فرهنگسازی نیاز به زمان و حوصله دارد/ دستاورد موثر صندوق «گوهرهای پلاستیکی» و آموزش تفکیک زباله

پاییزه طاهری که سابقه فعالیت قابل توجهی در مراکز کانون پرورش فکری استان تهران دارد توانسته است با ایده های خلاقانه خود گام های بلندی جهت فرهنگسازی در حوزه محیط زیست برای کودکان و نوجوانان کانون و دیگر همشهریانش بردارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، مسئول مرکز فرهنگی هنری ۲۷ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران که طی سال ها فعالیت خود توانسته با اقدامات موثر ؛ شکل درست تری از رفتارهای محیط زیستی را آموزش دهد در این باره گفت: سال ۹۳ زمانی که مسئولیت مرکز ۴۴ را به عهده داشتم در راستای برنامه های سالیانه مرکز و با هدف آموزش مهارت های زندگی و چشم اندازی ۵ ساله با موضوع حفظ محیط زیست؛ طرحی ارائه کردم که خوشبختانه با استقبال اعضای مرکز، خانواده ها و اهالی محله مواجه شد.

وی توضیح داد: پس از اینکه در سال ۹۶ به مرکز ۲۷ منتقل شدم با توجه به بازخوردهایی که پیش از این دیده بودم تصمیم گرفتم اجرای آن را در این مرکز ادامه دهم. این طرح با عنوان «گوهرهای پلاستیکی» در واقع ساخت صندوق هایی به همین نام بود که آن را کنار در ورودی مرکز قرار دادیم تا اعضا، خانواده ها و هر کس که آن را ببیند بتواند در بطری های پلاستیکی را در آن بی اندازد. طی تابستان گذشته از درهای بطری برای ساخت کاردستی استفاده کردیم و بعد از آن، همه را جهت تولید و خرید ویلچر به شهرداری منطقه تحویل دادیم.

مسئول مرکز فرهنگی هنری ۲۷ عنوان کرد: این کار با گذشت چند سال همچنان ادامه دارد و در قالب یک رفتار فرهنگی در مرکز ما جا افتاده است به شکلی که خانواده ها همراه فرزندان شان گاهی فقط برای تحویل این گوهرهای پلاستیکی و انجام کاری مفید با انگیزه های مثبت به کتابخانه قدم می گذارند. اتفاق خوب دیگر اینکه در حال حاضر یکی از همین صندوق ها در مرکز ۳۱ هم مستقر شده و هر چند وقت یکبار نیروی خدمات ما برای جمع آوری گوهرها راهی مرکز ۳۱ می شود تا زمانی که محصول جمع شده به عدد قابل توجهی رسید از طریق موسسه خیریه صندوق خیریه باب الحسان به شهرداری برسد.

این مسئول فرهنگی که علاوه بر طرح «گوهرهای پلاستیکی» ایده های دیگری را اجرایی کرده است در این باره توضیح داد: تا کنون برنامه های متعددی را با هدف حفظ محیط زیست طراحی کرده ایم. به عنوان مثال بحث آموزش تفکیک زباله ها همیشه برای مان مهم بوده و سعی کردیم از طریق ارائه مطالب درست و برگزاری نشست هایی با حضور کارشناسان و متخصصان این حوزه به اعضای کودک و نوجوان مان شیوه رفتار صحیح در این رابطه آموزش دهیم.

وی اشاره کرد: به همین خاطر همه این سال ها دو سطل مخصوص تفکیک زباله پلاستیک و کاغذ در قسمت ورودی مرکز تعبیه شده و یک بروشور آموزشی نیز در قسمت فوقانی نصب کردیم تا هرکس به این مرکز مراجعه می کند لحظاتی به مطالعه آن بپردازد. اتفاق جالب توجهی که در این زمینه رخ داده این که برخی خانواده ها که در منزل شان سطل مخصوص تفکیک زباله ندارند، در خانه زباله را تفکیک کرده و در سطل های مخصوص مرکز می اندازد تا پاکبان های شهرداری آن را ببرند.

پاییزه طاهری گفت: فرهنگسازی نیاز به صبر، حوصله و زمان دارد و یک شبه رخ نمی دهد و چه بهتر که این مهم در سنین کودکی و نوجوانی و به شکل غیرمستقیم اتفاق بیفتد. در همین راستا ایده هایی در حوزه فرهنگ بازیافت برای جریمه کتاب هایی در نظر گرفتیم که اعضا دیرتر از موعد مقرر به کتابخانه تحویل می دهند. این جریمه ها  داوطلبانه انجام می شود و به هیچ وجه تحمیلی نیست؛ به این صورت است که از بچه ها می خواهیم مثلا برگه های یک رو سفید، روزنامه های خوانده شده، قوطی های خالی پنیر،  مدادرنگی هایی که دیگر استفاده نمی شود و... را  به جای جریمه تحویل کتابخانه دهند تا از همین ابزار به ظاهر بی مصرف، برای بازی، سرگرمی و کاردستی استفاده شود.

این مسئول فرهنگی اهل تاکستان که با مدرک کارشناسی ارشد مدیریت امور فرهنگی از سال ۱۳۷۶ به کانون آمده در پایان بیان کرد: از نظر من کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قطعه ای از بهشت روی زمین است. همیشه کار با کودکان و نوجوانان را بسیار دوست داشته ام و به صورت حرفه ای و با علاقه در زمینه قصه و قصه گویی فعالیت می کنم. در کارهایم ممارست و پشتکار دارم و معتقد هستم برای فرهنگ سازی باید صبر و حوصله فراوانی داشت. کتاب خواندن یکی از بهترین سرگرمی ها و از مهمترین دغدغه های من است و برای رشد فرهنگ کتاب و کتابخوانی طرح ها و ایده های بسیاری داشتم و خوشبختانه توانستم به انجام برسانم. زمین را دوست دارم و برای حفظ محیط زیست هم سعی می کنم هر روز بیش از گذشته تلاش کرده و این مهم را به دوستان و آشنایان هم یادآوری کنم. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =