تمرکز مرکز 25 کانون تهران بر معرفی مقام شهدا و قهرمانان ایران زمین/ «نیایش درختان» در مرکز ۱۵

«عکس/شخصیت/ شهید» و «عکس/ شخصیت/ قهرمان» ویژه برنامه های دهه فجر مرکز فرهنگی هنری شماره 25 کانون استان تهران را به حال و هوایی متفاوت تبدیل کرد. در مرکز 15 کانون تهران نیز جشن چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با حضور اعضا و مربیان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، مرکز فرهنگی هنری شماره 25 کانون استان تهران با هدف گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و قهرمانان ایران زمین به طراحی و اجرای برنامه هایی برای اعضا به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی ایران پرداخت.

در این ویژه برنامه 2 پانل با عنوان های «عکس/شخصیت/ شهید» و « عکس/ شخصیت/ قهرمان» به صورت بازی و معرفی طراحی شد.

روند اجرای آن به این صورت بود که ابتدا تفاوت میان کلمات شهید «کسی که در راه وطن از جان خود را فدا کرده» اسامی شهدایی نظیر «شهید مطهری»، «شهید احمدی روشن»، «شهید چمران»، «شهید بهشتی»، «شهید آوینی»، «شهید صیاد شیرازی»، «شهیدسردار سلیمانی»، «شهید بابایی»، «شهید حججی» و قهرمان «کسی که برای وطن افتخار آفریده و باعث سربلندی شده است» اسامی قهرمانانی چون «میرزا کوچک خان»، « دکتر حسابی»، « ستارخان» ، «باقرخان»، «انوشه انصاری»، «زهرا نعمتی»، «امیرکبیر»، «خواهران منصوری»، « بی بی مریم»، « تختی»، « علامه جعفری»  با پرسش و پاسخ از اعضا توصیف و معرفی شده سپس از آنها خواسته شد تا نام چند شهید و قهرمان را برده و هر بار چند قهرمان یا شهید و روش زندگی و مهمترین و اثرگذارترین اتفاق زندگی اش مطرح شود.

 در ادامه اعضا گروه بندی شده و باید هر گروه یک پانل را مرتب کند و نام هر شهید یا قهرمان را کنار تصویرش قرار دهد. گروهی که سریع تر این مرحله را به پایان رساند برنده بازی است. همچنین با توجه به این پانل‌ها مصاحبه از سوی خبرگزاری ایسنا با لیلا مکانی مربی مسئول مرکز انجام شد.

یکی دیگر از بخش های این ویژه برنامه تئاتر کاغذی بود که پس از معرفی کتاب «در پناه خانه دوست» از مجموعه داستان‌های انقلابی توسط مربی و  روایت داستان  با استفاده از عروسک های کاغذی و دکور از پیش آماده شده، هر کدام از اعضا نقشی را برعهده گرفته و با تمرکز بر داستان و همراهی سایر اعضا گروه به اجرای نمایش کاغذی پرداختند.

تصاویری از خاطرات انقلاب از دیگر بخش‌هایی است که برای نوجوانان جذابیت داشت و از آنها خواسته شد تا برداشت خود از تصاویر و وقایع رخ داده در زمان انقلاب را به رشته تحریر در آورند. ضمن اینکه به بهترین عکس نگاره جوایزی اهدا شد و هر عضو دلنوشته ای با توجه به تصاویر انتخابی خود نوشت.

در ادامه با توجه به روند طی شده توسط اعضا و آشنایی آنها با بعضی از شخصیت های تاثیرگذار طی یک جلسه بحث آزاد از نوجوانان خواسته شد تا برداشت خود را از پر شکوه ترین رخ داد روزهای گذشته تشییع و زندگی سردار سلیمانی و مقایسه آن با روزهای انقلاب را بیان و برداشت خود را با قلم خود ثبت کنند .

نوجوانان حاضر در برنامه با دستان هنرمند خود به ساخت گل لاله به روش اوریگامی و گل سینه نمدی مشغول شدند و آن را به نشانی از این روزها به یادگار همراه خود به منزل بردند.

طی روزهای متناسب با دهه فجر دیوارنگاره هایی که به معرفی آداب و رسوم و مکان های تاریخی و با شکوه ایران با عنوان « وطنم.. ایران...» می پردازند آذین گشته و چهار کتاب « بچه های کوچه» و امیرکبیر فقط نام یک خیابان نیست» ، « حلزون من گم شده»، « آوازی برای وطنم» برای آشنایی بیشتر وقایع انقلابی ایران معرفی شدند.

کودکان مرکز با شنیدن قصه‌های انقلاب و روخوانی کتاب‌های «گربه ها و خروس‌ها» و« شاه مقوایی» در این برنامه سهیم شدند. همچنین کارگاه سفال اعضای فعال مرکز نیز با موضوع دهه فجر و با ساخت دست با علامت پیروزی برگزار شد.

 مربیان مجری: لیلا مکانی؛ مسئول مرکز،  مریم اسدی؛ مربی فرهنگی، نرگس موسوی؛ مربی فرهنگی، میترا محجوبی؛ مربی سفال، اعلایی ؛  خدمات مرکز از جمله کسانی بودند که طی این روزها به برنامه های ویژه دهه فجر مرکز فرهنگی هنری 25 سامان دادند.

نامه به پدری مهربان

مرکز ۱۵ کانون پرورش فکری، چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را با حضور اعضا و مربیان، جشن گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، ویژه برنامه جشن انقلاب در مرکز فرهنگی هنری 15 تهران در حالی برگزار شد که از دوهفته قبل، تمهیداتی چون فضاسازی مرکز، معرفی شخصیت شهید سردار قاسم سلیمانی، پانلی با عنوان «نیایش درختان» (گزیده ای از سخنان نهج البلاغه) توسط اعضا در کارگاه خوشنویسی، نوشتن نامه به سردار با عنوان «نامه ای به پدر مهربان....» و... آماده سازی شده بود.

اجرای گروه «هم نوازی» به سرپرستی مریم نیکویی مربی موسیقی مرکز با ترکیب سازهای بلز، فلوت، تار، ویولن و ...، خبرهای تازه ی طنز مرکز با عنوان «رادیو کانون»، هم خوانی سرود «ایران، ای سرای امید» توسط اعضا ، اجرای مسابقه، اجرای گروه سرود برگزیده مرکز ، «می خوام خونه بسازم...» به مربیگری راحمه باقی پور از جمله برنامه هایی بود که در این جشن به اجرا درآمد.

در پایان از اعضای گروه نمایش عروسکی مرکز و گروه سرود برگزیده استان ، توسط کارشناس هنری تقدیر و برگزیده های بخش نمایش، بروشور، عروسک سازی مشخص شدند.

 بعد از اجرای برنامه در سالن مرکز، گروهی از اعضا به راهپیمایی و بازدید از مزار شهدای گمنام داخل پارک رفته و با روشن کردن شمع و فاتحه خوانی ، برنامه به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =