کد خبر: 294865
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۴
بازدید 433
انتشار کتاب «فولکلور آذربایجان»

کتاب «فولکلور آذربایجان» به کوشش زعفر احدزاده مدیرکل کانون پرورش فکری استان اردبیل با موضوع فرهنگ عامه، افسانه‌ها و قصه‌های آذربایجانی منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، زعفر احدزاده در خصوص انتشار این کتاب گفت: فولکلور هر منطقه، مجموعه‌ای از رفتارها، گفتارها، پوشش‌ها، آداب و رسوم و عاداتی است که شهروندان آن منطقه، آن‌ها را از نیاکان و گذشتگان خود به ارث برده‌اند و به‌نوعی میراث قومی و معنوی یک ملت است.

وی هدف از تألیف کتاب فولکلور آذربایجان را، تمرکز بر میراث فرهنگی درخشان و غنی گذشته‌ها دانسته و اظهار کرد: آثار فراوانی در ارتباط با انواع ژانرهای فولکلور منتشرشده و در این مجموعه تلاش بر این شد که به صورت کلی به انواع آن پرداخته شود و نمونه‌هایی هم برای هر کدام بازگو شود.

مدیرکل کانون استان بابیان اینکه قسمت اعظمی از فولکلور، متوجه مخاطبان کودک و نوجوان بوده و از قصه‌ها و افسانه‌ها گرفته تا لالایی‌هایی محلی را شامل می‌شود، عنوان کرد: انواع ژانرهای فولکلور، ابزار تربیتی و آموزشی بسیار مهم و مؤثر برای پر کردن اوقات فراغت و راهکاری مناسب برای انتقال اندرزها و توسعه خردورزی است.

این مدیر فرهنگی الزامات مهم تربیتی نسل امروز و آیندگان را یادآور شد و افزود: با لحاظ غنای موجود در انواع ادبیات عامیانه و نقش‌های تربیتی و آموزشی آن‌ها در توسعه مهارت‌های روان‌شناختی و ذهنی کودکان و نوجوانان و همچنین مهارت‌های زندگی آنان، لزوم توجه اساسی به محتوا و غنای موجود در آن‌ها بسیار ضروری بوده و باعث انتقال تاریخ فرهنگی و میراث گران‌بهای گذشتگان می‌شود.

نویسنده کتاب «فولکلور آذربایجان» با اشاره به انواع گونه‌های فولکلور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خاطرنشان کرد: گونه‌های فولکلور در فعالیت‌های کانون دارای اهمیت ویژه‌ است؛ برای مثال کانون در توسعه‌ی مهارت قصه‌گویی به عنوان یکی از مهم‌ترین میراث ماندگار بشری، نقش اصلی و سازنده بازی می‌کند و سایر ژانرهای ادبیات عامیانه ازجمله: شمارش‌ها، چیستان‌ها، ترانه‌ها، بازی‌ها، تکرار جملات و... به روش‌های هنرمندانه در فعالیت‌های فرهنگی و هنری جایگاه ویژه‌ای دارند.

احدزاده در پایان سخنان خود یادآور شد: برگزاری نخستین مهرواره بازی‌های بومی محلی در تابستان سال جاری نیز تمرکزی بر احیای برخی آیین‌ها، ازجمله: آیین باران خواهی، چومچه خاتئن، تکم‌چی‌ها، یلدا، چهارشنبه‌سوری و... بود و از توجه به میراث فرهنگی غنی گذشته ناشی می‌شود.

شایان‌ذکر است، کتاب «فولکلور آذربایجان» در چهار فصل تدوین‌شده است؛ گفتار اول، شامل مباحث کلی است با عنوان فولکلور آذربایجان و انواع آن؛ گفتار دوم متمرکز بر قصه و قصه‌گویی؛ گفتار سوم به سورها و سوزهای رایج درگذشته و حال می‌پردازد و در گفتار چهارم به انواع بازی‌های بومی و محلی اشاره‌شده است. این کتاب در ۱۳۵ صفحه توسط مؤسسه انتشاراتی آریتان منتشرشده و در اختیار علاقه‌مندان تاریخ فرهنگی کشور و آذربایجان قرارگرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =