دختران مرکز فرهنگی هنری شهر ری افتخار آفرین شدند

دختران اعضای باشگاه کتابخوانی «گنج من، کتاب من» مرکز فرهنگی هنری شماره ۲۴ کانون استان تهران در جشنواره باشگاه کتابخوانی شهر ری برگزیده شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان تهران، دختران اعضای باشگاه کتابخوانی «گنج من، کتاب من» مرکز فرهنگی هنری شماره ۲۴ فراگیر کانون پرورش فکری استان تهران با مدیریت لیلا مکانی مربی مسئول سابق این مرکز در چهارمین جشنواره جام باشگاه‌های کتابخوانی که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد برگزار می‌شود؛ در بخش منطقه شهر ری، از بین ۱۵۰۰ باشگاه کتابخوانی برگزیده شدند.

باشگاه کتابخوانی شهر ری ۳ سال به صورت مستمر در مرکز دایر بوده و اعضا در حوزه کتابخوانی و معرفی کتاب مشغول به فعالیت هستند.

همچنین طی این چند سالی که اعضای مرکز ۲۴ حضوری فعال در جشنواره جام باشگاه‌های کتابخوانی داشته‌اند؛ امسال برای دومین سال توانستند جزو برگزیدگان این جشنواره باشند.

برگزیدگان عبارتند از: مونا مقدسی ۱۰ ساله در بخش‌ نامه به نویسنده،  پریا حیدری ۱۲ ساله در بخش نامه به نویسنده، نازنین فاطمه رمضان شاهی ۱۰ ساله در بخش فیلم معرفی کتاب، بهناز وصالی ۱۳ ساله در بخش فیلم معرفی کتابی که دوستش دارم و آناهیتا جمالی ۱۰ ساله در بخش فیلم معرفی کتابی که دوستش دارم.

آیین پایانی این جشنواره با حضور سیدحسن صفوی رییس فرهنگ و ارشاد شهر ری، معاونان و مدیران مدارس و کتابخانه های شهر ری و لیلا مکانی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار شد.

سیدحسن صفوی با اشاره به این‌که این طرح چهارمین دوره خود را سپری می‌کند، افزود: شهرستان ری چندین دوره به عنوان پنج کاندید برتر نامزدی پایتخت کتاب انتخاب می شود و هر ساله این طرح رو به گسترش است.

وی با اشاره به اینکه ۲۴۰ باشگاه کتابخوانی در این دوره به شهرستان ری افزوده شده است، عنوان کرد: ۲هزار و۴۰۰ نفر در سطح شهرستان در این جام شرکت کردند که این آمار نسبت به مشابه سال قبل با تعداد ۸۰۰ نفر، رشد چشمگیری داشته است.

این مسئول ادامه داد: کتاب‌ها بین حلقه‌های ۱۰ نفره توزیع و بعد از مطالعه، مطالب خلاصه نویسی شده به دبیرخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل داده شد.

صفوی فراهم آوردن زمینه مشارکت کتاب فروشان، گروه های غیردولتی ترویج کتابخوانی، مهدکودک ها و مدارس در برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی را از وظایف ستاد اجرایی این طرح عنوان کرد و گفت: در این راستا ضمن داوری آثار و معرفی برگزیده های جام باشگاه های کتابخوانی شهرستان، مراسم اختتامیه برای تقدیر از برگزیدگان برگزار شد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری خاطرنشان کرد: کتاب و کتابخوانی در بین دانش آموزان مدارس، آنها را از خطرات و آسیب‌های اجتماعی دور می‌کند و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری انجام گیرد.

معرفی باشگاه کتابخوانی:

باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان هسته‌های کوچکی هستند که کتاب‌هایی را تهیه و به صورت گروهی مطالعه کرده و به بحث می‌گذارند.

ماده ۱: اهداف این باشگاه‌ها به شرح زیر است :

کمک به افزایش سرانه مطالعه میان کودکان و نوجوانان

تقویت فرهنگ گفت‌وگو و تقویت استدلال و مهارت در بحث و قدرت تحلیل و تفکر انتقادی در کودکان و نوجوانان

آشنایی بچه‌ها با محیط‌های مرتبط با کتاب همچون کتابفروشی، کتابخانه و تبدیل فضاهای عمومی موجود به فضاهایی مناسب برای مطالعه فردی و گروهی

گسترش فرهنگ همکاری و مشارکت در انجام یک کار گروهی

پیشرفت تحصیلی از راه برنامه‌ای سرگرم‌کننده میان کودکان و نوجوانان

کمک به تأسیس و تقویت کتابخانه‌های کوچک کلاسی، مهدکودکی، کانونی، آپارتمانی، محله‌ای، مسجدی و...

ارتباط بین اهل قلم با کودکان و نوجوانان

کمک به گسترش تبلیغ و معرفی کتاب

ماده ۲: باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان گروه‌های کتابخوانی هستند که با حضور دست‌کم ۱۲ کودک یا نوجوان برای مبادله کتاب و خواندن کتاب‌های مبادله شده و دیگر کتاب‌ها، زیر نظر یک مربی بزرگسال تشکیل و پس از ثبت در دبیرخانه مرکزی جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =