توضیح و توصیف دو مبحث متعادل در داستان کوتاه است

نود و نهمین انجمن ادبی آفتاب کانون خراسان رضوی با داستان و خوانش آثار اعضا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، نود و نهمین انجمن‌ ادبی آفتاب، روز پنج‌شنبه ۲۶ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور «حسین عباس‌زاده» به عنوان کارشناس میهمان و ۱۸ نفر از اعضای نوجوان در سالن جلسات دفتر استان برگزار شد.

محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان در توضیح این خبر گفت: نود و نهمین انجمن ادبی آفتاب با محوریت خوانش و نقد داستان‌های اعضا، با حضور کارشناس میهمان انجمن «حسین عباس‌زاده» نویسنده و صاحب کتاب‌های «لبخند پشت پنجره»، «خوش به حال هیچ کس» و مسئول انجمن‌های داستان «دریچه» و «روایت» ... برگزار شد.

بزم‌آرا افزود: در این نشست که دو ساعت به طول انجامید، ۴ داستان، مورد نقد و بررسی کارشناس میهمان و اعضا داستان‌نویس حاضر در جلسه قرار گرفت.

عباس‌زاده پس از شنیدن داستان «جوادزاده» نوشته زهرا بیژن‌یار درباره ویژگی‌های داستان کوتاه گفت: داستان کوتاه فقط یک شخصیت اصلی دارد، زمان و مکان در آن کوتاه و محدود است؛ یک درونمایه داشته و تنها به یک موضوع می پردازد.

او در تکمیل توضیحاتش اضافه کرد: از آنجا که در داستان کوتاه، ما زمان و مکان محدودی داریم، بنابراین داستان کوتاه یک برش است، برشی از یک موقعیت یا برشی از یک شخصیت. اما می‌توان در همین برش کوتاه و با استفاده از ترفند روایت شخصیت، زمان طولانی‌تری را روایت کنیم، اینکه شخصیت در خلال روایت، به زمان‌های مختلف پل بزند و زمان‌های متعددی را روایت کند.

کارشناس میهمان انجمن ادبی آفتاب با نقد به توضیحات مفصل در داستان «جوادزاده» به ایجاد تعادل بین توضیح و توصیف اشاره کرد و گفت: در هر داستان، چه کوتاه و چه رمان، این نیاز وجود دارد که توضیح و توصیف را به یک نسبت در داستان داشته باشیم. توصیف‌ها، در ذهن مخاطب، ایجاد تصویر می‌کنند، بنابراین یک جاهایی باید سرعت توضیح را گرفت و توصیف را به داستان وارد کرد.

مسئول انجمن داستان دریچه، پس از شنیدن داستان غزل زرقانی که نوعی داستان اقتباسی بود، توضیح داد: در داستان دو نوع اقتباس وجود دارد، اقتباس آزاد و اقتباس وفادارانه. در اقتباس آزاد، نویسنده آزاد است داستان خودش را داشته باشد، ولی اگر داستانش را به موضوعات جامعه خودش نزدیک کرده و حرف‌های خودش را بزند، پسندیده‌تر است و الزامی به متعهد بودن به متن اصلی نیست.

عباس زاده در توضیح داستان «سایه بازی» اثر شهرزاد لعل بذری و با اشاره به مبحث داستان مدرن گفت: داستان خانم لعل بذری یک داستان مدرنیستی است چرا که حالات یک شخصیت را نشان می‌دهد. در داستان مدرن، یک نفر با جهان درونش درگیر است. در همین داستان شما از خودت سوال می کنی که کدام شخصیت توهم است؟ ذکر این نکته هم ضروری است که داستان مدرن در قرن بیستم و با نظریه های فروید درباره خودآگاه و ناخوادآگاه و خود شکل گرفت. در داستان سه قطره خون صادق هدایت  و یا داستان های خانم ویرجیناوولف، شما شخصیت‌های متفاوتی را می بینید.

داستان «جوادزاده» اثر زهرا بیژن یار، «سایه بازی» اثر شهرزاد لعل بذری و یک داستان کوتاه از غزل زرقانی، داستان‌هایی بود که خوانده و با نقد و بررسی اعضا و مهمان جلسه همراه شد.

عکس یادگاری و امانت کتاب از قفسه انجمن ادبی پایان بخش نود و نهمین انجمن ادبی آفتاب بود.  

   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =