ‌می‌شوند.

بر اساس فراخوان هجدهمین جشنواره شیوه‌های اجرای نمایش این‌گونه تعریف شده است که «نمایش عروسکی» تئاتری است برای کودکان یا نوجوانان که در قالب اجرای صحنه‌ای و دارای تعریف دست‌کم، یکی از تکنیک‌های عروسکی باشد.

هم‌چنین در تعریف «نمایش صحنه‌ای» آمده است تئاتری که در قالب اجرای صحنه‌ای و با حضور بازیگر یا بازیگران باشد و نمایش «عروسکی- زنده» تئاتری است که در قالب اجرای صحنه‌ای و تلفیقی بین بازیگر و عروسک باشد.

بر همین اساس تکمیل و ارسال فرم شماره یک و ثبت شماره عضویت اعضا و اعضای ارشد کانون، به همراه مشخصات کامل گروه، انتخاب عوامل نمایش به تفکیک اعضای دختر یا پسر، رعایت شئونات دینی، فرهنگی و عرفی، توجه به ترکیب اعضا و اعضای ارشد در یک گروه (در یک گروه ۶ نفره باید ۴ نفر عضو ۱۰ تا ۱۸ سال و ۲ نفر عضو ارشد باشند.)، استفاده از حداکثر ۸ نفر به عنوان بازیگر و عروسک‌گردان به همراه مربی، استفاده از یک نفر به عنوان کارگردان، اجرای نمایش در مدت زمان ۳۰ تا حداکثر ۴۵ دقیقه از جمله شرایط شرکت در جشنواره اعلام شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =