کد خبر: 294756
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
بازدید 560
یک روز با کتابخانه سیار روستایی کانون ایلام

یک روز معمولی با بچه های روستا سرشار از هیجان و اشتیاق وتولید فکر است.این حس هر روز درکتابخانه سیار روستایی کانون ایلام تجربه می شود.


به اتفاق علیرضا آقایی یک روز را مهمان کتابخانه سیار روستایی شماره دو کانون استان ایلام بودیم.جاده های نه چندان دور اما پر پیچ و خم   روستای حسین آباد در  بخش سیوان گاهی زیبایی و شگفتی مناظر طبیعی و چشم انداز باغسار و کوهستانی را برای لحظاتی از ذهنت می برد و ترجیح می دهی در گرفتن فرمان دقت کنی تا لذت بردن از مناظر! بخش سیوان واقعا منطقه ای توریستی است و مردمانی فرهنگ دوست دارد این بخش چهره های فرهنگی بسیاری به استان معرفی کرده است و از هر نظر مردمانش قابل ستایشند.
جاده های پر پیچ و خم روستاهای سیوان دوباره زحمات و خطرات کار کتابخانه های سیار روستایی را در خاطرم تلنگر می زند.خدایا این مربیان هر روز با این پیچ و خم ها سرو کار دارند و سرشار از عشق به کار خود و کتاب رسانی به بچه های روستا همچنان پر انگیزه کار را ادامه می دهند و به مانیز انگیزه می بخشند.
بالاخره در روز آفتابی و خوش آب و هوای سیوان به روستای میزبان یعنی حسین آباد می رسیم
در کوچه های باصفا با مردمی با صفاتر از طبیعتشان روبه رو می شویم ،خوش برخورد و صمیمی نشانی بچه های مدرسه را می دهند.مدرسه را که پس از کمی کوچه گردی و راه گم کردن پیدا می کنیم،صدای محسن نوریان فر مربی جوان کتابخانه سیار روستایی به آمدن دلگرممان می کند.محسن دارد برای بچه ها فعالیت کاغذ و تا انجام می دهد فعالیتی که به کودک فرصت خلاقیت می دهد.با معلمان صمیمی مدرسه که آشنا می شویم نام آقایان میرزایی و عبداللهی و نیازیان نیر به دوستان معلممان افزوده می شود.
از علیرضا آقایی( که هم کارشناس مسئول است و هم هنرمندی توانا)، دعوت می کنم برای بچه ها بخشی از هنرش را هدیه کند و بعد خودم نیر به معرفی کتاب های تازه ی کانون می پردازم و فعالیت دیگر محسن نوریان فر به نام بازی و سرگرمی برنامه ی ما را تکمیل می کند.
۳۴ دانش آموز مدرسه ابتدایی روستای حسین آباد فرصت گفتگویی دوستانه را با سوال های خوبشان فراهم می کنند.برایشان شعر های چاپ کانون را می خوانیم و قول اهدای کتاب به خودشان و کتابخانه مدرسه شان می دهیم(قولی که بلافاصله.من و علیرضا دقایق خوبی را با هم صحبتی با بچه ها تجربه می کنیم.اطلاعات بچه ها از کتاب های کانون و شعر ها و قصه های خوبی که از این کتاب ها در خاطر دارند ما را به کارمان دلگرم تر می کند.می گویم واقعا خوشحالم که نقش کانون را در ذهن بچه های این روستا داریم به خوبی به شکلی ملموس می بینیم.معلوم است محسن نوریان فر وپیش از او صادق سلیمانی و پیش تر جعفر گل محمدی مربیان خوبی بوده اند و کار خود را به خوبی انجام داده اند که این بچه ها اینقدر اطلاعاتشان درباره کتاب های کانون پربار است.این بچه ها  که شعر های کتاب های کانون را با ما هم صدا می خوانند معلوم است  کتابخانه سیار روستایی و تاثیر و اهمیت حضور آن را پذیرفته اند.
جدا از تمام آمارهای اداری و گزارش های مختلف، حافظه ی همین بچه ها را بهترین کارنامه کانون می دانم 
کانون اگر مرتب به بچه های روستا کتاب کودک‌ونوجوان برساند و فعالیت های فرهنگی،ادبی ،هنری خود را مرتب و بر اساس فرم دهگردی و برنامه ریزی هفتگی برای بچه های روستاهای مختلف ایلام برگزار کند،رسالت خود را به خوبی انجام داده است.
امروز،سه شنبه شانزدهم دی ماه ۱۳۹۸ برای ما یک روز خوب و به یاد ماندنی بود چرا که حاصل و حضور بخشی از فعالیت های کانون را به شکلی ملموس و امیدوار کننده در بین بچه های روستا دیدیم.بچه هایی با استعداد و دارای حافظه ادبی و فرهنگی عالی و مشتاق کلمه و کتاب.بچه هایی که شعر های گنجینه ادبیات شفاهی منطقه ی خود را نیز به خوبی حفظ کرده اند و بر شعر ها و قصه های نیاکانشان تسلط دارند و آینده ای خوب و روشن را نوید می دهند. حضور ما در این روستا درحقیقت بازدید اداری نبود یک بازسازی فکری برای خود ما بود که درباره فعالیت درروستاها وقت بیشتری بگذاریم و خدمت گسترده داری داشته باشیم و بچه های بیشتری را بتوانیم پوشش دهیم.

امروز حدود شصت روستای شهرستان ایلام،بخش چوار،بخش سیوان و شهرستان چرداول از فعالیت های سه کتابخانه سیار روستایی و یک کتابخانه پستی بهره مند شده اند و آرزویم این است که روزی گسترش کتابخانه ها را در تعداد نیز ببینیم و تمام روستا های استان را صاحب کتابخانه سیار روستایی کنیم .
کانون در حال حاضر ۲۲ مرکز ثابت و سیار وپستی را در سراسر استان دارد وحمایت از گسترش فعالیت های آن درحقیقت حمایت از آینده ای است که می توان ساخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =