امیدبخشی و شادی‌آفرینی رسالت هنرمندان در روزهای سخت است

در این گفتگو ریحانه نوری مربی ادبی مراکز فرهنگی‌هنری کانون تویسرکان، از حال و هوای مربیان کانون در روزهای قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی و تولید آثار فرهنگی، ادبی و هنری در طرح «پیک امید مجازی» می‌گوید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، پیک امید مجازی کانون استان هم‌زمان با سراسر کشور و در راستای اهداف پیک امید که پیش‌تر در سال‌های گذشته فعالیت خود را به صورت داوطلبانه و جهادی برای کودکان و نوجوانان مناطق محروم  و یا خدمات‌رسانی در شرایط بحرانی مثل سیل و زلزله آغاز کرده بود، با وجود شیوع بیماری کرونا فعالیتش را به شکل کشوری و ملی شروع  کرد.

سهم استان همدان تا کنون تولید و تهیه‌ی بالغ بر ۴۰۰ فعالیت فرهنگی، هنری، ادبی و آموزشی و ارسال بیش‌از ۱۴۰ عنوان از آن‌ها به تهران است.
این روزها می‌توانیم مصداق تهدید را به فرصت تبدیل کردن را در تلاش داوطلبانه و جهادی مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ببینیم. آنهایی که با تولید فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی و آموزشی در فضای مجازی هم‌چنان در خط مقدم پرورش فکر و ذوق هنری و ادبی کودکان و نوجوانان هستند.

به همین مناسبت ضمن تقدیر از تلاش‌های همه‌ی این جهادگران با یکی از ده‌ها مربی تلاشگر این روزها گفت و گویی انجام داده‌ایم. این گفت و گو را با هم می‌خوانیم: 
سوال: لطفا خودتان را معرفی کنید:
_ ریحانه نوری هستم متولد ۱۳۶۷ تویسرکان و فوق‌لیسانس زبان‌شناسی فارسی، از ده سالگی به عنوان عضو وارد کانون شدم و از همان ابتدا به فعالیت‌های مختلف هنری کانون مثل خوشنویسی، کتاب‌سازی، نقاشی و کتاب‌خوانی علاقه‌مند شدم. مدتی داستان و شعر سرودم  و از سال ۱۳۷۹ با راهنمایی درست  کانون به انجمن ادبی سپیده کاشانی تویسرکان معرفی شدم و سرودن شعر را به صورت تخصصی آغاز کردم. در طی این سال‌ها موفق به کسب رتبه‌ی برگزیده در جشنواره‌های شعر و سوگواره‌های عاشورایی در کشور و استان شدم. علی‌رغم تحصیل در رشته‌ مهندسی کامپیوتر، برای مصاحبه مربی ادبی به تهران معرفی شدم و در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۰ به عنوان مربی ادبی مراکز تویسرکان و سرکان مشغول به کار شدم و بدین ترتیب افتخار ۹ سال همراهی با کودکان و نوجوانان را در کانون دارم.


سوال: شما با شروع تعطیلی مراکز و شیوع بیماری کویید ۱۹ فعالانه به تولید اثر پرداختید. از این فعالیت‌هایتان برایمان بگویید:

_ من تاکنون ۱۶ اثر برای پیک امید مجازی ارسال کردم که فعلا تعداد ۳ اثر از آن‌ها در سایت تهران بارگذاری شده است و یکی از آنها نیز از سیمای مرکز همدان پخش شد.
کارهایی که برای پیک امید ارسال کردم عبارتند از:
 * شعر طنز و خوانش آن، شعر طنز خلاق «عامل ناقل» با مضمون پرهیز از سفر در روزهای کرونایی که این اثر نیز از سیمای مرکز همدان پخش شد.

* شعر کودک «مداد رنگی‌ها» با اجرای خلاق و تاکید بر خانه ماندن و حفظ بهداشت فردی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا که هم در صفحه مجازی آفرینش و هم در سایت پیک امید بارگذاری شد.

* طرح ادبی «لی لی حوضک» با هدف آموزش حفظ بهداشت فردی به کودکان و نوشتن متن خلاق از زاویه دید متفاوت با موضوع کرونا که این اثر هم در صفحه مجازی آفرینش و هم در سایت پیک امید بارگذاری شد.

* طرح ادبی قطار حیوانات با هدف ترغیب کودکان به خانه ماندن و نوشتن متن خیال‌انگیز.

* طرح ادبی عینک زیبابین با هدف نگاه متفاوت و خوشبینانه به قرنطینه‌ی خانگی.

* قصه‌گویی داستان خانم معصومه کریمی مربی ادبی با عنوان «یک غول زشت که با آمدنش همه چیز عوض شد».

* طرح ادبی نامه‌ای به کرونا با هدف پرورش توان نوشتاری و تخیل که در سایت پیک امید تهران بارگذاری شد.

* شعر و خوانش خلاق «او» با موضوع نیمه‌شعبان و امام زمان (عج) 
* قصه گویی خلاق «دیدار یار غایب» از کتاب بعد از نوزده با موضوع نیمه شعبان.
* معرفی کتاب «آهوی گردن دراز».
* معرفی کتاب حوصله‌ام پیش تو جا مانده است به دو شیوه‌ی متفاوت.
* طرح ادبی کلمه‌بازی با هدف غنی‌سازی گنجینه‌ی لغات .
* قصه‌گویی یک ضرب‌المثل بومی با نام «اشتر دور بخف خو هله پله نوو» با هدف پیشگیری از ابتلا به کرونا
* ساخت انیمیشن «هر کسی را بهر کاری ساختند» و انیمیشن «از محبت خارها گل می شوند».

سوال:خسته نباشید چه عاملی باعث شد اینقدر فعال و پرتوان در رشته‌های متفاوت به تولید اثر بپردازید؟ 

_ علاقمندی به کودکان و نوجوانان و نیز ایمان به این که بهترین زبان برای انتقال مفاهیم به کودکان و نوجوانان زبان هنر است.

سوال: گفتید که از کودکی عضو کانون پرورش فکری بودید، لطفا  یک خاطره از آن دوران برایمان بگویید.

_ یادم هست آن‌موقع آنقدر مرکز تویسرکان شلوغ بود که وقتی ما به عنوان عضو وارد مرکز می‌شدیم سریع به سمت قفسه کتابها می‌دویدیم که تا بچه‌ها کتاب‌ها را به امانت نبردند به ما هم کتابی برسد حتی آنقدر تنوع کلاسها زیاد بود که بعضی کلاسها یک گوشه از سالن مطالعه تشکیل می‌شد مثل کلاس گل‌سازی خانم درویشی، هم‌چنین خانم ضرغامی از ما خواسته بود که خلاصه‌ی هر کتابی را که مطالعه می‌کردیم توی یک دفترچه بنویسیم.  من علاوه بر این خلاصه‌نویسی زیر هرکدام یک تصویر مرتبط با کتاب هم نقاشی کرده بودم که همین باعث شد در سال ۷۹ کتاب‌خوان برتر استان شوم و از طرف مدیر کل وقت، آقای خیراندیش لوح تقدیر بگیرم. همیشه با خودم می‌گفتم خوش به حال مربیانی که در کانون کار می‌کنند. خوشحالم که خودم هم مربی کانون شدم. واقعا برایم  لذت‌بخش است، مثل رسیدن به آرزوی کودکی، شیرین و رویایی.


سوال: حالا یک خاطره از دوران مربی بودن‌تان.
_ خاطرات زیادی از دوران تصدی مربی ادبی دارم ولی یکی از آنها که خیلی برایم جالب و به یاد ماندنی است این است که یک روز، توی مرکز فرسفج از اعضای پسر کلاس پرسیدم که چه شغلی را برای آینده خود انتخاب کرده‌اند؟ هر کدام از اعضاء یک شغل گفتند یکی از بچه‌ها که کلاس دوم ابتدایی بود با ایما و اشاره گفت خانم ما نمی‌توانیم بگیم یه رازه! من هم چیزی بهش نگفتم کار را ادامه دادیم. اعضا مطالب‌شان را در مورد شغل خود نوشتند و خواندند و در آخر برگه‌ها را به من دادند و از کلاس بیرون رفتند، آن عضوی که شغلش را نگفته بود نزدیک آمد و یواشکی توی گوشم گفت: خانم ما می‌خواهیم سرباز گمنام امام زمان شویم ولی فقط به شما گفتیم...
وقتی این همه پاکی و ایمان را در آن عضو ۸ ساله دیدم واقعا اشک توی چشمانم حلقه زد.


سوال: گفتید شعر می‌سرایید در این حوزه چه افتخاراتی کسب نمودید؟
* در سال ۸۷ برگزیده ی استانی شعر دفاع مقدس در بخش کودک و نوجوان شدم.
* سال ۸۹  برگزیده ی کشوری جشنواره‌ی ملی جوان ایرانی در بخش ترانه و تصنیف.
* سال ۹۰ برگزیده ی کشوری سوگواره ی عاشورایی حنجره های سرخ.
* سال ۹۲  برگریده ی کشوری شعر سرزمین محبوب من.هم چنین  برگزیده ی هفتمین سوگواره ی عاشورایی بین المللی قزوین و مربی ادبی نمونه استان.
*سال ۹۵ برگزیده ی استانی شعر بسیج و....

سوال: کمی از شاعرانگی و حس و حال خودتان برایمان بگویید.
_ در دوران شاعرانگی تلاش کردم در همه‌ی قالب‌ها طبع‌آزمایی کنم.
 از قالب‌های نو تا غزل، چهارپاره، ترانه در رده‌ی سنی بزرگسال تا کودک و نوجوان سروده دارم.
افتخار دارم که به عنوان شاعر عاشورایی عضو نهاد شاعران اهل‌بیت کشور از استان همدان باشم و زمستان ۹۳ به همراه چند تن از شاعران استان به نمایندگی از شاعران آیینی استان همدان در اولین همایش شاعران اهل بیت در استان زنجان شرکت کردم.
در موضوعات کودک و نوجوان و دفاع مقدس و هم‌چنین آزاد هم دستی بر آتش دارم.


سوال: راستی با اینکه مراکز تعطیل هستند و شما در مرخصی اجباری به سر می‌برید با چه هدف و انگیزه‌ای به تولید محتوا در باره شیوع بیماری کرونا می‌پردازید؟

_ درست است که مراکز به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل است و ما در قرنطینه‌ی خانگی هستیم اما تعهد ما مربیان به کانون که تعطیل نشده و اتفاقا تاریخ نشان می‌دهد که همیشه در شرایط سخت مانند، جنگ، انقلاب، بیماری و ... فعالان عرصه‌ی فرهنگ و هنر و ادب هستند که اندیشه‌ها و بینش‌ها را با آثار امیدبخش و ایده‌پردازی‌هایشان به پیش می‌برند. پس وظیفه‌ی ما و همه‌ی کسانی که فعال فرهنگی هستند این است که اکنون که کرونا جولان می‌دهد با تولید آثار امیدبخش خود نگذاریم عرصه بر مردم تنگ شود.

خانم  نوری عزیز از شما سپاسگزارم که ما را در تهیه‌ی این مصاحبه همراهی کردید. برای شما و همه‌ی خدمت‌گزاران کودک و نوجوان و مخصوصا مربیان کانونی که در این روزهای دشوار به تولید اثر و امیدبخشی کودکان و نوجوانان اهتمام می‌ورزند، آرزوی موفقیت و سربلندی داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =